direct naar inhoud van 5.6 Verkeer en parkeren
Plan: Winkelcentrum Keizerslanden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P259-VG01

5.6 Verkeer en parkeren

5.6.1 Ontsluiting

De uitbreiding van het winkelcentrum Keizerslanden in westelijke richting betekent een ingrijpende wijziging in de ontsluitingsstructuur ter plaatse. Met de uitbreiding vervalt namelijk de huidige aansluiting van de Karel de Grotelaan op de Lebuïnuslaan/Margijnenenk.

De uitgangspunten met betrekking tot de infrastructuur zijn opgenomen in het Verkeersplan Keizerslanden. Deze voorwaarden zijn uitgewerkt in een Programma van Eisen die bij de ontwikkeling is opgesteld.

De uitgangspunten hebben onder andere betrekking op:

  • de gewijzigde ontsluitingsstructuur door de knip in de Karel de Grotelaan;
  • maatregelen tegen sluipverkeer;
  • het parkeren;
  • ruimtereservering voor een eventuele toekomstige bypass;
  • doorgang van de fietsroute over de Karel de Grotelaan;
  • oversteekbaarheid van het Hanzetracé;
  • toegankelijkheid van het winkelcentrum;
  • bevoorradingsroutes.

Voor de exacte uitgangspunten wordt verwezen naar het Programma van Eisen dat bij de uitvoering wordt vastgesteld.

5.6.2 Parkeren

In het algemeen kan gesteld worden dat bij de nieuwbouw van bouwwerken de parkeernormen uit de gemeentelijke Bouwverordening van toepassing zijn. In dit bestemmingsplan wordt geen afwijkende parkeernorm opgenomen.

Ten behoeve van het parkeren is voor de planvorming wel een parkeerbehoefteberekening opgesteld. De parkeerbehoefte voor de totale ontwikkeling inclusief bestaande woningen en winkels binnen het plangebied is conform de vastgestelde parkeernormen vooralsnog bepaald op 674 parkeerplaatsen.

Voor alle parkeerplaatsen met uitzondering van een tiental vaste parkeerplaatsen voor koopwoningen wordt uitgegaan van dubbelgebruik.

Hiervan worden circa 189 openbaar toegankelijke gebouwde parkeerplaatsen op de Roelandflatlocatie gerealiseerd. Deze parkeerplaatsen blijven na realisatie openbaar en gratis toegankelijk. Beperking van de openbare toegankelijkheid en/of het vragen van een vergoeding voor het parkeren in welke vorm dan ook is slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van de gemeente en nadat de mogelijkheid is geboden tot het toekennen van vergunningen aan de bewoners van de woningen. Op deze locatie worden tevens circa 10 vaste parkeerplaatsen voor de nieuwe koopappartementen op de Roelandflatlocatie gerealiseerd.

In de rest van het plangebied of daarbuiten moeten 436 parkeerplaatsen op maaiveld worden gerealiseerd.

Bij het aanvragen van een omgevingsvergunning zal deze getoetst worden aan de op dat moment geldende parkeernorm. Het exacte aantal te realiseren parkeerplaatsen zal op dat moment berekend worden aan de hand van het in het bouwplan opgenomen aantal woningen en de hoeveelheid te realiseren m2 bvo ten behoeve van de winkels.