6.3 Resultaten vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro
Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van Rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.
Naast het wettelijk verplichte vooroverleg is het voorontwerpbestemmingsplan ook naar overige instanties gestuurd die een belang kunnen hebben in of bij het nieuwe bestemmingsplan.
De volgende instanties zijn in het kader van het vooroverleg benaderd om een reactie te geven op het voorontwerp bestemmingsplan.
- Brandweer en hulpveleningsdienst Deventer
- Gasunie
- Kamer van Koophandel Oost Nederland
- Stichting VAC Deventer
- Waterschap Groot Salland
Van de volgende instanties is een reactie ontvangen:
- Gasunie
- Stichting VAC Deventer
- Waterschap Groot Salland
Gasunie
De Gasunie heeft aangegeven dat in het plangebied geen (hoofd) aardgastransportleidingen liggen van het bedrijf. Ook invloedsferen van twee nabijgelegen leidingen liggen buiten het plangebied. Daarom heeft de Gasunie geen opmerkingen op het voorliggende plan.
De reactie is ter kennisgeving aangenomen.
Stichting VAC Deventer
Samenvatting inspraakreactie:
-
a. Stichting VAC vindt het jammer dat om kostentechnische redenen niet gekozen is om de ambitie van ondergronds parkeren te volgen waardoor dit ten koste gaat van groen en speelgelegenheden;
-
b. in het plan wordt Wittenstein aangemerkt als gebied voor een doelgroep met jonge gezinnen en ook voor ouderen (zorgcentrum). Vanwege de aanwezigheid van spelende kinderen en wandelende ouderen vraagt dit extra aandacht voor het veilig bevoorraden van de winkels en de supermarkt;
-
c. wat betekent het toevoegen van 44 nieuwe woningen aan het centrum voor de parkeerdruk?
-
d. stichting VAC vindt het zeer belangrijk dat inpandig laden- en lossen plaatsvindt ter voorkoming van de geluidsoverlast;
-
e. waar worden de twee speelvoorzieningen gesitueerd waarvan gesteld wordt dat deze worden gerealiseerd?
-
f. Stichting VAC adviseert om levensloopgeschikte woningen te realiseren;
-
g. Stichting VAC geeft aan graag de energievisie te willen ontvangen of wil graag meedenken over de inhoud van deze visie;
-
h. wordt er bij grondgebondenwoningen (2-onder-een-kap / vrijstaand) de verplichting verbonden om te parkeren op eigen terrein?
Beantwoording inspraakreactie:
-
a.
Om het plan haalbaar te maken is ondergronds parkeren geen optie. Met het voorliggende
plan is om het parkeren minder dominant in het straatbeeld te brengen door o.a. in het
binnengebied van de woningen te situeren. Door landschappelijke middelen in de vorm
van plaatsing van bomen in en rond het parkeerplein wordt een groene aanblik gegeven;
-
b.
er wordt uitdrukkelijk gekeken naar de routering van vrachtwagens. Uitgangspunt is
daarbij dat de vrachtwagens zo min mogelijk verder de wijk inkomen;
-
c.
bij de parkeerbalans voor het centrumplan Borgele zijn dezelfde parkeernormen gebruikt
als in de bouwverordening. Voor de nieuwbouw wordt er voorzien in extra
parkeergelegenheid. In het stedenbouwkundig plan is deze parkeernormering ook
opgenomen. Voor bestaande gebouwen geen extra parkeerplaatsen gerealiseerd.
-
d.
het laden- en lossen van de supermarkt wordt intern geregeld waarmee zo min mogelijk
kans op overlast ontstaat;
-
e.
in het plan wordt uiteindelijk één centrale speelvoorziening gerealiseerd van 900m2. Dit is
in de zone langs het fietspad tussen de laagbouw en de parkeerplaats van de Dreefflat;
-
f.
binnen de woonbestemming is de realisatie van levensloopbestendige woningen mogelijk;
-
g.
de gemeente Deventer gaat in de komende periode in gesprek met de ontwikkelaar om
een plan op te stellen waarin onderzocht wordt hoe de EPL-norm van 7.0 behaald wordt.
Deze visie is nu nog niet beschikbaar;
-
h.
voor nieuw te realiseren woningen moet worden voldaan aan de parkeernormen zoals
gesteld in de bouwverordening. Bij de aanvraag om de omgevingsvergunning voor de bouw
van de woningen moet de aanvrager aantonen dat voorzien wordt in de noodzakelijke
parkeerplaatsen per woning. Bij de nieuwe grondgebonden woningen is een deel van de
parkeerbehoefte gesitueerd op eigen terrein en voor een deel in een parkeerkoffer op het
binnenterrein.
Waterschap Groot Salland
Waterschap Groot Salland is met name betrokken bij de waterparagraaf en het waterhuishoudkundig plan voor het voorliggende bestemmingsplan. Naar aanleidingen van wijzigingen in het waterhuishoudkundigplan, is de waterparagraaf in samenspraak met het waterschap opgesteld en gewijzigd.
De reacties naar aanleiding van de waterparagraaf zijn verwerkt.