direct naar inhoud van 7.4 Resultaten vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: Amstellaan e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P261-OH01

7.4 Resultaten vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro

7.4.1 Inleiding

Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van Rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.

Buiten het formele, wettelijk verplichte vooroverleg is het bestemmingsplan ook toegezonden aan diverse overige instanties.

Het vooroverleg is gevoerd met de volgende instanties:

  • f. Provinciale ambtelijke organisatie Overijssel
  • g. VROM inspectie Oost
  • h. NV Nederlandse Spoorwegen
  • i. Pro Rail
  • j. Waterschap Groot Salland
  • k. Veiligheidsregio IJsselland
  • l. Brandweer en Hulpverleningsdienst
  • m. Deventer Bomenstichting
  • n. Rentree

Een reactie is ontvangen van de provinciale ambtelijke organisatie Overijssel, de VROM-inspectie Oost, Waterschap Groot Salland en de Veiligheidsregio IJselland. Deze reacties worden hieronder samengevat en beantwoord.

7.4.2 Vooroverleg ex artikel 3.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro)

Provinciale ambtelijke organisatie Overijssel

Samenvatting

Het plan past in de provinciale lijst van categorieën waarvoor vooroverleg niet noodzakelijk is. De Provincie geeft aan daarom vooroverleg niet nodig te achten.

Beantwoording

Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.

Conclusie

De reactie van de provincie Overijssel leidt niet tot het aanpassen van het bestemmingsplan.

VROM inspectie Oost

Samenvatting

De VROM-Inspectie heeft inhoudelijk niet gereageerd op het bestemmingsplan Amstellaan e.o. dat conform artikel 3.1.1. Bro ter advisering is aangeboden.

De reden hiervan is te vinden in de ontwerp Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR). Hierin is onder andere opgenomen dat vertrouwen in medeoverheden de basis is voor het meer neerleggen van beslissingen dichter bij de burger. Het Rijk gaat er vanuit dat de nationale ruimtelijke belangen die via de wet- en regelgeving opgedragen worden aan andere overheden door hen goed worden behartigd. Het Rijk zal de bestemmingsplannen dan ook niet (tijdens de vaststellingsprocedure) toetsen op een correcte doorwerking van nationale ruimtelijke belangen.

Daarnaast is op 1 januari 2012  de VROM-Inspectie samengevoegd met de Inspectie V&W tot de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT). De ILT heeft geen adviserende  en coördinerende rol met betrekking tot de advisering op voorontwerp  ruimtelijke plannen.

Dit heeft als gevolg dat :

  • gemeenten na 1 januari 2012 geen gecoördineerd rijksadvies op een voorontwerpplan meer ontvangen.
  • De VROM-Inspectie vanaf heden inhoudelijk niet meer op nieuw toegezonden plannen zal reageren.

Beantwoording

Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.

Conclusie

De reactie van de Vrom-inspectie leidt niet tot het aanpassen van het bestemmingsplan.

Waterschap Groot Salland

Samenvatting

  • a. De plannen voor de plannen voor de Amstellaan zijn in nauwe samenwerking met ons tot stand gekomen. Alle wateraspecten zijn op een goede manier besproken. Aan een groot aantal van de wensen van het waterschap is voldaan en die zijn goed opgenomen in het bestemmingsplan. Bij sommige onderdelen van de waterparagraaf moet nog een tekst opgenomen worden uit de standaard waterparagraaf.
  • b. In de waterparagraaf ontbreekt de verlaging van het waterpeil in de Oostelijke vijver van het Venenplantsoen.
  • c. In verbeelding van het bestemmingsplan zijn de vijvers bestemd als groen. Hierdoor lijkt het dat het gele vlak van de nieuwe woonwagenstandplaatsen volledig over de vijver heen gaat. Kan de nieuwe contour van de vijver ook zichtbaar worden gemaakt?

Beantwoording

  • a. De opmerkingen op de waterparagraaf zijn in de tekst verwerkt.
  • b. In de waterparagraaf is opgenomen dat het waterpeil in de oostelijke vijver van het Venenplantsoen wordt verlaagd naar 4,25m + NAP.
  • c. Bij het kiezen van de bestemmingen is er voor gekozen om de vijvers te bestemmen als 'Groen'. De reden hiervoor is dat de exacte locatie van het water nog niet bekend is. In de bestemming Groen zijn ook waterlopen en waterpartijen, met de daarbij behorende bruggen, dammen, duikers, kades, taluds, beschoeiingen toegestaan.
    De ondergrond op de verbeelding bij het bestemmingsplan is de kadastrale kaart gecombineerd met de Grootschalige basiskaart Nederland (GBKN). De gegevens die op de ondergrond staan hebben juridisch geen status in het bestemmingsplan. De ondergrond betreft de huidige situatie. Helaas kan de ondergrond op voorhand niet gewijzigd worden.

Conclusie

De reactie van het waterschap heeft geleid tot het aanpassen van het bestemmingsplan. De waterparagraaf in de toelichting is op de opgemerkte punten aangepast.

7.4.3 Informeel vooroverleg

Veiligheidsregio IJsselland

Samenvatting

  • a. Het plangebied wordt in voldoende mate gedekt door de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmerings Systeem (WAS). In het plangebied is geen sprake van een overstromingsrisico. Ook worden er binnen het plangebied geen gevaarlijke stoffen vervoerd over de N344 en de N348. Ten slotte blijkt dat de bereikbaarheid van de naastgelegen wijk en het nabijgelegen spoorwegemplacement afneemt, maar dat deze wel binnen de norm blijven;
  • b. De Veiligheidsregio adviseert om in overleg met de hulpdiensten (lokale brandweer, politie en de GHOR) te zorgen voor een goede bereikbaarheid tijdens en na de reconstructie;
  • c. Tevens wordt geadviseerd om in het bestemmingsplan te verwijzen naar het gemeentelijk beleid op het gebied van prioriteitswegen voor de hulpdiensten en de reconstructie te toetsen aan dit beleid;
  • d. Ten slotte wordt geadviseerd om het bedrijf Descol kunststof chemie B.V. in het bestemmingsplan op te nemen als risicobron voor het plangebied.

Beantwoording

  • a. Deze reacties worden voor kennisgeving aangenomen;
  • b. Ten tijde van de werkzaamheden wordt ervoor gezorgd dat de bereikbaarheid van de wijk maar ook de doorstroming van het Hanzetracé voldoende blijft. De hulpdiensten worden hierbij betrokken. Voor de situatie na de reconstructie zie de beantwoording onder 3.
  • c. Op het gebied van prioriteitswegen kent de gemeente het vastgestelde beleid “Bluswatervoorziening en bereikbaarheid” waarmee bij deze ontwikkeling rekening moet worden gehouden. In de toelichting van het bestemmingsplan zal naar dit stuk worden verwezen. De nieuwe situatie is getoetst aan de deze nota door de hulpdiensten. Het aanrijden via twee verschillende windrichtingen naar onder andere het spoorwegemplacement blijft binnen de normtijden. In de aansluitende plangebieden moet echter gewaarborgd worden en blijven dat het aanrijden via de nieuwe routering, gebruik makend van de nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Snipperlingsdijk mogelijk blijft. Hierover wordt contact onderhouden met de hulpdiensten.
  • d. Het 1% letaliteitsgebied van het bedrijf Descol Kunstof chemie is door middel van een kwantitatieve risicoanalyse bepaald op 362 meter. Dit invloedsgebied reikt in het plangebied tot juist de noordzijde van de Snipperlingsdijk. Binnen dit gebied bevinden zich geen (beperkt) kwetsbare bestemmingen. Strikt genomen behoeft met deze risicobron op basis van het Besluit externe veiligheid inrichtingen geen rekening te worden gehouden. Aan verkeersdeelnemers wordt in het kader van het voornoemde Besluit immers niet getoetst. Om aan de vooroverlegreactie tegemoet te komen kan worden vermeld dat de reconstructie is gericht op een betere doorstroming van het verkeer binnen het plangebied. Dit komt de bereikbaarheid en zelfredzaamheid ten goede. De bereikbaarheid van Descol Kunststof Chemie B.V. voor de hulpdiensten wijzigt niet door dit plan. Binnen het plangebied, bevinden zich 4 woonwagenstandplaatsen. Door de nieuwe gebiedsontsluitingsweg die vanaf de Snipperlingsdijk is aangegeven verbetert voor deze nu reeds aanwezige woonwagenstandplaatsen de mogelijkheid om van de risicobron af te vluchten. Voor wat betreft het aspect externe veiligheid in relatie tot het bedrijf Descol Kunststof Chemie B.V. is er sprake van een verbetering.

Conclusie

De vooroverlegreactie geeft aanleiding tot het aanpassen van het bestemmingsplan. In de toelichting wordt ingegaan op het beleid met betrekking tot bereikbaarheid van hulpdiensten.