direct naar inhoud van 2.2 Speelbeleid
Plan: Kom Schalkhaar, scholen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P258-OH01

2.2 Speelbeleid

2.2.1 Speelbeleidsplan Deventer 'Kiezen voor kwaliteit' (2004)

De gemeente Deventer onderstreept het belang van voldoende én veilige kinderspeelruimte in de directe woonomgeving. Het budget voor het beheer, het onderhoud en het tijdig vervangen (revisie) van álle huidige speelvoorzieningen was echter niet meer toereikend om een veilig gebruik te kunnen garanderen. In samenspraak met de toenmalige raadscommissie RFO en de 6 wijkteams is daarom besloten te kiezen voor minder, maar gegarandeerd veilige, beter ingerichte, zorgvuldig over de wijken verdeelde speelplekken in buurten, wijkparken, in speeltuinen en op schoolpleinen.

De opgave op basis van het speelbeleidsplan 'Kiezen voor kwaliteit' is:

  • biedt speelruimte op maat; voldoende, toegankelijke en veilige speelruimte afgestemd op de aard / omvang van de behoefte in de wijk;
  • kies voor een integrale benadering;
  • haal het maximale uit beschikbare budgetten.
2.2.2 Visie op spelen 'samen spelen kun je overal' (2010-2019)

Na evaluatie van het Speelbeleidsplan 'Kiezen voor kwaliteit' heeft de gemeente Deventer in november 2010 een nieuw plan opgesteld. De nieuwe visie op spelen biedt een overzicht van hoe de gemeente omgaat met spelen binnen haar gemeentegrenzen.

Visie:

De gemeente streeft naar integraal spelen waarbij iedere leeftijdscategorie de mogelijkheid wordt geboden actief en participerend gebruik te maken van de openbare ruimte, met een inrichting afgestemd op de behoefte van de gebruikers aansluitend bij de maatschappelijke en sociale ontwikkelingen in Deventer.

Integraal spelen is een combinatie van verschillende vormen van spelen (formeel, informeel en natuurlijk). Hierdoor levert spelen een bovengemiddelde sociaal-maatschappelijke bijdrage aan de samenleving, waarbij bewoners elkaar ontmoeten. De gemeente streeft ernaar dat alle inwoners uit alle leeftijdsgroepen moeten kunnen spelen en bewegen in de buitenruimte. Zij streeft hierbij onder andere multifunctioneel gebruik van speelgelegenheden na.

Het gebruik van schoolpleinen na schooltijd voor openbaar spelen draagt bij aan het streven om drie procent van de openbare ruimte geschikt te maken voor spelen. Schoolpleinen moeten ten behoeve van openbaar spelen aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Sociale controle vanaf omliggende woningen is mogelijk;
  • Het schoolplein is goed bereikbaar;
  • Het schoolplein is dagelijks minimaal vrij toegankelijk tussen 7.00 en 20.00 uur;
  • Toestellen en speelaanleidingen voldoen aan dezelfde eisen als wanneer zij in de openbare ruimte zouden staan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P258-OH01_0005.jpg"