Plan: | Rivierenwijk en Snippeling |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D110-OH01 |
Rivierenwijk heeft een betrekkelijk geisoleerde ligging, ondanks de nabijheid van het stadscentrum en de aanwezigheid van hoofdontsluitingswegen. Aan de noordzijde vormt het spoor een barriere. Ruimtelijk gezien is de Amstellaan de grens tussen twee te onderscheiden gebieden. Aan de westkant van deze hoofdontsluitingsweg kenmerkt de wijk zich door met name laagbouw in de vorm van rij- en duplexwoningen en weinig openbaar groen. Aan de oostkant van de wijk wisselen hoogbouw (portiekflats) en laagbouw (rijwoningen) elkaar af. Het winkelgebied ligt redelijk centraal in het oostelijk deel van de wijk. Door de aanwezigheid van (portiek)flats kan er voor gekozen worden om meer openbaar groen in het plan op te nemen.
Snippeling heeft, net als Rivierenwijk, een geisoleerde ligging vanwege de aangrenzende bedrijvigheid en de spoorlijn Deventer - Zutphen. Deze buurt wordt ruimtelijk gezien gesplitst door de Snipperlingsdijk/Holterweg. De woningen aan de noordzijde van deze weg hebben inmiddels plaats gemaakt voor een scholengemeenschap en een politiebureau. Afgezien van de woningen en bedrijven die aan de Snipperlingsdijk en Holterweg liggen, is de buurt naar binnen gekeerd. De Heukelenseweg en de Lage Weteringsweg zijn de belangrijke wegen in de buurt. Uit het karakter van deze wegen blijkt dat deze wegen voornamelijk berekend zijn voor bestemmingsverkeer in de buurt zelf.
Rivierenwijk is gebouwd volgens planningsprincipes uit verschillende tijdsperiodes in de twintigste eeuw. Het westelijk deel van deze wijk is begin 1900-1930 gerealiseerd in de eerste "schil' buiten de grachten van de oude stad. Het verkavelingspatroon van dit deel van de wijk bestaat uit rijwoningen in een eenvoudig stempelpatroon. Dit is een patroon van clusters van losstaande bouwblokken. De stempels zijn grotendeels identiek en hebben ook dezelfde oriëntatie, maar zijn vaak verschoven of gespiegeld ten opzichte van elkaar.
Na de Tweede Wereldoorlog werd de wijk verder uitgebreid. Hierbij werd het principe van herhaalde stempelpatronen gebruikt. Ook het uitgangspunt om verschillende functies te scheiden is in die periode doorgevoerd. Een belangrijk verschil met het bestaande, oudere deel van de wijk is de dichtheid. Na de Tweede Wereldoorlog moesten op korte termijn veel mensen gehuisvest worden. Dit heeft geleid tot een groot aantal portiekflats, afgewisseld met laagbouw in de vorm van rijwoningen.
Snippeling is ontstaan als een kleine gemeenschap op een zandopduiking. Het oude deel van de wijk heeft geen ontworpen structuur, maar een structuur die is gegroeid op basis van oudsher aanwezige elementen. De bebouwingsvorm kent een sterke afwisseling qua uiterlijk: de kapvorm, gevelindeling en (goot)hoogte verschilt per woning. Eind twintigste eeuw is de wijk uitgebreid. De nieuwbouw uit die tijd met alleen vrijstaande en twee-onder-een-kap woningen sluit aan op de bestaande stedenbouwkundige structuur. Bij de uitbreiding van de omliggende bedrijventerreinen is rekening gehouden met de wijk Snippeling. Rondom de wijk is een groenstructuur aangelegd als buffer tussen het wonen en de bedrijvigheid.
Van oudsher bevinden zich twee bouwbedrijven in de wijk Snippeling: één aan de Lage Weteringsweg en één aan de Heukelenseweg. Daarnaast is er een parketzaak aan de Snipperlingsdijk gevestigd.
In de wijk Snippeling zijn drie bedrijfsverzamelgebouwen gesitueerd. Deze gebouwen worden ontsloten via de Hunneperweg en vormen een zichtlocatie vanaf de Snipperlingsdijk.
Aan het Deltaplein in de Rivierenwijk is de detailhandel geconcentreerd. Er bevinden zich winkels voor de dagelijkse voorzieningen, zoals een supermarkt, groentezaak en een bakkerij. Buiten het Deltaplein zijn er twee locaties waar zowel wonen als detailhandel mogelijk is. Dit betreft de panden aan de Oude Bathmenseweg 22 en Scheldeplein 7. Snippeling heeft geen detailhandel voor dagelijkse voorzieningen, waardoor de bewoners zijn aangewezen op bijvoorbeeld de voorzieningen in Rivierenwijk en het winkelcentrum De Flora in Colmschate.
Aan het Deltaplein is een shoarmazaak en een koffiehuis gevestigd. Op het Scheldeplein is een afhaalrestaurant te vinden.
In de wijk Snippeling is geen horecavoorziening aanwezig.
Het wijkbureau van de politie is gevestigd aan de Spuistraat, nabij het Deltaplein. In 2003 is naast het Etty Hillesum Lyceum het bureau van de politieregio IJsseland gerealiseerd.
Deventer ligt op de rand van het rivierenlandschap van de IJssel en het Sallandse dekzandlandschap. De verschillen tussen deze landschappen werken door in de bodem, de stedenbouwkundige structuur, de waterstructuur, in de aard van de beplantingen en de specifieke natuurwaarden.
De Rivierenwijk wordt gekenmerkt door groen rondom flatgebouwen en relatief grootschalig groen direct rondom de wijk. Het Venenplantsoen, het groen rond de Douwelerwetering en het groen rond de Holterkolk zijn buurtgroen en opgenomen in de stedelijke groenstructuur als belangrijke groene geleding van de stad.
De zone aan de westkant van Snippeling is evenals de hierboven genoemde groengebieden een onderdeel van de stedelijke hoofdgroenstructuur. Deze groenstructuur dient te worden versterkt, zodat naast een compacte stedelijkheid 'robuuste groene kwaliteiten met toekomstwaarde en veel mogelijkheden voor functiecombinaties op het gebied van rood (bebouwing), groen, water, ecologie en recreatie' ontstaan.
Hoofdbomenstructuur
De Snipperlingsdijk is een historische laan van Deventer en de boombeplanting van de Snipperlingsdijk maakt deel uit van de stedelijke hoofdbomenstructuur. De bomen zorgen voor een geleding en dragen bij aan een natuurlijke verbinding tussen groengebieden in het buitengebied en de stad. Voor de Snipperlingsdijk wordt gras met bomen voorgestaan, in het bijzonder de inlandse eik.
De Amstellaan is onderdeel van een ringweg en maakt ook deel uit van de stedelijke hoofdbomenstructuur. Voor deze wegen stelt de gemeente bomen in gras in de middenberm voor met hoofdsoort linde.
De bomen in het gebied ten oosten van de Douwelerwetering zijn in het bomenbeleidsplan (2007) bestempeld als toekomstbomen in het groen. De gemeente legt hier het accent op het handhaven van bomen in het groen en staat behoud en versterken van de inheemse bomenstructuren langs de randen van de wijk aansluitend op de stedelijke groenstructuur voor. De bomen in de buurt tussen de Holterkolk (Geleenstraat - Grevelingenstraat) en de Douwelerwetering zijn bestempeld als straat- en plantsoenbomen ('sfeerbomen'). Uitgangspunten zijn het behoud van landschappelijke relicten en natuurlijke verbindingen (oude structuren) als structuurdragers van de wijk (inheemse boomsoorten voormalig landschap) en het handhaven van de uniforme opbouw van de boomsoorten per straat.
Gemotoriseerd verkeer
Het gebied Rivierenwijk/Snippeling is grotendeels ingericht als 30 km-gebied. De Rivierenwijk sluit via de Amstellaan aan op de hoofdwegenstructuur van Deventer. De wijk Snippeling wordt ontsloten op de Snipperlingsdijk/Holterweg en op de Zweedsestraat. De genoemde wegen maken deel uit van de hoofdwegenstructuur van Deventer en voorzien in een goede ontsluiting van de wijken richting het centrum en richting de A1.
Fietsverkeer
Het plangebied sluit aan op de hoofdfietsroute uit Colmschate die over de Holterweg/Snipperlingsdijk loopt. Deze fietsroute is onderdeel van de Zevenster, het stelsel van hoofdfietsroutes van Deventer. Vanuit de wijken zijn er fietsdoorsteken naar deze fietsroute. Ter hoogte van Het Stormink zijn er vrijliggende fietsvoorzieningen.
Openbaar vervoer
Beide wijken worden ontsloten door een drietal stadsbuslijnen (lijnen 1, 5 en 6), die elk met een frequentie van 4 bussen per uur rijden.
Parkeren
Binnen het gebied is een vergunninghouderszone ingesteld op de volgende wegen:
Op deze wegen mag op bepaalde perioden van de dag alleen geparkeerd worden door vergunninghouders. Op de overige wegen is het parkeren niet gereguleerd. Er kan afwisselend geparkeerd worden op parkeerterreinen, in parkeerhavens, of op de rijbaan.