Plan: | Voorstad-Oost / Rielerenk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D116-VG01 |
In het plangebied wordt geen ingrijpende verandering in de functionele en ruimtelijke structuur voorzien. Het bestemmingsplan heeft dan ook primair een beheersfunctie. Dat wil zeggen dat het vastleggen en behouden van de bestaande ruimtelijke, functionele en verkeerskundige situatie voorop staat. In deze paragraaf wordt ingegaan op de verschillende functies die in dit bestemmingsplan zijn mogelijk gemaakt en de keuzes die ten aanzien hiervan zijn gemaakt.
Het principe bij onderhavig bestemmingsplan is dat zoveel mogelijk de vigerende bestemming overgenomen wordt. In een aantal gevallen wordt hier echter bewust van afgeweken. Hieronder wordt ingegaan op de twee te onderscheiden deelgebieden voor wat betreft de niet-woonfuncties.
Winkelgebied Rielerweg - Brinkgreverweg
Het winkelgebied Rielerweg - Brinkgreverweg is bestemd conform de ruime bestemmingsomschrijving uit het bestemmingsplan, waarbij echter wel rekening wordt gehouden met de bestaande situatie. Vanuit de vastgestelde beleidskaders is consolidatie van de bestaande (detailhandels-)structuur langs de Brinkgreverweg wenselijk. Alle gebouwen aan deze straat zijn gelegd binnen een bestemming gemengd, waarin in principe de volgende functies overal mogelijk zijn: wonen, detailhandel, dienstverlening en kantoren. Dit sluit aan bij de ruime bestemming in het vigerende bestemming. Woonfuncties zijn algemeen toegestaan, omdat die in de huidige situatie in zeer veel situaties reeds voorkomt en als passend kan worden beschouwd. Horecadoeleinden en seksinrichtingen zijn niet overal mogelijk, aangezien nieuwvestiging van deze functies in principe ongewenst is (onder meer gezien de overlast op de woonomgeving). Om deze reden zijn deze functies specifiek aangeduid daar waar ze momenteel voorkomen. Ook bedrijven zijn niet overal rechtstreeks mogelijk, aangezien ook deze kunnen zorgen voor hinder. Ten slotte is om deze reden de enige seksinrichting in het plangebied aan de Brinkgreverweg specifiek aangeduid.
Het gebied rond de Rielerweg is in dit het bestemmingsplan voorzien van een wijzigingsbevoegdheid. Het bestemmingsplan biedt op deze wijze, na wijziging, ruimte voor de herstructurering van dit gebied met woningen (maximaal 15 appartementen) en onder meer winkels. Deze wijziging is wel pas mogelijk na beëindiging van het bestaande bedrijf aan de Rielerweg.
Overige deel plangebied
In het overige deel van het plangebied zijn eveneens verspreid andere functies gelegen dan wonen. Deze worden eveneens bestemd als 'Gemengd', aansluitend op de ruime bestemmingsomschrijving in het vigerende bestemmingsplan. In de bestemming 'Gemengd' zijn in de regel de functies wonen, detailhandel, dienstverlening en kantoren toegestaan, aangezien deze functies worden beschouwd als inpasbaar in een overwegende woonomgeving. Hiernaast is het dus in alle gevallen mogelijk het pand ook in het geheel voor wonen in gebruik te nemen. Horecafuncties en bedrijven zijn alleen toegestaan als deze specifiek aangeduid zijn. Waar deze niet bestaan worden deze dus ook niet toegestaan.
Een groot deel van de wijken Voorstad-Oost en Bekkumer is in gebruik als woongebied. Om de gerealiseerde stedenbouwkundige kwaliteit te behouden is in dit bestemmingsplan gekozen voor een beheersgerichte bestemmingsplanregeling voor woningen. Hiertoe zijn de regels ten aanzien van de hoofdmassa in het bestemmingsplan per woning vastgelegd. Daarbij is gekozen voor het bieden van enige ruimte voor de uitbreiding van bestaande woningen.
In het vigerende bestemmingsplan is vaak nog gewerkt met een bouwvlak, een aanbouwenzone en een bijgebouwen zone. In onderhavig plan is hiervoor een eenvoudiger regeling in de plaats gekomen met alleen een bouwvlak en een bijgebouwenzone. Aangezien aanbouwen in hoofdgebouwen mogelijk zijn en er is gekozen voor een standaard diepte van de bouwvlakken van 10 m of 12 m, wordt er in dit bestemmingsplan veelal een verruiming ten opzichte van de huidige bouwmogelijkheden. Aangezien er hiernaast in het gehele bestemmingsplangebied is gewerkt met één systematiek, die ook voor alle andere actuele bestemmingsplannen is gebruikt, ontstaat hiermee ook meer rechtsgelijkheid en -zekerheid.
Appartementengebouwen (gestapelde woningen) zijn, conform de standaardsystematiek van de gemeente, opgenomen in een specifieke bestemming. Dit geldt ook voor garageboxen.
De bouwmogelijkheden voor in totaal 15 woningen aan de Rielerkolk zijn in dit bestemmingsplan overgenomen. De bouwvoorschriften uit het vigerende bestemmingsplan zijn hierbij vertaald naar onderhavig bestemmingsplan.
Woonwagens, ten slotte, zijn alleen mogelijk op de bestaande woonwagenstandplaats aan de Bekkumerstraat. Het maximale aantal woonwagens is hierbij gemaximaliseerd op 2.
In de Structuurvisie Detailhandel wordt de wens uitgesproken om ruimhartig om te gaan met beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten. Kleinschalige bedrijvigheid kan een buurt levendig maken en economisch en sociaal versterken. Vanzelfsprekend dient het dan te gaan om bedrijvigheden die niet hinderlijk of schadelijk zijn voor hun omgeving. Ook mogen zij geen onevenredige druk op de parkeerbehoefte leggen.
Binnen dit bestemmingsplan is aan dit beleid uitvoering gegeven door het opnemen van de mogelijkheid om aan huis een beroep of bedrijf uit te oefenen. Hiertoe zijn binnen de woonbestemming voorwaarden en algemene gebruiksregels opgenomen.
In het plangebied zijn de solitaire bedrijven (niet zijnde een beroep of bedrijf aan huis) gezien de aard van de bedrijfsactiviteiten bestemd als Bedrijf. Binnen deze bestemming is specifiek aangeduid welk bedrijf er toegestaan is. Andere bedrijven zijn in principe niet toegestaan.
In een enkel geval is ook binnen de bestemming Gemengd, die van toepassing is op bijna alle niet-woonfuncties, een bedrijf mogelijk. Het gaat dan om die gevallen waarin in dit geval reeds bedrijf bestaat. Voor het overige zijn bedrijven niet rechtstreeks toegestaan binnen de bestemming Gemengd, aangezien deze voor hinder op de woonomgeving kunnen zorgen.
Aan de Brinkgreverweg zijn de bestaande detailhandelsvestigingen specifiek als zodanig bestemd.
In het plangebied bevindt zich hiernaast met name aan de Rielerweg een aantal bestaande detailhandelslocaties. Deze locaties hebben allemaal de bestemming Gemengd gekregen. Deze bestemming Gemengd maakt het mogelijk dat als de winkels vertrekken, de percelen c.q. gebouwen ook in gebruik kunnen worden genomen als woning, praktijkruimte of soms ook als dienstverlener of kantoorruimte.
In het plangebied komen aan de Brinkgreverweg en de Rielerweg horecagelegenheden voor. Aan de Brinkgreverweg zijn de horecabedrijven specifiek aangeduid binnen de bestemming Gemengd. Dit betekent dat een verandering in gebruik naar wonen, kantoor, detailhandel en (zakelijke) dienstverlening altijd mogelijk is. Ook maakt de bestemming Gemengd het mogelijk deze percelen en gebouwen in de toekomst eventueel geheel in gebruik te nemen voor het wonen. De bestaande horecafuncties kunnen behouden blijven of vervangen worden door gelijkwaardige of bij de woonomgeving passende horecafuncties (categorie 2a, 2b, 3a en 3b). Hieronder vallen cafés, restaurants, kleinschalige en ondergeschikte horeca. Specifiek uitgesloten zijn; discotheken, dancings en nachtclubs, evenals dergelijke bedrijven gecombineerd met eten/drinken/dansen).
Hiernaast is horeca aanwezig bij de diverse sportverenigingen en in de aanwezige speeltuin- en wijkverenigingsgebouwen. In deze geval is het ondergeschikt aan de hoofdbestemming.
Nieuwvestiging is in beginsel alleen mogelijk als ondergeschikte functie bij de bestemming "Maatschappelijk".
De bestaande sportvoorzieningen hebben binnen het bestemmingsplan een sport-bestemming gekregen. Op het stadion van Go Ahead Eagles is een specifieke bestemming 'Sport-Stadion' gelegd zodat hier een specifieke regeling kon worden opgenomen die is gericht op het toestaan van de huidige situatie. De parkeerplaatsen aan de zuidzijde van het stadion hebben de bestemming 'Groen' gekregen, omdat deze bestemming het meest aansluit bij de huidige bestemming en de parkeerplaatsen zijn toegestaan mits omgevingsvergunning is verleend.
Volkstuinen
De volkstuinen nabij de spoorlijn Deventer - Almelo hebben een specifieke bestemming gekregen, 'Recreatie-volkstuin'. De regeling is toegespitst op het beheer van de bestaande situatie. Ook een perceel aan de Rielerweg (in Bekkumer) is in gebruik als volkstuin.
Nutsvoorzieningen
De in het plangebied aanwezige nutsvoorzieningen zijn als zodanig bestemd (Bedrijf-Nutsvoorziening). Om voor de toekomst flexibel te kunnen inspelen op de vraag naar en behoefte aan verschillende nutsvoorzieningen is binnen de bestemmingen, Verkeer, Verkeer - Verkeer en verblijf en Groen een binnenplanse ontheffingsmogelijkheid opgenomen kleinschalige gebouwen te realiseren ten behoeve van nutsvoorzieningen.
Ook de nummercentrale van de KPN is in deze bestemming ondergebracht. Hieraan zijn specifieke voorschriften verbonden.
Speelvoorzieningen
Binnen de bestemmingen "Verkeer", "Verkeer - Verkeerverblijfsgebied" en "Groen" is de mogelijkheid opgenomen om speelvoorzieningen te realiseren, waaronder jeugd- en jongerenontmoetingsplaatsen zijn begrepen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens om flexibel in te kunnen spelen op de wens om speelvoorzieningen en informele ontmoetingsplaatsen voor jongeren in de wijk mogelijk te maken.
Bestaande speelvoorziening in de wijk
In het plangebied gaat de hoogste waardering uit naar eenvoudig, goed verzorgd en bruikbaar groen. Om hieraan tegemoet te kunnen komen is het nodig om groen van een behoorlijke omvang in de wijk te creëren. Dit brengt ook het aantal vierkante meters openbaar toegankelijk groen per woning omhoog.
De bomen in de wijk, in de woonomgeving, staan veelal in verharding en hebben vitaliteitsproblemen. Groeiplaatsverbetering is veelal nodig. Voorgestaan wordt clustering van boomgroepen op centrale pleinen, speelplekken, 'grotere groentjes' en langs brede wegen. Indien mogelijk accenten met bomen op plaatsen waar ruimte is in het stedelijk profiel, zoals straatverbredingen, overhoeken en randen. In compacte, smalle straten terughoudend zijn met het toepassen van bomen in verhardingen.
Bij projecten die ingrijpen in de fysieke ruimte moet worden geprobeerd om, rekening houdend met de stedenbouwkundige structuur, kleine stukjes 'snippergroen' te voorkomen en het groen zoveel mogelijk te concentreren. Geprobeerd kan worden of de groeiplaats van de bomen die in de verharding staan (ondergronds en bovengronds) verbeterd kan worden, zodat de bomen zich duurzamer kunnen ontwikkelen. Onder de bomen mogen uiteraard geen ingrepen plaatsvinden zoals het leggen van kabels en leidingen, het realiseren van parkeerplaatsen en het opslaan van bouwmaterialen.
Belangrijke groenstructuren
Door het plangebied Voorstad-Oost / Rielerenk lopen verschillende groenstructuren. De Brinkgeverweg, Rielerweg, Nico Bolkensteinlaan en Henri Dunantlaan zijn onderdeel van de stedelijke hoofdbomenstructuur. De Raalterweg is één van de historische uitvalswegen. De bomen dragen bij aan de ordening, samenhang en geleiding van de hoofdwegenstructuur en de cultuurhistorische lijnen.
De Douwelerkolk behoort tot de grote groengebieden van Deventer, het is een stukje natuur in de stad wat vele mogelijkheden biedt voor diverse flora en fauna. Het is een ecologisch waardevolle plek waar ook door de buurt bewoners frequent gebruik van wordt gemaakt.
Ten slotte wordt door de bewoners ook gebruik gemaakt van het Rijsterborgherpark en Gooikerspark.
Bijzonder beschermwaardige bomen
In het plangebied Voorstad-Oost / Rielerenk staat een breed assortiment aan bijzonder beschermwaardige bomen. Drie van deze bomen hebben een gemeentelijke monumentale status, bij deze bomen wordt de groeiplaats beschermd middels het bestemmingsplan.
Spoorlijn
De spoorlijn Deventer - Almelo vormt de zuidgrens van het plangebied, maar maakt geen onderdeel uit van het bestemmingsplan. Een smalle strook van het emplacement is echter wel gelegen binnen onderhavig bestemmingsplan en heeft hierin een specifieke spoorwegbestemming gekregen.
Woonwijk
Binnen het plangebied kan onderscheid gemaakt worden tussen woonstraten en doorgaande c.q. ontsluitingswegen. Over het algemeen kennen de woonstraten een 30 km/uur regime. Op de doorgaande c.q. ontsluitende wegen varieert het regime tussen 50 km/uur en 80 km/uur. Met name de Brinkgreverweg, Henri Dunanlaan en de Nico Bolkensteinlaan zijn belangrijke ontsluitende wegen. Hier geldt een 50 km/uur regime.
De ontsluitingswegen en doorgaande wegen hebben de bestemming "Verkeer" en de woonstraten hebben de bestemming "Verkeer- Verkeer en Verblijfsgebied". Daarbij is binnen deze bestemmingen eveneens gekozen voor een flexibele regeling waarbij fiets- en voetpaden, speelvoorzieningen en watergangen e.d. zijn toegestaan.
Parkeren
In de wijk Voorstad-Oost is het gebied gelegen tussen de Brinkgreverweg, Veenweg en Rielerweg aangewezen als een parkeerverbodszone. In dit gebied mag alleen binnen de vakken worden geparkeerd. Op de Brinkgreverweg en een gedeelte van de Rielerweg (ter hoogte van de winkels) is sprake van betaald parkeren.
Het parkeren op de Rielerenk beperkt zich voornamelijk tot het parkeren op het terrein van het Deventer Ziekenhuis en het sportpark Rielerenk. De parkeervoorzieningen op het sportpark zijn openbaar toegankelijk. Voor het ziekenhuisterrein geldt een betaald parkeerregime.