Plan: | Fietsbrug N348 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P202-OH03 |
Zoals in § 3.2.3 is aangegeven is sinds 1 november 2003 de watertoets wettelijk verplicht voor plannen in het kader van de Wet ruimtelijke ordening. Eén van de oorzaken van wateroverlast is de wijze waarop plannen en besluiten kunnen leiden tot wateroverlast, een achteruitgaande waterkwaliteit, verdroging van natuurgebieden, etc. De watertoets heeft als doel deze negatieve effecten te voorkomen en mogelijke kansen voor het watersysteem te benutten. Bij de watertoets gaat het om het van meet af aan meenemen van water bij ruimtelijke plannen en besluiten. In deze paragraaf wordt hierop nader ingegaan.
Door het plangebied loopt het Overijssels Kanaal. Deze watergang is in beheer van het waterschap Groot Salland. Dit waterschap heeft er op gewezen dat bij het realiseren van een fietsbrug vooral bepalend zijn de randvoorwaarden die in de Keur gesteld worden aan de constructie. Er moet voldoende doorvaarhoogte onder de brug zijn (minimaal 1,25 meter). Obstakels in het kanaal zijn niet toegestaan; er moet sprake zijn van een vrije overspanning boven het water. Verder zijn de constructies in, aan en door de waterkeringen (kades) aan beide zijden aan voorwaarden verbonden. Tenslotte worden er bij voorkeur geen uitlogende materialen toegepast in de constructie van de brug.
Daarnaast is het Overijssels Kanaal in de partiële herziening "Ruimte en Water" van het Streekplan Overijssel 2000+ en het Waterhuishoudingsplan Overijssel 2000+ van de provincie Overijssel aangewezen als essentiële waterloop. Dit betekent dat langs de waterloop bij nieuwbouw of uitbreiding van bestaande bebouwing binnen een zone van 100 meter rekening dient te worden gehouden met de huidige en toekomstige functie van waterafvoer. Blijkens de hiervoor weergegeven reactie van het waterschap Groot Salland vloeit hier echter geen belemmering voor bebouwing voort.