direct naar inhoud van 4.5 Verkeer & parkeren
Plan: Spijkvoorderenk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D126-VG01

4.5 Verkeer & parkeren

4.5.1 Deelgebied Ny Fetlaer

Verkeer

Ny Fetlaer takt via de Willem Witsenstraat en de doorgetrokken Van Goghstraat direct aan op de rotonde bij de Leonard Springerlaan. De woonstraten in de buurt zijn ontsloten vanaf de Van Goghstraat.

De woonstraten wijzen als vingers naar de Oerdijk en het achterliggende landschap. Hierdoor is de benadering van het merendeel van de woningen dus richting het landschap. Op deze wijze wordt de ligging van de buurt aan de rand van de stad geaccentueerd.

Om doodlopende woonstraten te voorkomen worden op een tweetal plekken - dwars op de woonstraten - berijdbare paden vanuit het Fetlaer doorgezet: de meanderende Breitnerweg en het pad langs de Oerdijk. Deze ondergeschikte wegen wijken qua afmeting en vormgeving af van de woonstraten. De woningen in het bouwblok langs de Leonard Springerlaan worden ontsloten via een achterstraat die eveneens in verbinding staat met de doorgetrokken Van Goghstraat.

De woningen in Ny Fetlaer zijn in geval van calamiteiten bereikbaar vanaf de Leonard Springerlaan via de ventweg en de Willem Witsenstraat. Vanaf de Oerdijk is Ny Fetlaer bereikbaar via de verlengde Vincent van Goghstraat en de secundaire fietsroute door de centrale houtwal.

Parkeren

Het aantal parkeervakken in Spijkvoorderenk is volledig afgestemd op de maximale parkeerbehoefte van bewoners ('s nachts). Overdag is een deel – 50% (bron: Crow publicatie Parkeerkencijfers) - van de bewoners afwezig en kan de resterende parkeercapaciteit gebruikt worden voor dubbel gebruik.

In Ny Fetlaer wordt in de openbare ruimte geparkeerd in woonstraten en in kleine parkeerkoffers tussen de woningen (uitgegeven in mandeligheid aan bewoners). In het bouwblok langs de Leonard Springerlaan wordt ook geparkeerd in de achterstraat. Het parkeren bij het Vizier vindt plaats op de eigen kavel onder een (gemeenschappelijke) en met het woongebouw mee te ontwerpen carport.

Daarnaast wordt er ook geparkeerd op de eigen kavel zoals bij de vrijstaande woningen en twee-onder-eenkappers. De garages worden doorgaans 5 m ten opzichte van de voorgevel teruggerooid zodat bij iedere woning één opstelplek kan worden gemaakt. Bij de woningen in het bouwblok langs de Leonard Springerlaan en het woongebouw in de as van de Willem Witsenstraat worden onder carports op de eigen kavels eveneens parkeerplaatsen gemaakt.

4.5.2 Deelgebied Spijkvoorderhout

Verkeer

Spijkvoorderhout wordt ontsloten vanaf de doorgetrokken Van Goghstraat die tussen de houtwallen doorslingert. In deze buurt wordt gewoond aan lanen. Deze lanen lopen overwegend van oost naar west door de buurt, zodat de vrijstaande woningen zich oriënteren op de meest in het oog springende bestaande groenelementen zoals de houtwal, het eikenbosje en het ‘Landje van Niets’. Middels een laan rondom de buurt worden bovengenoemde lanen met elkaar verbonden. Tussen de laan rondom de buurt en de Oerdijk liggen nog enkele kortere laantjes die als vingers naar het achterliggende landschap wijzen.

De langzaam-verkeersstructuur vanuit Ny Fetlaer wordt voortgezet in Spijkvoorderhout en verbonden met de Nieuwe Dijk en Spikvoorde. Vanwege de verwachte lage verkeersintensiteiten in de lanen wordt er gewoon op de rijbaan gefietst en gewandeld.

Ook is er nog een calamiteitenontsluiting geprojecteerd vanaf de Oerdijk naar het plangebied ten westen van de bestaande in- uitrit naar de te behouden woning Oerdijk 114a.

Parkeren

Het parkeren wordt opgelost op de eigen kavel. Het parkeren voor bezoekers vindt plaats op de opritten van de verschillende woningen of informeel in de brede grasbermen langs de lanen. Het parkeren voor het personeel en bezoek van het woonzorgcomplex wordt opgelost op de eigen kavel uit het zicht van de Leonard Springerlaan.

4.5.3 School

Verkeer

Het autoverkeer, als gevolg van de school, bestaat uit autoverkeer als gevolg van: halen/brengen, personeel, bezoek en laad/los verkeer. Voor het halen en brengen worden langs de parallelweg van de Leonard Springerlaan circa 45 langsparkeerplaatsen gerealiseerd. De parallelweg wordt ingericht als eenrichtingsweg. Fietsverkeer is wel in twee richtingen mogelijk. De parallelweg krijgt een rechtstreekse toegang vanaf de Leonard Springerlaan en mondt uit op de Willem Witsenstraat. Ook de bevoorrading van de school vindt plaats vanaf de parallelweg langs de Leonard Springerlaan.

Aan de wijkzijde van de school wordt een Kiss & Ride voorziening aangelegd. Deze voorziening is bedoeld voor die ouders die hun kind met de auto brengen en direct weer verder rijden. Het betreft hier voornamelijk kinderen van de bovenbouw. Het gaat hierbij om een relatief gering aantal autobewegingen. Het overgrote deel van de bovenbouw kinderen komt namelijk zelfstandig naar school, te voet of op de fiets.

De belangrijkste fietsenstalling voor de school is gesitueerd op het binnenterrein tussen het schoolplein en het binnenruimte van de nabij gelegen woningen. De fietsenstalling is zowel toegankelijk vanaf de zijde van de Leonard Springerlaan als vanaf de wijkzijde. Aan de zijde van de Leonard Springerlaan wordt een kleinere fietsenstalling gerealiseerd. De totale capaciteit van de fietsenstalling bedraagt circa 350 plekken.

De toegangen naar de fietsenstalling op het binnenterrein zijn afsluitbaar. Door het afsluiten van de zuidelijke toegang (zijde van de Leonard Springerlaan) kan bereikt worden dat geen menging plaatsvind tussen schoolgaand fietsverkeer en autoverkeer als gevolg van het halen en brengen.

Parkeren

Voor het stedenbouwkundig plan Spijkvoorderenk is gekozen voor het principe van “duurzame stedenbouw”. Een van de uitwerkingen is het streven naar een minimale hoeveelheid verhard oppervlakte (bestrating). In het stedenbouwkundig plan voor Spijkvoorderenk is er om die reden expliciet voor gekozen om een deel van de nabijgelegen woningen en de school gebruik te laten maken van een aantal gemeenschappelijke openbare parkeerplaatsen (z.g. dubbelgebruik), in plaats van een situatie waarbij school en woningbouw beide op eigen terrein volledig in eigen parkeerbehoefte voorzien. Voor de school is er een parkeerbehoefte van 24 parkeerplaatsen.

Aan de westzijde van de school wordt hiertoe in de binnenruimte van het bouwblok een openbaar parkeerterrein (circa 45 parkeerplaatsen) aangelegd dat zowel door bewoners van de omliggende woningen als door personeel van de school wordt gebruikt.

Conclusie is dat het stedenbouwkundig plan voldoende, berekend volgens de gemeentelijke normering, parkeercapaciteit biedt voor de totale parkeerbehoefte van de school.

4.5.4 Parkeerbalans

De parkeerbalans van het plangebied ziet er (d.d. 7 mei 2010) als volgt uit:

deel-
gebied  
aantallen woningen per categorie   behoefte op basis van normen   Parkeer-
capaciteit  
Saldo  
  goedkoop   middelduur   duur   goedkoop   middelduur   duur        
        1,6   1,8   2,0        
IA   0   0   19   0   0   38,0   15   33   10,0  
IB   15   9   15   24   16,2   30,0   24   47   0,8  
                   
II   32   0   0   51,2   0   0   30   33   11,8  
                   
IIIA   0   2   8   0   3,6   16,0   10   10   0,4  
IIIB   14   7   4   22,4   12,6   8,0   21   24   2,0  
                   
IVA   0   0   11   0   0   22,0   11   13   2,0  
IVB   24   8   7   38,4   14,4   14,0   31   40   4,2  
                   
VA   0   1   9   0   1,8   18,0   10   11   1,2  
VB   11   31   3   17,6   55,8   6,0   32   45   -2,4  
                   
VI   49   0   0   78,4   0   0   39   50   10,6  
                   
VII   Zie vorige paragraaf in verband met dubbelgebruik  
                   
VIII   0   0   90   0   0   180,0   180   0   0  
                   
IX   14 zorgappartementen   behoefte 8,4
(0,6 parkeerplaats per appartement)  
9   0   0,6  

Let op: Bij deelgebied IA en IB zijn alle bestaande woningen in de Bosboomstraat meegenomen in de parkeerbalans. Bij deelgebied II zijn 4 bestaande woningen in de Van Goghstraat meegenomen. Voor deelgebied VB wordt de overcapaciteit van deelgebied IVB en VA benut. In deelgebied VIII (Spijkvoorderhout) vindt het parkeren op eigen terrein plaats en is parkeren in de openbare ruimte op de rijbaan toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D126-VG01_0009.png"

Overzicht deelgebieden parkeren (Bron: Inrichtingsplan, d.d. 23 juli 2010)

Uit deze parkeerbalans blijkt dat er voldoende parkeerplaatsen binnen het plangebied gerealiseerd worden op basis van de gehanteerde parkeernormen van 1,6 parkeerplaats per goedkope woning, 1,8 parkeerplaats per middeldure woning tot 2,0 parkeerplaats per dure woning. In de kolom 'saldo' staat het aantal parkeerplaatsen dat er teveel of te weinig is. Het positieve saldo betekent dat er meer parkeerplaatsen gerealiseerd worden dan er volgens de normering noodzakelijk zijn.