Plan: | Fietsbrug N348 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P202-OH03 |
In het structuurplan Deventer 2025 (april 2004) zijn de toekomstige ruimtelijke opgaven voor Deventer en de gewenste ontwikkelingsrichting in beeld gebracht. Deventer zet bij nieuwe uitbreidingen in op de fiets. In de bestaande stad wordt ingezet op het realiseren van een Zevenster van 'non-stop' fietsverbindingen tussen de binnenstad en de overige wijken en kernen van Deventer.
De kern van het Structuurplan 2025 wordt gevormd door de ontwikkelingsmodellen voor zowel de korte termijn, de middellange als de lange termijn en het integraal ontwikkelingsperspectief voor Deventer Stad. Op korte termijn worden de laatste onderdelen van de Vijfhoek ontwikkeld en wordt de N348 als onderdeel van de hoofdwegenstructuur aangepast.
De Zevenster fietsroute is een belangrijk onderdeel van het op 27 maart 2000 vastgestelde Fietsbeleidsplan 2000+. De Zevenster fietsroute is een stelsel van zeven hoogwaardige fietsroutes in Deventer. In het fietsbeleidsplan wordt prioriteit gelegd bij het verkeersveiliger maken van de punten waar deze fietsroutes kruisen met de hoofdwegen.
Eén van de nog te voltooien fietsroutes is een fietsroute tussen de Vijfhoek en Colmschate West enerzijds en het centrumgebied van Deventer anderzijds. Het doel is te komen tot een hoogwaardige non-stop fietsroute. In het kader van dit streven wordt voorzien in een fietstunnel onder de Henri Dunantlaan door en is de Rielerweg heringericht tot fietsweg.
Het grote aantal fietsers op de fietsroute Vijfhoek-Centrum wordt dagelijks geconfronteerd met oponthoud bij de gelijkvloerse kruising met de N348. Door het toepassen van een ongelijkvloerse oversteek voor fietsers vindt een verbetering plaats op de punten van verkeersveiligheid en snelheid.
In het Milieubeleidsplan 2003-2008, dat op 20 oktober 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld, staat een integrale benadering van milieu, ruimtelijke ordening, bouwen en wonen en verkeers- en vervoersbeleid centraal. Het plan is daarom gebaseerd op de drie pijlers van het gemeentelijke beleid, zoals vastgelegd in de Stadsvisie. Vanuit milieuperspectief zijn per pijler de volgende milieu-uitgangspunten opgesteld:
Met name de eerste twee uitgangspunten zijn van belang bij het opstellen van bestemmingsplannen.
Het gemeentelijk Milieubeleidsplan kent de speerpunten veiligheid, handhaving, klimaatverandering en flora en fauna. Verder is voor de verschillende beleidsterreinen een aantal milieuambities vastgelegd. Er wordt onder meer ingezet op een verbetering van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van burgers, het behoud en versterken van natuur in de buurt en het benutten van kansen voor natuurontwikkeling, energiebesparing, duurzame energie en een efficiënte inzet van fossiele energie, minder geluidhinder voor burgers en het voorkomen van hindersituaties, een acceptabele luchtkwaliteit, een duurzaam gebruik van de bodem en het voorkomen van verdere bodemverontreiniging. Waar nodig zijn met name geluids-, veiligheids- en ecologie-aspecten zoveel mogelijk vertaald in het onderhavige bestemmingsplan.
De gemeente is begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw Milieubeleidsplan 2009-2014. Eind 2008 zal dit naar verwachting worden vastgesteld.
Het groenbeleidsplan (april 2007) geeft richtlijnen voor de inrichting en het beheer van openbaar groen, inclusief bomen en waterpartijen. De gemeente Deventer ligt op de grens van het rivierenlandschap van de IJssel en het Sallandse dekzandlandschap. Deze ligging zorgt voor een enorme biodiversiteit. Allerlei dieren en (zeldzame) planten vinden hun weg in en om de stad. Het Groenbeleidsplan zorgt ervoor dat deze kenmerken en haar biodiversiteit blijven behouden en waar mogelijk versterkt worden.
Om in de komende jaren verantwoorde keuzes te kunnen maken is in het groenbeleidsplan een visie op het groen (wat willen we bereiken) verwoord en zijn concrete ambities gedefinieerd.
De groenvisie is: "De gemeente Deventer streeft naar een gevarieerd aanbod van betekenisvol en aantrekkelijk groen. Ze doet dit door in te spelen op de verschillen in ligging, omvang, functie, historische betekenis en gebruikswensen. Dit leidt tot omgevingsbewust ontwerpen en vervolgens tot ontwerpbewust beheren".
De ambities uit het Groenbeleidsplan zijn:
Geconcludeerd kan worden dat het bestemmingsplan past binnen het Groenbeleidsplan.
De herziening van de Woningwet, die op 1 januari 2003 in werking is getreden, heeft onder meer als doel het inzichtelijk maken van de beoordeling van de aanvragen voor bouwplannen door de welstandscommissie. Sinds 1 juli 2004 is het niet meer mogelijk zonder vooraf bekend gemaakte criteria welstandseisen aan bouwplannen te stellen. De gemeente Deventer heeft deze criteria vastgelegd in de Welstandsnota gemeente Deventer. De nota is een beheers- en verbeteringsinstrument voor de uiterlijke verschijningsvorm in bestaande gebieden. Er is onderscheid in vier soorten criteria: de algemene welstandscriteria, de gebiedscriteria, de criteria voor bepaalde typen bouwwerken en de objectcriteria. Hoe er naar de plannen gekeken wordt hangt af van de waarde die aan het gebied, gebouw of object wordt gehecht. De gemeente hanteert hierin een viertal niveaus, namelijk:
Voor het gebied van dit bestemmingsplan geldt grotendeels niveau 1 en voor een klein gedeelte niveau 2.