direct naar inhoud van 6.3 Planopzet
Plan: Amstellaan e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P261-OH01

6.3 Planopzet

6.3.1 Algemeen

Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangegeven. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en planregels betreffende het gebruik gekoppeld.

De toelichting heeft geen juridische betekenis, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen, de onderzoeksresultaten en de beleidsuitgangspunten die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

De planregels van het bestemmingsplan zijn ondergebracht in vier hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels. Deze regels beogen een eenduidige interpretatie en toepassing van de overige, meer inhoudelijke regels en van de plankaart te waarborgen.
  • Hoofdstuk 2 bevat de planregels in verband met de bestemmingsbepalingen. Per op de plankaart aangegeven bestemming bevat dit hoofdstuk planregels, welke specifiek voor die bestemming gelden.
  • Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels. Hierbij gaat het om planregels die op nagenoeg alle bestemmingen betrekking hebben en die vooral om praktische redenen zijn ondergebracht in dit hoofdstuk, alsmede een aantal specifieke planregels, waaronder een anti-dubbeltelbepaling en procedureregels.
  • Tenslotte bevat hoofdstuk 4 de overgangs- en slotregels. Deze planregels bevatten onder meer het overgangsrecht en de titel.
6.3.2 Hoofdstuk 1: Inleidende regels

De artikelen 1 en 2 bevatten begripsomschrijvingen respectievelijk planregels omtrent de wijze van meten. Het voert te ver om hier uitgebreid bij alle begrippen stil te staan, maar wel verdienen twee voor de dagelijkse gebruikspraktijk belangrijke begrippen nadere aandacht. Het betreft hier met name de begrippen bestemmingsvlak en aanduidingsvlak.

Bestemmingsvlak
Een bestemmingsvlak is een op de verbeelding aangegeven vlak met eenzelfde bestemming. De bij een bestemming behorende planregels gelden afzonderlijk voor elk bestemmingsvlak met die bestemming.

Aanduidingsvlak

Een aanduidingsvlak is een op de verbeelding aangegeven vlak waarvoor in de regels een 'bijzondere' regeling is opgenomen.

6.3.3 Hoofdstuk 2: Bestemmingsregels

Algemeen

De planregels bij de bestemmingen hebben voor elke bestemming dezelfde opbouw met achtereenvolgens, voor zover van toepassing, de volgende leden:

  • Bestemmingsomschrijving;
  • Bouwregels;
  • Afwijken van de bouwregels;
  • Specifieke gebruiksregels;
  • Afwijken van de gebruiksregels;
  • Wijzigingsbevoegdheid.

Enkelbestemmingen

Hierna volgt een korte toelichting en beschrijving van de verschillende bestemmingen in dit bestemmingsplan per hoofdgroep.

Artikel 3 Groen

Het in het plangebied voorkomende (openbaar) groen is als zodanig bestemd. Binnen deze bestemming zijn gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan.

Binnen deze bestemming zijn speelvoorzieningen toegestaan, waaronder (jeugd- en jongeren)ontmoetingsplaatsen zijn begrepen. Om snel in te kunnen spelen op de behoefte om dergelijke voorzieningen te realiseren zijn ze bij recht binnen deze bestemming toegestaan. Hierbij geldt een maximale hoogte van 4 m en een maximale oppervlakte per bouwwerk van 15 m2. Tevens is via een afwijking de mogelijkheid opgenomen dat ondergeschikte gebouwen mogen worden gebouwd ten behoeve van nutsvoorzieningen, zoals trafohuisje, abri's, telefooncellen, kabelkasten en gemaalgebouwtjes. Tenslotte mogen parkeerplaatsen worden gerealiseerd, mits een omgevingsvergunning is verleend.

Voorts heeft deze bestemming een belangrijke functie in het beperken van geluidhinder afkomstig van de gereconstrueerde Amstellaan. Derhalve worden binnen de bestemming geluidwerende voorzieningen toegestaan. Ook worden de bestaande en in de vigerende situatie toegestane woningen door het toepassen van deze bestemming wegbestemd. Met de eigenaar van de woningen; woningcorporatie Rentree, zijn reeds afspraken gemaakt over de herstructurering van dit deel van de Rivierenwijk. Voor de woningen ten westen van de Amstellaan geldt dat deze reeds gesloopt zijn. Ook zijn reeds een aantal portiekflats ten oosten van de Amstellaan, ter hoogte van de Maasstraat, gesloopt. Voor de overige woningen ten oosten van de Amstellaan geldt dat deze worden gesloopt om uitvoering aan de reconstructie van de Amstellaan en de herstructureringsopgave te kunnen geven. Deze sloop zal eind 2012 plaatsvinden.

Binnen deze bestemming is een aanduiding 'geluidscherm' opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding is de aanleg van een geluidscherm noodzakelijk om de geluidbelasting van de wegen ten opzichte van de woonwagenstandplaatsen tot een acceptabel niveau te beperken.


Artikel 4 Verkeer
De Amstellaan met het ruimtebeslag van na de reconstructie, is bestemd als Verkeer. Deze bestemming wordt binnen de gemeente Deventer als standaardbestemming gebruikt voor wegen met een doorstroomfunctie. Dit in tegenstelling tot de hierna genoemde bestemming Verkeer - Verblijfsgebied, waarmee de woonstraten worden bestemd. Binnen de bestemming Verkeer zijn - net als binnen de bestemming Groen- geluidwerende voorzieningen toegestaan.

Artikel 5 Verkeer - Verblijfsgebied
De in het plangebied voorkomende woonstraten, straten en paden zijn als zodanig bestemd. Binnen deze bestemming Verkeer - Verblijfsgebied vallen naast de woonstraten ook groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen, nutsvoorzieningen, verblijfsvoorzieningen, kunstwerken en water. Net als in de bestemming Groen zijn geluidwerende voorzieningen en speelvoorzieningen toegestaan, waaronder (jeugd- en jongeren)ontmoetingsplaatsen. Tevens is via een afwijking de mogelijkheid opgenomen dat ondergeschikte gebouwen mogen worden gebouwd ten behoeve van nutsvoorzieningen, zoals trafohuisje, abri's, telefooncellen, kabelkasten en gemaalgebouwtjes.

Artikel 6 Wonen - Woonwagenstandplaats

De woonwagenstandplaatsen in het plangebied krijgen de bestemming Wonen - Woonwagenstandplaats. In de regels wordt, in verband met de geluidbelasting van de wegen, voorgeschreven waar de woonwagens gesitueerd mogen worden. Verder is per woonwagen één vrijstaand bijgebouw toegestaan dat geplaatst dient te worden binnen het aanduidingsvlak bijgebouwen.

Artikel 7 Verkeer - Tijdelijke weg - Voorlopig

Dit is een voorlopige bestemming waarmee gedurende de afsluiting van de Amstellaan de ontsluiting van het plangebied mogelijk wordt gemaakt. Na ommekomst van de geldigheidstermijn zoals deze is opgenomen in de regels, zal de bestemming automatisch veranderen in de bestemming Groen (definitieve bestemming; zie hiervoor).

Dubbelbestemmingingen

Artikel 8 Waarde - Archeologisch verwachtingsgebied

Zoals reeds in paragraaf 5.2.1 van deze toelichting is opgemerkt, hebben enkele delen van het plangebied een hoge en middelhoge archeologische verwachtingswaarde. Ter bescherming van deze archeologische waarden is de dubbelbestemming Waarde - Archeologisch verwachtingsgebied opgenomen.

In deze bestemming worden regels gesteld, gericht op het beschermen van de in de bodem aanwezige archeologische waarden. Indien een aanvraag om omgevingsvergunning ziet op een bouwproject met een omvang van 100 m² en ten behoeve van het bouwproject graafwerkzaamheden, dieper dan 0,5 m onder maaiveld, moeten worden verricht, dan kunnen burgemeester en wethouders voordat zij een omgevingsvergunning verlenen, de aanvrager bij zijn aanvraag om omgevingsvergunning verplichten om een rapport te overleggen. In de rapportage moeten de archeologische waarden van de gronden die blijkens de aanvraag zullen worden verstoord, zijn vastgelegd. Indien uit het rapport blijkt dat de archeologische waarden door het verlenen van de omgevingsvergunning worden verstoord, kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden aan de omgevingsvergunning verbinden.

Het archeologie beleid van de gemeente Deventer is er opgebaseerd dat bij het aanvragen van een omgevingsvergunning voor locaties met een dubbelbestemming archeologie door de gemeente Deventer kosteloos een archeologisch advies wordt opgesteld. Dit advies dient als rapport.

Het advies wordt opgesteld als een bureaustudie. In deze bureaustudie wordt de archeologische verwachting van de locatie in detail bekeken. Op basis van historische bronnen en eerder archeologisch onderzoek wordt beschreven welke resten op de locatie worden verwacht, dit is de gespecificeerde verwachting van de locatie. Daarna wordt gekeken of op de locatie in het verleden al diep gebouwd of gegraven is, waardoor het archeologisch bodemarchief verstoord is. In de bureaustudie wordt verder uitgewerkt in hoeverre de nieuwe plannen het bodemarchief zullen verstoren. Op basis van deze gegevens wordt geadviseerd of archeologisch vervolgonderzoek noodzakelijk is. In de bureaustudie wordt uitgewerkt welke voorwaarden worden verbonden aan de omgevingsvergunning.

Deze voorwaarden kunnen betrekking hebben op de verplichting tot het treffen van technische maatregelen, waardoor archeologische waarden in de bodem kunnen worden behouden. Daarnaast kan de verplichting om archeologisch onderzoek te laten uitvoeren door een deskundige op het terrein van archeologische monumentenzorg, als voorwaarde aan de omgevingsvergunning worden verbonden.

Ter voorkoming van de aantasting van waardevolle informatie in de bodem, is een verplichting opgenomen om een omgevingsvergunning aan te vragen voor het uitvoeren van een werk, geen gebouw zijnde, of van werkzaamheden die een verstorend effect op de archeologische waarden kunnen hebben. Aan deze omgevingsvergunning kunnen dezelfde verplichtingen worden verbonden als de verplichtingen die aan een omgevingsvergunning voor het oprichten van een bouwwerk kunnen worden verbonden en hiervoor beschreven zijn.

Voordat ten behoeve van de onderliggende bestemming kan worden gebouwd of gebruikt, zal moeten worden getoetst aan de op de gronden gelegen dubbelbestemming. Hieruit kan volgen dat een archeologische rapportage of omgevingsvergunning noodzakelijk is.

6.3.4 Hoofdstuk 3: Algemene regels

De algemene regels omvatten een aantal algemene en aanvullende regels die van toepassing zijn op de gronden behorende bij het onderhavige plangebied. Vanwege het algemene karakter van deze planregels zijn deze opgenomen in dit algemene hoofdstuk.

Artikel 9 Anti-dubbeltelregel
Door wijziging in de begrenzing van het bouwperceel zouden regelingen die aan het bouwperceel zijn verbonden, kunnen worden ontdoken. De anti-dubbeltelregel verhindert dat.

Artikel 10 Algemene bouwregels

In dit artikel wordt voor een aantal onderdelen verwezen naar de bouwverordening van de gemeente Deventer. Deze verwijzing is ondermeer van belang voor de van toepassing zijnde parkeernormen in het plangebied.

Artikel 11 Algemene gebruiksregels

In deze bepaling is beschreven welk gebruik van gronden en/of gebouwen moet worden aangemerkt als strijdig met het bestemmingsplan. Onder strijdig gebruik wordt in ieder geval het gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van een seksinrichting, als opslag, stort of bergplaats en ten behoeve van bewoning, tenminste als het gaat om bewoning van bijgebouwen, verboden.

Tevens is in dit artikel de algemene bepaling opgenomen voor het uitoefenen van een beroep of bedrijf aan huis. Dit is een beroeps- of bedrijfsactiviteit die op kleine schaal in een woning (of woonwagen) en/of de daarbij behorende bijgebouwen wordt uitgeoefend, waarbij de woning in overwegende mate haar woonfunctie behoudt en de desbetreffende activiteit een ruimtelijke uitstraling heeft die in overeenstemming is met de woonfunctie ter plaatse.

Artikel 12 Algemene aanduidingsregels

In dit artikel zijn een tweetal bepalingen opgenomen met betrekking tot bestemming- overschrijdende aanduidingen.

12.1 Geluidzone industrie

De geluidzone die ingevolge de Wet geluidhinder vanwege het bedrijventerrein 'Bergweide' voor een deel over het plangebied is gelegen, is vertaald met bovengenoemde gebiedsaanduiding. Binnen deze zone is de vestiging van geluidgevoelige gebouwen uitgesloten. Indien de op grond van de Wet geluidhinder geldende voorkeursgrenswaarde niet overschreden wordt f een hogere grenswaarde is vastgesteld, is de vestiging van geluidgevoelige gebouwen wel toegestaan.

12.2 Verwerkelijking in naaste toekomst

Deze gebiedsaanduiding is opgenomen voor de garageboxen en het bijbehorende voorterrein die zijn gesitueerd op het tracé van de beoogde oostelijke wijkontsluitingsweg. Deze garageboxen en bijbehorende voorterreinen worden met voorliggend bestemmingsplan wegbestemd. De gemeente is in onderhandeling met de eigenaren om de garageboxen te verwerven. Met deze aanduiding wordt aangegeven dat de gemeenteraad bereid is om het onteigeningstraject in te zetten indien de genoemde onderhandelingen niet het gewenste resultaat opleveren.

Artikel 13 Algemene afwijkingsregels

Deze bepaling voorziet in de mogelijkheid via ontheffing een afwijking van de in het plan genoemde maten toe te staan met maximaal 10% en om het profiel van wegen in geringe mate aan te passen.

Artikel 14 Algemene wijzigingsregels

Deze bepaling voorziet in de mogelijkheid om overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening de situering, de vorm en de omvang van de op de verbeelding aangegeven bestemmingsvlakken en bouwvlakken te wijzigen.

6.3.5 Hoofdstuk 4: Overgangs- en slotregels

Tenslotte zijn in het laatste hoofdstuk van de planregels de overgangs- en slotregels opgenomen. Ook deze regels hebben een algemeen karakter en zijn op het gehele plangebied van toepassing.

Artikel 15 Overgangsrecht
Deze bepaling regelt het regime van bebouwing en van gebruik van de grond dat strijdig is met het plan. Strijdigheid met het plan wordt voor zowel bebouwing als gebruik beoordeeld naar het moment waarop het plan in werking treedt.

Artikel 16 Slotregel
In het laatste artikel van het bestemmingsplan staat de benaming van dit bestemmingsplan vermeld.