Plan: | Hoogesteeg 2 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P254-OH01 |
Inleiding
In het kader van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) is het verplicht ruimtelijke plannen te ‘toetsen op water’, de zogenaamde Watertoets. De Watertoets is een waarborg voor water in ruimtelijke plannen en besluiten
Relevant beleid
Het waterbeleid van Rijk en provincie is gericht op een veilig en goed bewoonbaar land met gezonde, duurzame watersystemen. In het Waterbeheerplan 2010-2015 van Waterschap Rijn en IJssel staat het beleid beschreven op een drietal hoofdthema's. Voor het thema Veiligheid is bescherming tegen hoog water op de rivieren het speerpunt. Het functioneren van de primaire en regionale waterkeringen staat hierbij centraal. Het thema Watersysteembeheer is gericht op het voorkomen van afwenteling door het hanteren van de drietrapsstrategie "Vasthouden-Bergen-Afvoeren". Voor de Waterkwaliteit is het uitgangspunt “stand still - step forward”. Watersysteembenadering en integraal waterbeheer dienen als handvatten voor het benutten van de natuurlijke veerkracht van een watersysteem. Het einddoel is een robuust en klimaatbestendig watersysteem voor de toekomst. Voor het thema Waterketenbeheer streeft Waterschap Rijn en IJssel naar een goed functionerende waterketen waarbij er een optimale samenwerking met de gemeenten wordt nagestreefd.
Ruimtelijke ordening en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is meer ruimte nodig voor het waterbeheer van de toekomst. Ook op andere terreinen, zoals recreatie, wonen en landbouw speelt water een centrale rol. Het waterschap wil in het watertoetsproces vroegtijdig meedenken over de rol van het water in de ruimtelijke ontwikkeling en wil samen met de gemeente op zoek naar de bijdrage die water kan leveren aan de verbetering van de leefomgeving.
Watertoetstabel
Waterschap Rijn en IJssel heeft een watertoetstabel ontwikkeld waarmee met een aantal vragen in beeld te brengen is welke wateraspecten relevant zijn en met welke intensiteit het watertoetsproces doorlopen dient te worden.
Gezien het feit dat op geen van de categorie 2 vragen met ‘ja’ is geantwoord kan een verkorte watertoets worden doorlopen. Hetgeen inhoud dat de gemeente zelfstandig een waterparagraaf stelt op en het waterschap om een wateradvies vraagt.
Invloed op de waterhuishouding
Wateroverlast (oppervlaktewater)
Binnen het bestemmingsplangebied neemt het aantal vierkante meters bebouwing met circa 1.580 m² af. Tevens worden de daarbij behorende verhardingen, putten en funderingen verwijderd. Dit heeft een positieve invloed op waterhuishouding.
Het hemelwater wordt afgevoerd volgens de trits vasthouden - bergen – afvoeren. Het hemelwater wordt ter plaatse geïnfiltreerd in de bodem of geborgen in de aan het perceel grenzende sloten. Deze afvoer geschied op een natuurlijke manier door niveau verschillen, aflopend naar de, in ruimte, mate aanwezige sloten.
Inrichting en beheer
De voorgenomen ontwikkelingen zijn geen belemmering voor het reguliere beheer en onderhoud van het watersysteem. Er worden geen veranderingen aangebracht in het watersysteem. De afstand van de te behouden bebouwing tot de watergang blijft ongewijzigd. De watergang blijft dus goed bereikbaar voor het waterschap.
Watertoetsproces
Het waterschap Rijn en IJssel is geïnformeerd over het plan. De beantwoording van de vragen uit de watertoetstabel hebben er toegeleid dat de korte procedure van de watertoets is toepast. De bestemming en de grootte van het plan hebben een geringe invloed op de waterhuishouding en de afvalwaterketen. Het plan zorgt voor minder bebouwing en daardoor voor meer infiltratiemogelijkheden van regenwater. Het waterschap Rijn en IJssel heeft een positief wateradvies gegeven.