direct naar inhoud van 3.2 Provinciaal en (boven) regionaal beleid
Plan: Binnenstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D111-VG01

3.2 Provinciaal en (boven) regionaal beleid

3.2.1 Omgevingsvisie en Omgevingsverordening Overijssel

Op 1 juli 2009 is door Provinciale Staten van Overijssel de Omgevingsvisie Overijssel vastgesteld. De Omgevingsvisie geeft de hoofdlijnen van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling voor de lange termijn aan voor Overijssel zoals de provincie deze nastreeft. Eén van de opgaven voor de Omgevingsvisie is het ontwikkelen en beschermen van de groene kwaliteiten en het cultureel erfgoed. De waarden van cultureel erfgoed vormen een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van stad en land. Eigenheid en herkenbaarheid van regio's, steden en dorpen bepalen mede het welzijn van de inwoners van de provincie.

(Binnen)steden

Aan historische kernen / binnensteden van Overijssel wordt volgens de bij de Omgevingsvisie behorende gebiedskenmerkenkaart de volgende betekenis toegekend: Ruimte voor multifunctioneel milieu gebaseerd op voorzieningen (winkels, cultuur, ov, et cetera en versterking van de eigen identiteit gebaseerd op het historisch karakter, het erfgoed en de monumenten.

In de visie worden drie ontwikkelingsperspectieven voor de stedelijke omgeving geschetst. Deze ontwikkelingsperspectieven vormen de hoofdlijn van de provinciale ruimtelijke ontwikkelingsvisie. Een van de ontwikkelingsperspectieven is "steden als motor". Dit zijn gebieden voor dynamische en veerkrachtige woon- werk- en voorzieningenmilieus waar de kwaliteiten identiteit van de bestaande stad worden versterkt en benut voor herstructurering, transformatie, inbreiding en uitbreiding.

Ten aanzien van binnensteden vermeldt de visie de volgende ambitie en hoofdlijnen van beleid:

(Binnen)steden

Ambitie
Versterken van kernkwaliteiten (binnen)steden (monumenten, architectuur, water/groen, culturele voorzieningen, stationsgebieden, stadsrandzones).

Hoofdlijn van beleid
Versterken van de kracht van de binnensteden en stationsomgevingen door afspraken over binnenstedelijke woningbouw en investering in de ontwikkeling van stationsomgevingen. Het ontwikkelen van een proces dat voorziet in borging van de kwaliteit van stadsrandzones.   

Cultureel erfgoed

Het cultuurhistorisch erfgoed speelt een belangrijke rol in de identiteit en leefkwaliteit van Overijssel. Dit erfgoed vertelt 'het verhaal van Overijssel' en bepaalt voor een belangrijk deel het aanzien van de steden, dorpen en platteland. Het culturele erfgoed is voor een belangrijk deel ook het 'visitekaartje' waarmee Overijssel zich presenteert en is mede bepalend voor de aantrekkingskracht van de provincie als recreatiegebied, woonomgeving en vestigingsplaats voor bedrijven.

De wettelijke taken voor het beschermen en behouden van het cultuur-(historisch) erfgoed, archeologisch en aardkundig erfgoed liggen hoofdzakelijk bij het Rijk en de gemeenten. Gelijktijdig met de Omgevingsvisie hebben Provinciale Staten op 1 juli 2009 een Omgevingsverordening Overijssel vastgesteld. In deze Omgevingsverordening Overijssel 2009 is opgenomen dat, in aansluiting op wat al in de rijkswetgeving is geregeld, gemeenten bij de planontwikkeling in beeld brengen en rekening houden met de aanwezige aardkundige, archeologische en cultuur(historische) waarden en deze in hun planontwikkeling zo mogelijk benutten.

Beschermde stads- en dorpsgezichten

Overijssel kent een relatief groot aantal cultuurhistorisch waardevolle kernen en buurtschappen. Voor een aantal kernen geldt dat hun cultuurhistorisch en ruimtelijk belang van bovenlokale of bovenregionale betekenis is.

Dit heeft er mede toe geleid dat meerdere (delen van) kernen c.q. nederzettingsvormen zijn of zullen worden aangewezen tot Beschermd stads- of dorpsgezicht als bedoeld in artikel 35 van de Monumentenwet. Voor deze beschermde gezichten dient op grond van artikel 36 van de Monumentenwet een bestemmingsplan te worden vastgesteld waarin de karakteristieke waarden op adequate wijze worden veiliggesteld. Daarbij wordt opgemerkt dat de aanwijzing tot Beschermd stads- of dorpsgezicht niet automatisch betekent dat een dynamische ontwikkeling onmogelijk wordt.

In de Omgevingsverordening is opgenomen dat in het op te stellen bestemmingsplan bekeken zal moeten worden welke randvoorwaarden uit een oogpunt van bescherming van het stadsgezicht nodig zijn.

3.2.2 Waterbeheerplan 2010-2015

Dit plan geeft aan hoe het waterschap Groot Salland werkt aan voldoende en schoon water en aan veilig wonen en werken tegen aanvaardbare kosten, nu en in de toekomst.
De hoofdthema's van het Waterbeheerplan 2010-2015 zijn: het waarborgen van de veiligheid, het beheer van het watersysteem (samenhang tussen grondwater en oppervlaktewater in relatie tot hoogteligging, bodemstructuur en grondgebruik) en het ontwikkelen van de afvalwaterketen.

Uitvoering van het thema Ruimte voor Water en het voldoen aan de KRWdoelen staan de komende jaren centraal, dit vraagt na het beschikbaar komen van ruimte voor de inrichting van het nieuwe watersysteem om een aangepast beheer en onderhoud.

In de afvalwaterketen is er een functionele samenhang tussen rioleringsstelsel en rioolwaterzuiveringsinstallatie. Gemeente en waterschap werken samen aan optimalisering en kostenbesparing.

3.2.3 Regionale Structuurvisie Stedendriehoek 2030

De Regio Stedendriehoek is het samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen. In deze vorm bestaat de Stedendriehoek sinds 2005. De besluitvorming is volledig in handen van de gemeenteraden. Binnen de regio wordt gezocht naar de beste plaatsen om woningen en bedrijventerreinen te realiseren, natuur te behouden en recreatieve en sociale voorzieningen te ontwikkelen, om de kwaliteit van de hele regio te verbeteren.

In 2007 is de Regionale Structuurvisie Stedendriehoek 2030 'Visie op het bundelingsgebied' vastgesteld.

Dit bundelingsgebied omvat het centrale deel van de regio met de grote stedelijke kernen Zutphen, Deventer en Apeldoorn en het landelijk gebied daartussen. Voor het grondgebied buiten dit bundelingsgebied is een aparte Structuurvisie opgesteld Regionale Structuurvisie De Voorlanden Stedendriehoek 2030 (2009).

Beide structuurvisies laten zien hoe de gemeenten samen streven naar een hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van de Stedendriehoek als geheel. De structuurvisies zijn een richtinggevend kader voor beleid en uitvoering, waarin 'samenhang', 'integraal' en 'ontwikkelen' sleutelwoorden zijn.

Als eerste wordt geconstateerd dat de Stedendriehoek zich steeds sterker als een samenhangende regio manifesteert. Er is toenemende ruimtelijke samenhang en afhankelijkheid te zien tussen de verschillende regionale functies en activiteiten. Of het nu gaat om veranderingen in leefstijlen en woonwensen, om de ontwikkeling van de werkgelegenheid of het verplaatsingsgedrag van de Stedendriehoekbewoners: al deze ontwikkelingen beperken zich al lang niet meer tot de eigen stad of het eigen dorp, maar doen zich voor op regionale schaal. Dat is het schaalniveau waar afstemming en gezamenlijke ontwikkeling nodig is.

De Stedendriehoek staat in het bundelingsgebied voor de volgende opgaven:

  • het benadrukken van de eigen identiteit in een steeds hechter wordend Europa;
  • het oplossen van problemen op het gebied van water;
  • het vitaal houden van de landbouw;
  • het vergroten van de interne en externe bereikbaarheid, zowel op het gebied van automobiliteit als per openbaar vervoer;
  • transformatie en herstructurering in wijken en dorpen, in relatie tot stedelijke en dorpse uitbreiding;
  • het zorgen voor een gedifferentieerd aanbod van kantoorlocaties en bedrijventerreinen.

De Stedendriehoek zet in op het binden van jonge bevolking aan de kernen en steden, het actueel houden van de economie ervan en het meebewegen met veranderende leefpatronen door vergrijzing. In de grotere kernen gaat het om concentratie van gemeentelijke woningbehoeften, bundeling van bovenlokale zorgvoorzieningen en verdere verbetering van de regionale bereikbaarheid.

In de verstedelijkingsopgave voor het wonen binnen de Stedendriehoek speelt het bestaand stedelijk gebied een prominente rol: er wordt uitdrukkelijk gekozen voor verdere herstructurering en intensivering van het bestaand stedelijk gebied boven nieuwe stadsuitbreidingen.