Plan: | Buitengracht-Oost |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D114-OH01 |
Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van Rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.
De provincie Overijssel komt niet voor in onderstaande lijst. Vooroverleg met de provincie vindt alleen plaats als sprake is van provinciaal belang. Dit plan betreft de actualisering van de bestaande situatie. Daarnaast gaat het om een binnenstedelijke locatie. Dit houdt in dat de locatie geheel moet zijn omsloten door óf (binnenstedelijke) bebouwing(sranden) óf bebouwing aan drie zijden en een vierde zijde die wordt gevormd door wegen met een stroomfunctie (bijvoorbeeld een randweg) of een spoorlijn. Voor het plangebied Buitengracht-Oost is dit het geval.
Het plan is toegestuurd aan:
De Brandweer, TenneT TSO BV, Het Oversticht, KPN W&O N&S, NV Nederlandse Gasunie en het Waterschap Groot Salland hebben aangegeven geen opmerkingen te hebben over het plan.
Van de volgende instanties is een reactie ontvangen.
VROM-inspectie, Directie Uitvoering Regioafdeling Oost, Postbus 136, 6800 AC Arnhem
Samenvatting
Het westelijk talud van de dijk fungeert niet alleen als waterkering maar is tevens onderdeel van het winterbed van de IJssel. Hierop dient een dubbelbestemming 'Waterstaat- Waterstaatkundige doeleinden' te worden toegevoegd.
Beantwoording
Op de verbeelding zal het talud van de dijk alsnog bestemd worden voor 'Waterstaat- Waterstaatkundige functies'.
Conclusie
De binnen het plangebied gelegen dijk heeft tevens de dubbelbestemming 'Waterstaat-Waterstaatkundige functies' gekregen.
Vitens, ing. J.A. Vogd, Postbus 1090, 8200 BB Lelystad
Samenvatting
In het bestemmingsplan is de ligging van de drinkwatertransportleiding niet aangegeven. Verzocht wordt deze alsnog op de plankaart op te nemen.
Beantwoording
Op de verbeelding hebben de hoofdwatertransportleidingen de dubbelbestemming Leiding-Water gekregen.
Conclusie
De binnen het plangebied gelegen hoofdwatertransportleidingen hebben de dubbelbestemming Leiding-Water gekregen.
Veiligheidsregio IJsselland, Team Risicobeheersing, G.B.J. Oosterik, Postbus 1453, 8001 BL Zwolle
Samenvatting
Beantwoording
Conclusie
Het onderdeel overstromingsrisico in de waterparagraaf en de paragraaf externe veiligheid in het bestemmingsplan zijn aangevuld.
Deventer Bomenstichting
Samenvatting
Een aantal beschermwaardige- en monumentale bomen binnen het plangebied ontbreken op de voorliggende plankaart. Het gaat hierbij om de moeraseiken op de hoek Handelskade-Verzetslaan. Aan de Pothoofdzijde betreft het een karakteristiek hoekje groen aan de Buitengracht en om de beeldbepalende esdoorns langs de Bergsingel.
Een manier om schade door aanleg- en bouwactiviteiten te voorkomen is de verplichting op te nemen om bij voorgenomen werkzaamheden in de directe omgeving van bomen de door de landelijke Bomenstichting opgestelde Bomen Effect Analyse (BEA) te doorlopen. Deze methode beoordeelt vooraf de gevolgen van bouw of aanleg voor de bomen. Mocht uit de BEA blijken, dat het behoud van de boom niet goed mogelijk is, dan kunnen alternatieven van het ontwerp overwogen worden, vóórdat het ontwerp vastligt en procedures in gang zijn gezet.
In de praktijk blijkt, dat de bescherming van waardevolle bomen onvoldoende geborgd wordt door de kapverordening. De aan de raad voorliggende nieuwe boomverordening, welke aanzienlijk afgeslankt zal zijn ten opzichte van de bestaande regeling vanwege de wet op de regelgeving, zal nog minder bescherming bieden voor de “groene parels” van onze groen(st)e gemeente.
Beantwoording
De moeraseiken aan de Handelskade zijn niet geïnventariseerd als Beschermwaardige Bomen. De bomen maken onderdeel uit van een groter groengebied rondom de Buitengracht. De bestemming groen is hier voldoende. Deze bomen hoeven niet de bestemming groeiplaats boom te krijgen. Bescherming van deze bomen is geregeld in de APV artikel bescherming van houtopstanden.
De bomen op de hoek Pothoofdzijde maken geen deel uit van de hoofdbomenstructuur en zijn ook geen beschermwaardige bomen of accentbomen. Deze bomen hoeven niet de bestemming groeiplaats boom te krijgen. Bescherming van deze bomen is geregeld in de APV artikel bescherming van houtopstanden.
De esdoorns aan de Bergsingel komen wel in aanmerking voor de dubbelbestemming groeiplaats boom, gelet op bomenbeleidsplan, en hebben deze ook al gekregen. De bomen hebben de beschermwaardige status en zijn accentbomen langs de buitengracht.
Indien een plan tot ontwikkeling komt kan bij de project start-up, en het bepalen van het programma van eisen, de verplichting tot het opstellen van een Boom Effect Analyse (BEA) worden gegeven. De BEA kan dan gebruikt worden als uitgangspunt bij het ontwerp. Bij een bestemmingsplan is een BEA niet aan de orde.
Conclusie
De vooroverlegreactie vormt geen aanleiding tot bijstelling van het plan.