Plan: | Fietsbrug N348 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P202-OH03 |
Op grond van artikel 2 van de gemeentelijke Inspraakverordening heeft het voorontwerp bestemmingsplan 'Fietsbrug N348' met ingang van 18 december 2008 tot en met 11 februari 2009 voor iedereen ter inzage gelegen. Tijdens deze periode bestond de mogelijkheid om een inspraakreactie in te dienen. Tevens heeft op 20 januari 2009 een inloopavond plaatsgevonden, waarop iedereen het bestemmingsplan kon inzien en aan vertegenwoordigers van de gemeente vragen kon stellen. Er zijn vijf inspraakreacties ingediend. Deze hebben niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan. De inspraakreacties zijn hieronder weergegeven en cursief van een gemeentelijke reactie voorzien.
Op grond van artikel 5 van de Inspraakverordening moet ter afronding van een inspraak een eindverslag gemaakt worden. Dit eindverslag bevat in elk geval:
Inspraakreactie van dhr. Obdeijn, Oerdijk 70 Schalkhaar
Een ongelijke kruising is het meest wenselijk.
De gemeente deelt uw mening. Het verhoogt de veiligheid, de doorstroming voor fietsers en de doorstroming voor auto- en vrachtverkeer.
De fietsers en voetgangers, waarvan velen oud zijn, kleine kinderen en mensen met velerlei handicaps, krijgen grote problemen met de steilte van de brug.
Het gebied van het bestemmingsplan is zodanig begrensd dat daarbinnen op- en afritten mogelijk zijn met een helling die voldoet aan de daarvoor geldende normen. De op- en afritten van de fietsbrug zullen een helling van maximaal 5% hebben. Weggebruikers zullen hier naar verwachting geen hinder van ondervinden.
Inspraakreactie van mevr. Lipman, De Lindenhof 56 Schalkhaar
Ik geef de voorkeur aan een fietsbrug boven een fietstunnel.
De gemeente deelt uw mening.
Inspraakreactie van mevr. C. Wolters-Lammertink, Colmschaterstraatweg 5 Deventer, mede namens de bewoners van Colmschaterstraatweg 40 en Nulendsweg 2 Deventer
Insprekers hebben tijdens de inloopavond vernomen dat de verbindingsweg tussen de Colmschaterstraatweg en de Leonard Springerlaan zal verschuiven in de richting van het appartementencomplex aan de Hendrik Verheesstraat. Zij verlangen dat de nieuwe verbindingsweg wordt verhard met asfalt en dat de weg wordt voorzien van goede verlichting, goede bewegwijzering en de mogelijkheid om direct links of rechts af te slaan.
De bewoners van Colmschaterstraatweg 40 wensen dat de verbindingsweg zodanig aangelegd wordt, dat koplampen van auto's op die weg niet hun woning in schijnen.
Voor het inpassen van de fietsbrug in de omgeving is het inderdaad nodig dat de verbindingsweg tussen de Colmschaterstraatweg en de Leonard Springerlaan in oostelijke richting wordt verschoven. Dit betreft aspecten van feitelijke uitvoering en valt buiten het bestek van dit bestemmingsplan. De wensen van de insprekers zullen bij de feitelijke uitvoering waar mogelijk worden meegenomen.
Inspraakreactie van dhr. J. Jansen, Hendrik Verheesstraat 60 Deventer
De hoogte van de brug zal zeer storend zijn in het landschap.
De feitelijke hoogte van de brug is op dit moment nog niet bekend. Dit bestemmingsplan beoogt uitsluitend de randvoorwaarden te stellen voor een fietsbrug op deze locatie en daarmee een zo groot mogelijke vrijheid te scheppen voor de ontwerper van de brug. Hiermee staat echter niet vast dat de geboden ontwerpvrijheid ook maximaal benut zal worden. De gemeente Deventer zal een aantal marktpartijen uitnodigen om een ontwerp voor een fietsbrug te maken. Bij de beoordeling van deze ontwerpen zal mede getoetst worden aan landschappelijke inpasbaarheid. In ieder geval zal het rijdek van de brug niet hoger zijn dan noodzakelijk is om de ruimte te overspannen en voldoende doorrijhoogte voor het verkeer onder de brug te garanderen.
De hoogte van 4,5 à 5 meter zal een hinder zijn voor ouderen, kinderen en invaliden. In plaats van dat deze brug een verbetering van de doorgang voor fietsers zal worden, zal zij een barrière worden.
Verwezen wordt naar de beantwoording van de inspraakreactie van dhr. Obdeijn op dit punt.
Het even wachten voor een stoplicht heeft voor mij de voorkeur.
In het kader van het Structuurplan Deventer 2025 en het Fietsbeleidsplan 2000+ is reeds de keuze gemaakt om non-stop fietsverbindingen te realiseren, onder andere tussen de binnenstad van Deventer en de Vijfhoek. Onderdeel van deze non-stop fietsverbinding is een ongelijkvloerse fietsoversteek bij de kruising van de Nico Bolkesteinlaan en de Leonard Springerlaan met de N348. Dit bestemmingsplan is een uitvoering van de gemaakte beleidskeuzes. Hierbij zal worden voldaan aan wettelijke normen met betrekking tot de hellingspercentages van de op- en afritten van de brug en worden tevens aspecten van welstand, landschappelijke inpassing en sociale veiligheid meegenomen, zodat de ongelijkvloerse fietsoversteek bij de genoemde kruising op een verantwoorde manier gerealiseerd kan worden.
Door de almaar toenemende verkeersdrukte zal de wachttijd voor fietsers, met name in de spits, steeds langer worden. Dat veroorzaakt vaak ook ongewenst verkeersgedrag. Het sluipverkeer via Schalkhaar zal daardoor ook verder toenemen.
Inspraakreactie van dhr. T. Zoete, Jacobus Meijlinkstraat 13 Deventer
Inspreker vraagt zich af of het ongemak van de beklimming van de hellingen van de fietsbrug wel opweegt tegen het belang van fietsers om niet even te wachten voor het rode verkeerslicht.
Verwezen wordt naar de beantwoording van de inspraakreactie van dhr. Obdeijn en dhr. Jansen op dit punt.
Inspreker is van mening dat een redelijke fasering van verkeerslichten voor overstekende fietsers en voetgangers binnen de bestaande indeling van het kruispunt moet kunnen passen. Een tunnel zou eventueel aanvaardbaar zijn, maar de noodzaak daartoe lijkt nauwelijks aanwezig.
Verwezen wordt naar de beantwoording van de inspraakreactie van dhr. Jansen op dit punt.
Inspreker vraagt zich af of er een berekening is die aantoont dat de fietsbrug nodig is ten behoeve van de algemene doorstroming van auto's en fietsers. Inspreker vraagt zich af of het voor het publiek duidelijk is dat de verbetering van de doorstroming van het verkeer ter plaatse ten koste gaat van het fietsverkeer.
Met dit voorstel wordt de doorstroming voor fietsers fors verbeterd, doordat er geen wachttijd meer is voor fietsers. Door het realiseren van een ongelijkvloerse kruising worden verkeersstromen van elkaar gescheiden en hoeven zij niet meer op elkaar te wachten. Dit scheelt zowel voor het fietsverkeer als voor het autoverkeer tijd.
Er zijn op dit moment geen concrete getallen voorhanden die de huidige verkeersdoorstroming weergeven. In ieder geval is er op bepaalde tijdstippen sprake van een zeer drukke verkeerssituatie op het kruispunt. De verwachting is dat in de toekomst het fietsverkeer tussen de Vijfhoek en de binnenstad van Deventer zodanig toe zal nemen dat de verkeerssituatie klemmender zal worden. Dit heeft onder meer te maken met de voltooiing van de Vijfhoek met Spikvoorde en de Spijkvoorder Enk. Daarnaast groeit de jeugd van de Vijfhoek op en deze zal in toenemende mate middelbare scholen elders in Deventer bezoeken.
In het bestemmingsplan is in voldoende mate beschreven wat de gevolgen zullen zijn van het realiseren van een fietsbrug bij de kruising van de N348 met de Nico Bolkesteinlaan en de Leonard Springerlaan. Het ter inzage leggen van het voorontwerp van het bestemmingsplan is op meerdere plaatsen gepubliceerd. Ook in het vervolg van de procedure zullen nog publicaties plaatsvinden. Er kan hiermee van uitgegaan worden dat er voldoende informatie naar de samenleving toe plaatsvindt. Het is daarnaast ook de eigen verantwoordelijkheid van de burger om zich op de hoogte te stellen van de inhoud van bestemmingsplannen die wellicht voor hem van belang zijn.