direct naar inhoud van 4.3 Verkeer
Plan: Stadhuiskwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P283-VG01

4.3 Verkeer

4.3.1 Parkeren

Dit bestemmingsplan kent geen parkeernormen of anderszins een specifieke regeling die in het parkeren voorziet, zodat de parkeernormen en de stedenbouwkundige parkeerbepaling uit de Bouwverordening (artikel 2.5.30) van toepassing blijven Het in deze paragraaf omschreven beleid kan wel als richtinggevend worden beschouwd voor de beoordeling om af te wijken van de in dat artikel neergelegde parkeereis.

Door de komst van het nieuwe stadskantoor verdwijnt de huidige parkeervoorziening op het Burseplein. Onder het stadskantoor wordt een parkeergarage gerealiseerd met 124 parkeerplaatsen. De in- en uitgang van de parkeergarage wordt ter plaatse van de school aan de Polstraat 1 gerealiseerd. De parkeergarage aan de Polstraat is vanaf de Welle te bereiken via de Melksterstraat. De ontsluiting van het verkeer vanuit het Stadhuiskwartier vindt plaats via het Grote Kerkhof en de Nieuwe Markt, die aansluit op de Welle.

In het bestemmingsplan Binnenstad (paragraaf 3.3.11) is het beleid ten aanzien van parkeren als volgt verwoord:

  • bereikbaarheid: parkeerregulering is noodzakelijk om verstopte wegen en parkeerterreinen te voorkomen en te zorgen voor een goede bereikbaarheid. Dit vraagt om nette en goede bereikbare parkeervoorzieningen voor een verantwoorde prijs;
  • leefbaarheid: het parkeerbeleid wordt ingezet om het gebied waar mogelijk autoluw te maken, zodat middenstand, activiteiten en cultuur de ruimte krijgen. Tegelijk verbetert de leefbaarheid door minder auto's op straat en een betere luchtkwaliteit.

Om de binnenstad aantrekkelijker te maken en de leefbaarheid te verbeteren, is het wenselijk dat er minder op straat wordt geparkeerd. Het streven is dan ook dat vergunninghouders (en langparkeerders) die nu parkeren in de binnenstad gebruik gaan maken van de parkeergarages aan de rand van de (binnen)stad.

Omdat de parkeergarage in de toekomst vooral bedoeld is voor bewoners, betekent dit dat de parkeerdruk op maaiveld in de omgeving van het Stadhuiskwartier afneemt. Immers, bewoners die voorheen (elders) in de binnenstad parkeerden, kunnen nu hun auto in de parkeergarage kwijt. De capaciteit die in de openbare ruimte vrijkomt, kan ingezet worden voor bezoekers en gebruikers van het Stadhuiskwartier. Echter, daarmee wordt niet volledig in de parkeerbehoefte van het stadshuiskwartier voorzien.

Gelet op het beleid van de gemeente om de historische binnenstad autoluw te maken (uit stedenbouwkundig en verkeersveiligheids oogpunt), is het niet wenselijk dat op eigen terrein volledig in de extra parkeerbehoefte moet worden voorzien. Van een parkeergarage gaat immers een verkeersaantrekkende werking uit.

In de Bouwverordening is aangegeven dat burgemeesters en wethouders ontheffing kunnen verlenen van de eis dat op eigen terrein voldoende parkeergelegenheid aanwezig dient te zijn. Aan de ontheffing kan de voorwaarde tot betaling van een parkeerbijdrage worden verbonden. Deze parkeerbijdrage wordt aangewend voor een toekomstige extra parkeervoorziening aan de rand van de binnenstad,

Omdat de extra benodigde parkeervoorzieningen nog niet gerealiseerd zijn, is beoordeeld of in de huidige situatie in de nabije omgeving, op aanvaardbare loopafstand van het Stadhuiskwartier, voldoende parkeercapaciteit aanwezig is waar bezoekers en gebruikers van het Stadhuiskwartier gebruik van kunnen maken.

Hieruit blijkt dat de restcapaciteit van de parkeerplaatsen in de binnenstad (niet zijnde de parkeerplaatsen voor vergunningparkeren) op een doordeweekse dag op 60 % ligt1 . In het deel van de binnenstad waar het Stadhuiskwartier wordt gerealiseerd ligt dit percentage op 40 %. Op basis van deze cijfers is er voor bezoekers en gebruikers van het Stadhuiskwartier voldoende parkeergelegenheid binnen een loopafstand van 800 meter (de redelijke loopafstandnorm voor de onderhavige functie).

Daarnaast is de Wilhelminabruggarage gelegen op een loopafstand van circa 300 meter van het Stadhuiskwartier. De bezettingsgraad van de Wilhelminabruggarage (303 parkeerplaatsen) is doordeweeks 31 % (gemiddelde van telmomenten doordeweeks). In de Bouwverordening van de gemeente Deventer is over deze garage opgenomen dat deze garage specifiek dient als tegenprestatie voor de parkeerbijdragen. Het gebruik van deze parkeergarage voor de extra benodigde parkeercapaciteit past daarmee binnen het gemeentelijk beleid.

Op basis van gegeven van de verkeerstellingen in voorjaar 20122 en 2013 en de opgestelde parkeermonitor3 blijkt dat in de huidige situatie nog voldoende restcapaciteit in de binnenstad aanwezig is en meer specifiek in de Wilhelminabruggarage om de parkeerbehoefte van het Stadhuiskwartier op te vangen.

4.3.2 Verkeerseffecten

Parkeergarage

Ten behoeve van de verkeersbelasting op de Polstraat is gekeken naar de effecten van de komst van de parkeergarage en het verwijderen van openbare parkeerplaatsen (Verkeerseffecten ondergronds parkeren, DVT431/Fdf/, d.d. 31 mei 2013, Bijlage 3 Verkeerseffecten). In dit rapport is abusievelijk uitgegaan van 126 parkeerplaatsen in de garage, terwijl dit 124 parkeerplaatsen moet zijn.

De aanrijdroute naar de bestaande parkeervoorzieningen loopt via de Melksterstraat - Polstraat - Bursestraat of Burseplein. De afrijdroute loopt voor het merendeel via de Grote Kerkhof - Nieuwe Markt en een kleiner deel via de Polstraat - Melksterstraat. De Polstraat is overigens eenrichtingsverkeer vanaf de Bursestraat naar het Grote Kerkhof.

De parkeergarage komt onder de nieuwbouw. De in- en uitgang is gesitueerd in de Polstraat (zie onderstaande afbeelding). Omdat dit deel van de Polstraat eenrichtingsverkeer is, loopt de aanrijdroute via de Melksterstraat - Polstraat - parkeergarage en de afrijdroute via de parkeergarage - Polstraat - Grote Kerkhof - Nieuwe Markt. De ritten van en naar de parkeergarage hebben invloed op de verkeersintensiteit op de Polstraat. De helft van deze ritten rijdt naar de ingang en de helft van deze ritten komt uit de uitgang van de parkeergarage. Omdat de Polstraat het dichtst bij de voorgenomen locatie van de in- en uitgang van de parkeergarage ligt, is dit het maatgevende wegvak.

Afbeelding Locatie in- en uitgang parkeergarage

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P283-VG01_0012.png"

Bron: Goudappel Coffeng, Verkeerseffecten ondergronds parkeren (d.d. 31 mei 2013).

Uit de toets blijkt dat de te realiseren ondergrondse parkeergarage (126 parkeerplaatsen in het onderzoek; feitelijk 124 parkeerplaatsen) nauwelijks invloed heeft op de verkeersbelasting van de Polstraat. Uit de toetsing van de verkeerseffecten blijkt dat de verwachte toekomstige verkeersintensiteit op de Polstraat 890 motorvoertuigen per etmaal is. De huidige verkeersintensiteit is 785 motorvoertuigen per etmaal. Dit is weliswaar een toename van 13%, maar gezien de absolute hoogte van de getallen mag worden gesteld dat de Polstraat een (zeer) rustige centrumstraat is en blijft.

In bovenstaande analyse is nog geen rekening gehouden met zoekverkeer van bezoekers. Er kan worden gedacht dat hiermee wel rekening moet worden gehouden. Echter, dit is om de volgende redenen niet juist:

  • ten eerste was het stadskantoor in het nabij verleden al op deze locatie gevestigd. Ten opzichte van die situatie is er geen sprake van meer of minder zoekverkeer. Op het huidige Burseplein is openbaar parkeren. De bezoekers van deze parkeerplaatsen
  • zorgen in de huidige situatie voor zoekverkeer door de Polstraat. In de nieuwe situatie wordt dit parkeren vervangen door een parkeergarage voor alleen bewoners en medewerkers. Daardoor zal er geen sprake meer zijn van zoekverkeer naar openbare parkeerplaatsen.
  • Zelfs als bezoekers van het stadhuis met de auto komen en zouden moeten zoeken naar een parkeerplaats, dan is het niet logisch als deze gebruikmaken van de route via de Polstraat en Melksterstraat. Het meest nabij gelegen parkeerterrein, het Grote Kerkhof, is immers het snelst bereikbaar via de Welle en de Nieuwe Markt.
  • Ten vierde vallen de openingstijden van de publieksbalies grotendeels niet samen met de pieken van het parkeren in de binnenstad. Omdat er dan ruim voldoende ruimte is, is het zeer waarschijnlijk dat bezoekers niet naar een parkeerplaats hoeven te zoeken. Dit betekent geen zoekverkeer.
  • Tot slot gaan de grote parkeerterreinen in Deventer bewegwijzerd worden via PRIS. Dit betekent dat bezoekers via PRIS informatie krijgen over de beschikbare ruimte op de parkeerterreinen en rechtstreeks naar deze parkeerterreinen bewegwijzerd worden. Door deze informatie hoeven bezoekers niet meer te zoeken naar een parkeerplaats en is er dus minder zoekverkeer.

Uit bovenstaande analyse blijkt dat er nauwelijks sprake is van zoekverkeer. Dus is dit niet in de verkeerscijfers verwerkt. Bovendien is voor werknemers en bewoners al gerekend met een worstcase scenario dat alleen theoretisch mogelijk is. Het wordt onrealistisch om dit nog verder op te hogen met nauwelijks aanwezig zoekverkeer.

De invloed van het stadshuis en de gebouwde parkeervoorziening daarvan (126 parkeerplaatsen in het onderzoek; feitelijk 124 parkeerplaatsen) heeft beperkt invloed op de verkeersbelasting van de Polstraat. Dit komt enerzijds omdat er nauwelijks sprake is van zoekverkeer door deze straat. Anderzijds hebben de op te heffen parkeerplaatsen en de te realiseren parkeerplaatsen een vergelijkbare hoeveelheid verkeer tot gevolg. De oorzaak daarvan is dat de op te heffen parkeerplaatsen voor een deel openbare parkeerplaatsen zijn. Openbare parkeerplaatsen hebben op een gemiddeld etmaal meer verkeer tot gevolg dan de te realiseren parkeerplaatsen voor omwonenden.

Laden en lossen

Ten behoeve van laden en lossen kan gebruikt worden gemaakt van de parkeergarage die toegankelijk is voor bestelbussen. Overige bevoorrading kan plaatsvinden aan de Polstraat.

Langzaam verkeer

Het nieuwe Stadhuiskwartier is voor fietsers en voetgangers eenvoudig bereikbaar. Door de ligging in het stadscentrum is het gebied per openbaar vervoer en vervolgens per voet gemakkelijk te bereiken. Het Stadhuiskwartier is aan alle zijden voorzien van doorgaande straten waardoor het gebouw gemakkelijk benaderbaar is voor fietsers. Aan weerszijden van het gebouw zijn paden voorzien ten behoeve van het langzaam verkeer, die naar de binnenpleinen leiden. In de parkeergarage is voorzien in een fietsenstalling. De parkeergarage en de fietsenstalling zijn te voet te bereiken vanaf het pleintje dat grenst aan de Grote Poot (achter De Hereeniging). Bezoekers van het Stadhuiskwartier die per fiets komen, kunnen hun fiets ook in nabij gelegen openbare fietsenstallingen stallen.