Plan: | Spijkvoorderenk, 1e partiele herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D126a-VG01 |
Percentages
Het vaststellen van de "Verordening doelgroepen sociale woningbouw" en de addendum bij de woonvisie 2008+ hebben tot gevolg dat de categorie sociale koop zoals die in het bestemmingsplan Spijkvoorderenk wordt gehanteerd, moet worden herbenoemd tot de categorie sociale koop laag. Voorts wordt de categorie middelduur laag herbenoemd tot de categorie sociale koop hoog. Een en ander heeft tot gevolg dat de percentageregeling zoals deze is opgenomen in artikel 20 van het bestemmingsplan Spijkvoorderenk, dient te worden gewijzigd.
Deze wijziging heeft tot gevolg dat in totaal 52% van het totaal aantal woningen in het plangebied wordt gerealiseerd als sociale woningbouw. Onder sociale woningbouw wordt verstaan het totaal van de opdracht sociale huur, sociale koop laag en sociale koop hoog. Deze 52% is als volgt onderverdeeld:
Sociale huur | 27% |
Sociale koop laag | 15 % |
Sociale koop hoog | 10% |
In dit kader moet nadrukkelijk worden opgemerkt dat de partiele herziening Spijkvoorderenk niet tot gevolg heeft dat de woningbouwopgave in de sociale huursector en de koopsector tot de klasse €200.000,- v.o.n. ten opzichte van het bestemmingsplan Spijkvoorderenk toeneemt. Voorliggende partiele herziening vormt dan ook een vertaling van de "Verordening doelgroepen sociale woningbouw" en de addendum woonvisie 2008+. Zoals hiervoor reeds bleek hebben de Verordening en de addendum tot gevolg dat de categorie "middelduur laag" zoals die in het bestemmingsplan en het exploitatieplan Spijkvoorderenk worden gehanteerd, onderdeel gaan uitmaken van de (beschermde) categorie sociale koop.
Om met betrekking tot de percentages voor de woningbouwcategorieen sociale huur, sociale koop laag en sociale koop hoog enige flexibiliteit in het bestemmingsplan te brengen, zijn, naast de hierboven omschreven aanpassingen, de ondergrenzen van de percentages aangepast. Voorts is een percentageregeling toegevoegd die het mogelijk maakt dat tussen de drie (beschermde) categorieen uitwisseling kan plaatsvinden op zodanige wijze dat in alle gevallen een vaststaand minimum maar ook een maximum aan sociale woningbouw is gegarandeerd. De in artikel 20 vastgelegde percentages garanderen dat minimaal 30% van de woningen in het plangebied als sociale woningbouw wordt gerealiseerd. Door voor de categorieen sociale koop hoog en sociale koop laag geen ondergrens voor te schrijven, biedt het bestemmingsplan meer flexibiliteit in de keuze voor één of meerdere van de drie genoemde categorieen sociale huur, sociale koop laag en sociale koop hoog.
Parkeren
Voorliggende partiele herziening heeft zoals gezegd tot gevolg dat de categorie die in het bestemmingsplan Spijkvoorderenk werd aangemerkt als "middelduur laag" voortaan wordt aangemerkt als categorie "sociale koop hoog". Aangezien in het parkeerbeleid onderscheid wordt gemaakt tussen de categorieen "middelduur" en "sociale koop" zou de indruk kunnen ontstaan dat de parkeernormering door deze wijziging verlaagd zou kunnen worden. De wijziging heeft echter geen gevolgen voor het karakter of de uiterlijke verschijningsvorm van de in het plangebied te realiseren woningen. Met voorliggende partiele herziening wordt dan ook geen wijziging van de parkeernormering en de parkeerbalans zoals die voorvloeien uit bestemmingsplan Spijkvoorderenk beoogd.
Wet algemene bepalingen van omgevingsrecht
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen van omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden. Deze wet integreert een grote hoeveelheid bestaande toestemmingsvereisten in het omgevingsrecht in de omgevingsvergunning. Onder de toestemmingsvereisten bevinden zich ook de ontheffingen, sloopvergunningen en aanlegvergunningen zoals deze in een bestemmingsplan kunnen worden opgenomen. Gelet op het feit dat de Wabo geen overgangsrecht bevat, moeten bestemmingsplannen die na 1 oktober 2010 worden vastgesteld aan deze wet voldoen. Aangezien het bestemmingsplan Spijkvoorderenk na 1 oktober wordt vastgesteld, wordt met deze partiele herziening bewerkstelligt dat het bestemmingsplan Spijkvoorderenk aan de Wabo gaat voldoen.
De partiele herzienning met betrekking tot het aspect Wabo heeft uitsluitend een technisch karakter. Er komen geen inhoudelijke wijzigingen van het bestemmingsplan Spijkvoorderenk uit voort.