Plan: | Bergweide, Kloosterlanden - Hanzepark, Veenoord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D119-VG04 |
Luchtkwaliteit langs wegen
Op 15 november 2007 is titel 5.2: luchtkwaliteitseisen van de gewijzigde Wet milieubeheer (de 'Wet luchtkwaliteit') in werking getreden (Stb. 2007, 414). De regelgeving is uitgewerkt in de onderliggende Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB's) en ministeriele regelingen.
Op landelijk niveau leveren fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) knelpunten op. De concentraties van de overige stoffen die op grond van de 'Wet luchtkwaliteit' getoetst dienen te worden voldoen aan de grenswaarden, zie Preliminary assessment of air quality, RIVM nr. 756021005 voor lood (Pb) en zwaveldioxide (SO2) en nr. 756021007 voor koolmonoxide (CO) en benzeen. Om deze reden zijn deze stoffen verder buiten beschouwing gelaten.
Voor de stoffen NO2 en PM10 zijn in de Wet luchtkwaliteit grenswaarden gesteld voor de jaargemiddeldeconcentratie van 40 µg/m3. Voor NO2 geldt voor het prognosejaar 2008 een plandrempel van 44 µg/m3.
Daarnaast geldt een grenswaarde van de uurgemiddelde concentratie voor NO2 van 200 µg/m3 die maximaal 18 keer per jaar mag worden overschreden en een grenswaarde voor de 24-uursgemiddelde concentratie voor PM10 (50 µg/m3) die maximaal 35 dagen per jaar mag worden overschreden.
De grenswaarde voor het uurgemiddelde van NO2 wordt in Nederland alléén langs zeer drukke verkeerswegen meerdere malen overschreden. Het komt in Nederland niet voor dat deze grenswaarde vaker dan 18 keer per jaar wordt overschreden.
Niet In Betekenende Mate (NIBM) bijdragend
In de algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate bijdragen' (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn de uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM. Per 1 augustus 2009 geldt als NIBM 3% van de grenswaarde.
In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Ook als het bevoegd gezag op een andere wijze, bijvoorbeeld door berekeningen, aannemelijk kan maken dat het geplande project NIBM bijdraagt, kan toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit achterwege blijven. Om versnippering van 'in betekenende mate' ( IBM) projecten in meerdere NIBM-projecten te voorkomen is een anti- cumulatieartikel opgenomen.
In de Handreiking NIBM van mei 2008 is de toepassing van het Besluit NIBM en de Regeling NIBM toegelicht en uitgewerkt. De bijdrage van NIBM-projecten aan de luchtverontreiniging wordt binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit ( NSL) gecompenseerd met algemene maatregelen.
Projecten die wel 'in betekenende mate' bijdragen, zijn voor het merendeel opgenomen in het NSL. Het NSL is erop gericht om overal de Europese grenswaarden te bewerkstelligen. Daartoe is een pakket aan maatregelen opgenomen in het NSL: zowel (generieke) rijksmaatregelen als locatiespecifieke maatregelen van gemeenten en provincies. Dit pakket maatregelen zorgt ervoor dat alle negatieve effecten van de geplande ruimtelijke ontwikkelingen ruim worden gecompenseerd. Bovendien worden alle huidige overschrijdingen tijdig opgelost, d.w.z. binnen de gestelde termijn na verlening van derogatie door de EU.
De actualisatie van het bestemmingsplan Bergweide, Kloosterlanden - Hanzepark, Veenoord maakt op een beperkt aantal locaties (nieuwe) ontwikkelingen mogelijk. De gevolgen van die ontwikkelingen voor de luchtkwaliteit zijn destijds getoetst aan het Besluit luchtkwaliteit 2005 (locatie Westfalenstraat) en de luchtkwaliteitseisen uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (locaties Deensestraat, Zutphenseweg, Bergweidedijk en Finsestraat). Op 15 november 2007 is de wijzigingswet van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen), werktitel 'Wet luchtkwaliteit', in werking getreden. Deze wet vervangt het 'Besluit luchtkwaliteit 2005'. De grenswaarden voor lucht zijn niet gewijzigd, wel het moment wanneer getoetst moet worden aan deze normen. De uitgevoerde toetsing is derhalve nog bruikbaar.
Locatie onder werkingssfeer Besluit luchtkwaliteit 2005
Het onderzoek ter plaatse van de Westfalenstraat heeft zich gericht op het berekenen van concentraties voor de situaties zonder en met planrealisatie. Op basis van de uitgevoerde berekeningen wordt geconcludeerd dat zowel voor stikstofdioxide (NO2) als fijn stof (PM10) de berekende concentraties ruimschoots onder de grenswaarden uit het Besluit luchtkwaliteit 2005 blijven. De realisatie van het bedrijfsterrein op de voormalige stortplaats aan de Westfalenstraat kent zodoende geen belemmeringen met betrekking tot het aspect luchtkwaliteit.
Locaties onder werkingssfeer Wet milieubeheer
In hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (de 'Wet luchtkwaliteit') worden projecten die minder dan 3% concentratieverhoging geven boven de grenswaarde als niet in betekenende mate (NIBM) beschouwd.
Van de onderzochte locaties onder de werkingssfeer van de 'Wet luchtkwaliteit' zijn de locaties 1 (Deensestraat) en 4 (Finsestraat) op basis van de Regeling NIBM zonder nader onderzoek als NIBM gekwalificeerd. Voor de locaties 2 (Zutphenseweg) en 3 (Bergweidedijk) is onderzocht of de toename als gevolg van deze ontwikkelingen meer is dan 3%. Dit blijkt voor de locatie 2 niet het geval. Voor locatie 3 is de toename van NO2 langs de Bergweidedijk weliswaar meer dan 3% maar wordt voldaan aan de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van NO2. Derhalve is deze toename niet van belang. Op de overige wegen is, doordat het verkeer zich over deze wegen verdeelt, sprake van een toename die duidelijk lager ligt dan de 3% zodat ook deze locatie als NIBM kan worden gekwalificeerd.
Op basis van de uitgevoerde onderzoeken naar de luchtkwaliteit kan worden geconcludeerd dat wordt voldaan aan de grenswaarden van de Wet luchtkwaliteit. Het onderzoek luchtkwaliteit is opgenomen in bijlage 2 Luchtkwaliteitsonderzoek bestemmingsplan Bergweide, Kloosterlanden-Hanzepark, Veenoord. Dit onderzoek is opgesteld naar aanleiding van de destijds bepaalde ontwikkellocaties in het bestemmingsplan. 2 locaties zijn niet meer actueel. Ten eerste betreft het locatie 2, Zutphenseweg ten noorden van de McDonalds. Dit gebied heeft de agrarische functie behouden. Ten tweede gaat het om gebied 3, Bergweidedijk. Inmiddels is hier middels een bestemmingsplanprocedure, vooruitlopend op deze actualisatie een bestemming bedrijventerrein gerealiseerd. Dit bestemmingsplan is één op één overgenomen in dit actualisatieplan.