direct naar inhoud van 3.6 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijvenpark A1, 1e partiële herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D124a-VG01

3.6 Gemeentelijk beleid

3.6.1 Structuurplan Deventer 2025 (Gemeente Deventer, 2004)

Het structuurplan geeft een beeld van de behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen binnen de gemeente Deventer, ook in relatie tot het beoogde herstructureringsprogramma.

Samen met bedrijventerrein 'Linderveld' is Bedrijvenpark A1 in het structuurplan opgenomen als te ontwikkelen bedrijventerreinen. Op voorgaande afbeelding staat een uitsnede van het Structuurplan.

In het structuurplan wordt beschreven dat het Bedrijvenpark A1 zich expliciet mag presenteren aan de A1. Aan de zuidzijde zal het opgaan in het landschap en als onopvallend worden weergegeven. Hoogteaccenten kunnen alleen worden gelegd aan de noordzijde, langs de A1. Tenslotte is in het structuurplan aangegeven dat er ruimte moet zijn voor kantoren op het Bedrijvenpark A1.

In het structuurplan is aangegeven dat de Dortherbeek en de Schipbeek meer water moeten vasthouden. Door het vasthouden dragen de beken bij aan het realiseren en versterken van geprojecteerde ecologische verbindingszones.

In het zuidelijke deel van het plangebied is een andere, droge ecologische verbindingszone tussen de IJsselvallei en de Graafschap voorzien.

3.6.2 Horecabeleid Deventer (juli 2009)

De gemeente Deventer streeft naar groei van de lokale horeca met minder negatieve effecten. In het horecabeleidsplan werkt de gemeente uit hoe zij dit wil bereiken. Voor deze bedrijventerreinenvisie is relevant op welke locaties op bedrijventerreinen horeca wordt toegelaten. Belangrijkste elementen uit het plan zijn:

  • Op Bergweide bevindt zich langs de snelweg een McDonalds-restaurant en een hotel.
  • Momenteel bevindt zich een snackbar voor werknemers op het bedrijventerrein Kloosterlanden. Eventueel bestaat de mogelijkheid voor uitbreiding met bijvoorbeeld een lunchroom of vergadercentrum.
  • Het Havenkwartier wordt op dit moment ingevuld met een broedplaats waarin ook horeca is opgenomen (restaurant H2O).
  • Er wordt gezocht naar een geschikte locatie voor een grote uitgangsgelegenheid. Het terrein blijft echter de hoofdfunctie bedrijventerrein houden. De horecaontwikkelingen mogen dus niet onevenredig belemmerd werken voor bedrijven.
  • In de bestemmingsplannen van Kloosterlanden en Bergweide wordt het mogelijk gemaakt dat horeca, mits gerelateerd aan het bedrijventerrein, zich langs hoofdontsluitingswegen kan vestigen op de terreinen. Hotelontwikkeling (eventueel in combinatie met een vergadercentrum) naast de bestaande binnenstedelijke locaties is mogelijk in ontwikkelgebieden zoals de Boreel, sportzone Holterweg, Sluiskwartier, Havenkwartier of het nieuwe bedrijventerrein A1.
  • Bij Runshoppingcentre de Snipperling is er de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een aan het Runshoppingcentre ondersteunende horecagelegenheid.
3.6.3 Aanpassing kantorenprogrammering

In het oorspronkelijke bestemmingsplan van 2009 is 85.000 vierkante meter kantoren geprogrammeerd. In het kantorenonderzoek 2009 is op basis van verschillende onderzoeken en rapporten opnieuw geconcludeerd dat de ontwikkeling van een kantorenprogramma op het Bedrijvenpark A1 gerechtvaardigd is mits deze wordt gecombineerd met een restrictief maatwerkbeleid ten aanzien van nieuwbouw buiten het Bedrijvenpark A1. Gesteld wordt dat het in Deventer ontbreekt aan een locatie met een uitstekende bereikbaarheid, een locatie die zowel per auto als per openbaar vervoer (lees treinstation) goed bereikbaar is. Bovendien wordt de mogelijkheid van een hotel/congrescentrum als goede aanvulling op het kantorenprogramma genoemd. Daarnaast kan met de bouw van nieuwe kantoren tegemoet worden gekomen aan de huidige wensen ten aanzien van uitstraling, moderniteit, grootte van de eenheden, flexibiliteit e.d.

Maar met de wetenschap dat de consequenties van de economische crisis voor de kantorenmarkt verstrekkender en structureler van aard konden zijn dan verwacht, is besloten een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan en een reservering te doen.

Inmiddels is er een wijdverspreide discussie ontstaan over de landelijk, grote leegstand in kantoren. Alle betrokkenen (eigenaren, financiers, beleggers, huurders, overheid, belangenorganisaties e.d.) zijn ervan overtuigd, dat de grote leegstand in kantoren niet alleen conjunctureel maar vooral ook structureel van aard is. Het aanbod overtreft de vraag in ruime mate. Bovendien heeft ProRail becijferd dat een optie van een treinstation op Bedrijvenpark A1 niet haalbaar is. Het bedrijventerrein wordt hiermee een zogenaamde snelweglocatie en landelijk gezien zijn dit de locaties waar de problemen het grootst zijn. Hiermee zijn de belangrijkste argumenten weggevallen voor de haalbaarheid van de kantorenontwikkeling.

Omdat de behoefte aan kantoren niet langer aangetoond kan worden, is besloten om geen kantoren te programmeren op het Bedrijvenpark A1.

3.6.4 Bedrijventerreinenvisie gemeente Deventer (mei 2011)

De provincie Overijssel heeft in haar omgevingsvisie de Overijsselse gemeenten verzocht een bedrijventerreinenvisie op te stellen. Met deze visies is sprake van een versterkte inzet op de herstructurering van verouderde terreinen en een zorgvuldige planning en programmering van eventuele nieuwe terreinen.

De Bedrijventerreinenvisie gemeente Deventer is op 11 mei 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. De provincie Overijssel heeft in september 2011 ingestemd met de visie.

Het is de ambitie van Deventer om ook de komende jaren, ondanks de economische crisis en de veranderingen die daarmee gepaard gaan, de diversiteit aan bedrijvigheid en de toegevoegde waarde te behouden en waar mogelijk te vergroten. Het behoud van de waarden van de bestaande bedrijventerreinen en de ontwikkeling van Bedrijvenpark A1 bieden de mogelijkheid deze ambitie te realiseren. Belangrijk hierbij is een nauwe samenwerking tussen de gemeente en Bedrijvenparkmanagement Deventer.

Na een uitgebreide analyse van de Deventer bedrijventerreinen zijn een vijftal actiepunten geformuleerd, waarmee deze ambitie mede gerealiseerd kan worden. Het betreft de volgende actiepunten:

  • 1. Kwaliteitsimpuls Hanzepark; opstellen verbeterplan voor het kantorengebied Hanzepark (op bedrijventerrein Kloosterlanden) met aandacht voor onder andere stedenbouw, bereikbaarheid en openbare ruimte.
  • 2. Monitor bedrijventerreinen; driejaarlijkse monitoring van het gebruik en de gebruikers van de bedrijventerreinen.
  • 3. Onderzoek stadsas; onderzoek naar gemeentelijk vervolg op het pilotproject Stadsas Deventer met aandacht voor de bedrijventerreinen.
  • 4. Herontwikkeling private kavels; inzetten op een actievere verkoopstrategie voor het Essent-terrein, opstellen businesscase voor de Harderwijkerstraat en omgeving, in gesprek gaan met eigenaren van de zogenaamde incourante bedrijfsruimten.
  • 5. Onderzoek fondsvorming; mogelijkheid van fondsvorming onderzoeken als voorbeeld voor meer verzakelijking op de Deventer bedrijventerreinenmarkt.


Tevens is de vraagbehoefte in de bedrijventerreinenvisie opnieuw beoordeeld. Om gehoor te geven aan de discussie over de hoogte van de vraagbehoefte is ervoor gekozen de uitkomst van de verschillende methodieken te beschrijven en vervolgens te middelen. Op basis van deze analyse is de vraagbehoefte tot en met 2020 berekend op circa 73 hectare. Het aanbod bedraagt circa 60 hectare. Daarmee is de behoefte aan het Bedrijvenpark A1 aangetoond.

3.6.5 Pilotproject Stadsas Deventer

In het kader van het programma A1-zone is de Stadsas Deventer als pilot uitgewerkt. Het programma A1-zone is vanuit de provincie Overijssel in samenwerking met Rijk, provincie Gelderland en regio's Twente en Stedendriehoek tot stand gekomen om via integrale gebiedsontwikkeling de ontwikkelkansen van de A1 en Berlijnlijn in samenhang te benutten en de waardevolle kwaliteiten te behouden en verder te versterken. Een van de opgaven binnen het programma betreft het verbeteren van de stedelijke invalswegen tussen de snelwegafslag en het stationsgebied met het herstructureren van de aanliggende (werk)gebieden om zo de stedelijke invalswegen tot 'stadsassen' te ontwikkelen. Het is een integrale ontwerpopgave waarin stedelijke ontwikkeling, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit in samenhang worden aangepakt. De Stadsas Deventer bestaat in dit project uit:

  • de Centrum-as, de verbinding tussen A1 en station, en;
  • het Hanzeweg-tracé met de aanliggende gebieden.


Voor het bedrijventerrein Bergweide, gelegen op het unieke kruispunt van A1 en IJsselvallei, wordt vanuit de pilotstudie een transformatie voorgesteld van traditioneel bedrijvengebied tot een werklandschap. De aanleg van bedrijvenpark A1 biedt kansen ruimte te scheppen op het bedrijventerrein Bergweide voor een innovatief werklandschap. Het eindproduct van de pilotstudie is aangeboden aan Deventer. Binnen de gemeente Deventer zal nader bekeken worden op welke wijze een vervolg gegeven zal worden aan de pilotstudie.