Plan: | Sluiskwartier |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D134-VG01 |
Het Sluiskwartier kent een bewogen geschiedenis. Van onder andere graslanden, stadshaven, vestingwerken, sluis, parkaanleg, 1ste industriële uitbreiding, aanlanding Wilhelminabrug, parkeergarage is het gebied geëvolueerd tot wat het nu is. De bijzondere ligging aan de rand van de historische binnenstad geeft het gebied zowel vroeger als heden ten dage een strategische betekenis. Dit blijkt uit de vele plannen, het burgerinitiatief voor de Stadshaven (van Stichting Stadshaven Deventer) en het burgerinitiatief (waaronder het gewijzgde plan) voor het Pothoofdpark (van Stichting Industrieel Erfgoed Deventer) die de afgelopen jaren gemaakt werden. Over de toekomstige invulling van dit gebied blijken uiteenlopende visies te bestaan. Met de vaststelling van het Bereikbaarheidsconclaaf op 12 januari 2011 heeft de raad het college van burgemeester en wethouders de opdracht gegeven een ontwerpatelier voor het Sluiskwartier te organiseren. Dit ontwerpatelier heeft van mei tot en met september 2011 plaatsgevonden. Het college heeft Jo Coenen gevraagd dit ontwerpatelier te begeleiden. De doelstelling van het ontwerpatelier was om in samenwerking met de betrokken belanghebbenden te komen tot een zoveel mogelijk gedragen ontwikkelingsbeeld voor het Sluiskwartier in relatie tot zijn omgeving inclusief bijbehorende ontwikkelingsstrategie hoe daar te komen. Dit ontwikkelingsbeeld heeft nog niet het karakter van een uitgewerkt ontwerpplan voor het Sluiskwartier. De gepresenteerde schetsen hebben het karakter van een abstract concept, oftewel een toekomstig beeld en voornemen voor het Sluiskwartier. Dit beeld moet bij een vervolg van de planontwikkeling uitgewerkt worden. Op 28 maart 2012 heeft de gemeenteraad dit ontwikkelingsbeeld vastgesteld als richtinggevend kader voor de ontwikkeling van het Sluiskwartier.
Met het ontwikkelingsbeeld wordt een richtinggevend kader neergelegd voor de toekomstige ontwikkeling van het Sluiskwartier en de zone van de aanlanding van de Wilhelminabrug. De ambitie is om het laatste stuk van de 'stadskroon' te renoveren en meer bij de binnenstad te betrekken. Door de toekomstige aanpassing van de aanlanding van de Wilhelminabrug ontstaat voldoende ruimte voor het realiseren van een haven tot aan de Sluisstraat en wellicht nog verder. Ook de Buitengracht kan teruggebracht worden waarbij sprake zal zijn van een koppeling met de haven. Het openbare domein en voetgangersgebied van de binnenstad wordt uitgebreid, door onder andere de route tussen Boreel en Welle. De ligging van Deventer aan het water wordt versterkt door onder andere de realisatie van een stadsbalkon. Door de aanpassing van de verkeersstructuur tussen de Raambuurt en de Bokkingshang ontstaat hier een stedelijke ruimte die op verschillende manieren ingevuld kan worden. Er zijn in het gebied verschillende opties om de parkeeropgave voor zowel de binnenstad als het Sluiskwartier op te lossen. In het Sluiskwartier is ruimte voor een parkeergarage. Daarnaast ontstaat na de verkorting van de aanlanding ruimte om parkeergarages te realiseren. Een gedeelte van het Ten Zijthoff kan behouden worden in combinatie met passende nieuwbouw. In het gebied tussen het Pothoofd, de aanlanding en de Buitengracht ontstaat ruimte om nieuwe bebouwing te realiseren. Dit kan mogelijk gebeuren in combinatie met een verlegging van het Pothoofd.
Het gepresenteerde ontwikkelingsbeeld is ambitieus en heeft tevens een dermate grote omvang en relatie met infrastructurele ingrepen dat deze in stappen tot stand gebracht moet worden. Daarnaast waait er momenteel één van de zwaarste financiële stormen ooit, waarvan niet zeker is hoe en wanneer deze eindigt, wat op dit moment de financiering en uitvoering van het ontwikkelingsbeeld bemoeilijkt. Het ontwikkelingsbeeld moet gezien worden als een integraal eindbeeld waar in stappen naar toegewerkt wordt.
Impressie ontwikkelingsbeeld Jo Coenen