Plan: | Looweg ongenummerd Bathmen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P277-VG01 |
De locatie ligt ingeklemd tussen het dorp en het spoor. De afwisseling van bebouwing en agrarische percelen zorgt voor een half open landschap en een geleidelijke overgang van de bestaande bebouwing naar het landschap. Landschappelijk gezien is voortzetting van de kleinschalige bedrijvigheid aan de Looweg een logische keuze.
De opzet van het plan is om de bestande kwaliteiten door te zetten en als uitgangspunt te hanteren voor de nieuwe invulling langs de Looweg. De stedenbouwkundige uitgangspunten zijn dan ook grotendeels gebaseerd op bestaande beeld. Met het openbare ruimte profiel van de Looweg, de verkaveling, de wijze waarop de bebouwing op de kavels staat en de beeldkwaliteit kan hierop gestuurd worden.
De kenmerkende kwaliteit van het eerste deel van de Looweg is de doorgaande bomenstrook en groene berm. Uitgangspunt voor het plangebied is om dit beeld van de openbare ruimte door te zetten, dus ook een bomenstrook tussen de nieuwe woonwerkkavels
en de Looweg. Door de toekomstige bebouwing en erfverharding in het plangebied ontstaat een opgave om hemelwater te bergen (bij voorkeur in het plangebied zelf) en/of af te voeren. Vooralsnog wordt in de stedenbouwkundige opzet uitgegaan van een wadi tussen de nieuwe bomenstrook en de Looweg, boven het bestaande riool.
De gevarieerde en ruime kavelbreedtes van de al gerealiseerde woonwerkkavels aan de Looweg leveren een ontspannen en dorps groen beeld op. Om een vergelijkbaar beeld te krijgen bij de nieuwe woonwerkkavels aan de Looweg worden bij de nieuwe kavels flexibel toe te passen spelregels voor de verkaveling toegepast. Als minimale kavelbreedte wordt 20 meter gehanteerd, als maximale kavelbreedte 40 meter. Deze maat is gemeten vanuit de uiterste bebouwingslijn / rooilijn (zoals aangegeven bij de principes bebouwing). De verkavelingsrichting is haaks op aangegeven rooilijn. Afhankelijk van de vraag vanuit de markt ontstaan daarmee minimaal 3 en maximaal 5 woonwerkkavels in het plangebied. In de uitgiftevoorwaarden zullen spelregels worden opgenomen om er voor te zorgen dat er bij de kaveluitgifte geen “restkavels” ontstaan.
Ontsluiting
De bestaande woonwerkkavels langs de Looweg hebben een specifieke ontsluiting. Het “woongedeelte” van deze kavels wordt rechtstreeks vanaf de Looweg ontsloten, het “werkgedeelte” van de kavels heeft een eigen ontsluiting via een achterstraat parallel aan de Looweg (de Spoorstraat). Voor de nieuwe woonwerkkavels aan de Looweg gaat de voorkeur uit naar een gedeelde oprit: hierbij is het uitgangspunt dat steeds 2 aangrenzende kavels een oprit vanaf de Looweg met elkaar delen en vanaf die oprit het eigen woon- en werkgedeelte van de kavel bereiken. Door de opritten zoveel mogelijk te bundelen blijft de erfverharding beperkt en kan toch een groen beeld van voortuinen langs de Looweg ontstaan. Daarnaast biedt dit principe flexibiliteit voor de toekomstige eigenaren om de kavel naar eigen inzicht te ontsluiten.