Plan: | Loo 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D113c-OH01 |
Het bestemmingsplan is voor een groot deel beheersgericht. Dat wil zeggen dat de bestaande situatie wordt vastgelegd in het bestemmingsplan, ook wel het conserveren genoemd.
In deze paragraaf wordt ingegaan op de verschillende functies die in dit bestemmingsplan mogelijk zijn gemaakt en de keuzes die ten aanzien hiervan zijn gemaakt.
Daarnaast speelt binnen dit plangebied een ontwikkeling. Op deze ontwikkeling wordt ingegaan in paragraaf 4.2.
Een groot deel van het gebied 'Loo 2009' is in gebruik als woongebied.
Om de gerealiseerde stedenbouwkundige kwaliteit te behouden is in dit bestemmingsplan gekozen voor een beheersgerichte bestemmingsplanregeling voor woningen. Hiertoe zijn de regels ten aanzien van de hoofdmassa in het bestemmingsplan per woning vastgelegd. Daarbij is gekozen voor het bieden van ruime mogelijkheden voor de uitbreiding van bestaande woningen door de bouw van bijgebouwen, aan- en uitbouwen. Deze regeling is van toepassing op het gehele plangebied en betekent veelal een verruiming ten opzichte van de huidige bouwmogelijkheden.
In het plangebied is een garagebedrijf gevestigd. Deze is specifiek als garagebedrijf bestemd.
Binnen dit bestemmingsplan is de mogelijkheid opgenomen om aan huis een beroep of bedrijf uit te oefenen. Dergelijke kleinschalige bedrijvigheid kan het dorp levendig maken en economisch en sociaal versterken. Vanzelfsprekend dient het dan te gaan om bedrijvigheden die niet hinderlijk of schadelijk zijn voor hun omgeving. Ook mogen zij geen onevenredige druk op de parkeerbehoefte leggen. Hiertoe zijn binnen de woonbestemming voorwaarden opgenomen.
In het plangebied is één horecagelegenheid, een Bistro-Bodega. De gelegenheid valt op dit moment binnen de horecacategorie 2. Er worden hoofdzakelijk maaltijden verstrekt, maar het wordt ook gebruikt als bodega met een mogelijkheid tot zaalhuur. Deze bestaande horecafunctie kan behouden blijven of vervangen worden door gelijkwaardige of bij de woonomgeving passende horecafuncties (horecacategorie 2 en 3). De uitbreidingsmogelijkheden van de bestaande horecavestiging is beperkt aangezien de feitelijke ruimte beperkt is.
De naastgelegen woning Bettinksdijk 2A behoort van oorsprong als bedrijfswoning bij het horecabedrijf op het perceel Bettinksdijk 2. Deze woning is in dit bestemmingsplan ook als zodanig bestemd. Mede ook omdat de milieusituatie ter plaatse het niet mogelijk maakt de woning als "Wonen" te bestemmen.
De in het plangebied aanwezige nutsvoorzieningen zijn als zodanig bestemd (Bedrijf-Nutsvoorziening). Om voor de toekomst flexibel te kunnen inspelen op de vraag naar en behoefte aan verschillende nutsvoorzieningen is binnen de bestemming 'Verkeer' een mogelijkheid opgenomen om bij een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of bouwwerken af te wijken van het bestemmingsplan en kleinschalige gebouwen te realiseren ten behoeve van nutsvoorzieningen.
Binnen Loo zijn, behalve de bermen langs de openbare wegen, geen openbare groengebieden gelegen. Het karakteristieke beeld en de identiteit van het groen, wordt dan ook met name bepaald door de bomen langs de wegen en de particuliere tuinen.
Het beheer van bomen in gemeente Deventer is gericht op behoud van bomen, in het bijzonder van bomen die vitaal zijn en die de ruimte hebben zich volop te ontwikkelen. Voor zover de ruimte dat toelaat, streeft de gemeente ernaar om de centrale bomenstructuren in de dorpskernen te handhaven en de lanen in ere te herstellen.
In het algemeen geldt dat er onder bomen geen ingrepen mogen plaatsvinden zoals het leggen van kabels en leidingen, het realiseren van parkeerplaatsen en het opslaan van bouwmaterialen.
Groeiplaats bomen
In Loo komen geen monumentale bomen voor. Daarom zijn er geen locaties aangewezen als 'groeiplaats boom'.
Het plangebied is gelegen op een kruispunt van een aantal doorgaande c.q. ontsluitingswegen. De woningen en voorzieningen worden aan deze wegen ontsloten. Binnen de bebouwde kom geldt een 30 km/uur regime.
De ontsluitingswegen en doorgaande wegen hebben de bestemming 'Verkeer'. Daarbij is binnen deze bestemmingen eveneens gekozen voor een flexibele regeling waarbij fiets- en voetpaden en watergangen e.d. zijn toegestaan.
In de nabije toekomst zijn geen plannen om wijzigingen aan te brengen in de infrastructuur.