direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Wetermansweg 6 6a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P395-VG02

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Algemeen

Het bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a is 17 november 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Tegen dat besluit is beroep ingesteld. Op 19 september 2023 heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak gedaan en hierbij de gemeenteraad opgedragen om binnen 16 weken na verzending van de uitspraak een aangepast bestemmingsplan te hebben vastgesteld en gepubliceerd.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

De ligging van het plangebied verandert met dit herstelbesluit niet. Onderstaande beschrijving is afkomstig uit het oorspronkelijke bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a, vastgesteld d.d. 17 november 2021.

In het buitengebied van de gemeente Deventer, net ten noorden van de stad, liggen aan de Wetermansweg de percelen Wetermansweg 6 en 6a. In de volgende figuur is de globale ligging van het plangebied aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P395-VG02_0001.jpg" Figuur 1. Globale ligging plangebied "Wetermansweg 6 6a"

Het plangebied "Wetermansweg 6 6a" is om redenen van landschappelijke inpassing enigszins vergroot. Het omvat behalve beide percelen nu ook een onbebouwd perceel ten noorden van de woning Wetermansweg 6a. De begrenzing is als volgt:

  • aan de westzijde door de Wetermansweg;
  • aan de zuidzijde door de perceelsgrens van Wetermansweg 6;
  • aan de noordzijde door de noordelijke perceelsgrens van de weide, gelegen ten noorden van Wetermansweg 6a;
  • aan de oostzijde door de begrenzing van de percelen Wetermansweg 6 en 6a en de ten noorden van Wetermansweg 6a gelegen weide.

De begrenzing van het plangebied "Wetermansweg 6 6a" is in de volgende figuur weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P395-VG02_0002.jpg"

figuur 2. Begrenzing plangebied "Wetermansweg 6 6a"

1.3 Leeswijzer

In de toelichting van dit bestemmingsplan wordt ingegaan op de uitspraak, het plan waarover consensus is ontstaan en onderhavig herstelbesluit. Voor de overige plantoelichting wordt verwezen naar de toelichting van het bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a dat door de gemeenteraad van Deventer is vastgesteld op 17 november 2021; Toelichting vastgesteld Bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a.

De planregels zijn, omwille van een op zichzelf leesbaar plan, integraal overgenomen uit het bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a en waar nodig aangevuld met regels uit het voormalige bestemmingsplan "Buitengebied Deventer, 1e herziening" en maatwerk. Samen met de verbeelding vormen zij het juridisch bindende deel.

1.4 Uitspraak

Op 19 september 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) een uitspraak (zie Bijlage 1 Uitspraak Raad van State) gedaan op het bestemmingsplan Wetermansweg 6 6a (ECLI:NL:RVS:2023:3562).

Kern van het beroep

Tegen het op 17 november 2021 vastgestelde bestemmingsplan is beroep ingediend, omdat appellant zich niet kan verenigen met plan, "omdat het plan maar één en niet twee woningen toelaat. Het plan laat ook niet toe dat in één woning bewoning door twee afzonderlijke huishoudens mogelijk is."

De Afdeling heeft dit beroep gegrond verklaard. De vaststelling van het bestemmingsplan "Wetermansweg 6 6a" is vernietigd "...voor zover daarin niet is geregeld dat een samenwoonvorm van twee huishoudens in één woning mogelijk is".

De achterliggende gedachte is dat de gedragslijn die Deventer hanteert voor het onder voorwaarden kunnen laten bewonen van één woning door twee huishoudens niet in het bestemmingsplan is gewaarborgd. Dit is in strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel (artikel 3:2 Awb).

De Raad van State redeneert bovendien dat in het advies van Thorbecke, van 13 mei 2020, staat dat "...op 29 oktober 1997 op grond van de Woningwet een bouwvergunning is verleend voor het veranderen en vergroten van de voormalige agrarische bedrijfswoning naar woondoeleinden ten dienste van een woning met samenwoonvorm van twee huishoudens" en "Het bouwplan, een hoofdgebouw bestaande uit twee puntdaken verbonden met een tussenstuk dat toegang geeft tot de woning, voldeed volgens de toelichting bij het wijzigingsplan 1997 aan deze voorschriften". De Raad van State heeft geoordeeld dat deze woning kennelijk bedoeld was voor een samenwoonvorm van twee huishoudens.

De Afdeling heeft opgedragen om te herstellen dat hier een samenwoonvorm van twee huishoudens in één woning mogelijk is. De Raad van State schrijft niet voor welke voorwaarden er al dan niet gesteld moeten worden aan de "samenwoonvorm".

Over de lopende onderhandelingen over het legaliseren van twee afzonderlijke woningen op basis van het beleid "Kansen uit buiten" overweegt de Afdeling het volgende: "...dat het in dit geval gaat om een bestaande situatie met bestaande bebouwing en dat het verzoek om twee woningen toe te staan in zoverre niet zal leiden tot extra ruimtebeslag. Gelet op het feit dat er al eerder schuren zijn verwijderd, zal voor mogelijke compensatie met investeringen in de ruimtelijke kwaliteit bijzonder maatwerk moeten worden toegepast en is het de vraag hoe vergaand die kan zijn." Hiermee sluit de bestuursrechter ook een invulling met twee afzonderlijke woningen niet uit, waarbij wordt gepleit voor een bescheiden compensatie. De Raad van State heeft zich niet uitgelaten over de uitwerking daarvan.

De gemeente Deventer moet met inachtneming van hetgeen in de uitspraak is overwogen een nieuw besluit nemen en dit op de wettelijk, voorgeschreven wijze bekend maken. Hiervan hoeft niet eerst een ontwerp ter inzage. Ook moet Deventer voorzien in vergoeding van de proceskosten en het griffierecht.

1.5 Herstelbesluit

In deze paragraaf komt de opdracht naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State aan bod, vervolgens het nieuw beoogde plan en de juridische planbeschrijving.

1.5.1 Opdracht

In de uitspraak van de Afdeling heeft de gemeenteraad van Deventer de opdracht gekregen om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen, met daarin een regeling voor een samenwoon-constructie waardoor de huidige bewoners de woning kunnen blijven bewonen.

Dit is echter niet wat de bewoners uiteindelijk willen en waar zij ook mee gediend zijn. Om deze reden is alsnog met de bewoners in overleg getreden. Daarop hebben zij een plan opgesteld om, met toepassing van de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO), de extra ontwikkelingsruimte van een tweede woning (conform bestaande situatie) te compenseren met investeringen in de ruimtelijke kwaliteit. Dit laatste is ingevuld met investeringen in landschappelijke en natuurwaarden, op het erf en op de weide ten noorden van het perceel Wetermansweg 6a. De omvang van de compensatie is afgesteld om de omvang van de bestaande bebouwing, en deze laatste wordt om die reden dan ook vastgelegd in de Bouwregels van de bestemming Wonen. Uitvoering en instandhouding van de investeringen in de landschappelijke en natuurwaarden is vastgelegd door middel van een voorwaardelijke verplichting (zie daarover par. 1.5.3).

1.5.2 Het vernieuwde plan

In het vernieuwde plan wordt de feitelijke situatie van een in twee woningen gesplitste boerderij gelegaliseerd. Hierbij worden de twee feitelijk bestaande zelfstandige woningen in hun bestaande omvang (inhoud) vastgelegd. Voor het overige gelden de standaard regels uit het (voormalige) bestemmingsplan "Buitengebied Deventer, 1e herziening".

De weide ten noorden van het perceel Wetermansweg 6a wordt bij het plangebied betrokken, om te borgen dat de voorgestelde investeringen in de ruimtelijke kwaliteit daar ook uitgevoerd kunnen worden. Het percel behoudt zijn huidige agrarische bestemming, maar daarbinnen zal het accent meer op landschappelijke waarden liggen.

1.5.3 Juridische planbeschrijving

Om het overeengekomen plan in de regels te borgen, zijn wijzigingen aangebracht op de verbeelding en in de regels.

Verbeelding:

Op de verbeelding blijft sprake van één bestemmingsvlak Wonen voor de percelen Wetermansweg 6 en 6a. Dit vlak krijgt de aanduiding “maximaal aantal wooneenheden: 2”, zoals dit in het (voormalige) bestemmingsplan "Buitengebied Deventer, 1e herziening” voor soortgelijke situaties het geval is.

Daarnaast wordt de weide ten noorden van de woningen bij het plangebied betrokken. Het behoudt de huidige bestemming "Agrarisch met waarden - Landschapswaarden".

Regels:

In de regels wordt geborgd dat de woningen in maximaal de bestaande omvang behouden mogen worden. Voor de woningen is daarom de inhoud vastgelegd op 'bestaand'. 'Bestaand' is in dit geval zoals aanwezig op het moment van tervisielegging van het vastgestelde bestemmingsplan. De gebruikelijke eis van 'legaal aanwezig' wordt in dit geval niet gesteld, omdat het gaat om legalisatie.

In de gebruiksregels wordt een voorwaardelijke verplichting opgenomen die regelt dat de KGO-compensatie daadwerkelijk wordt uitgevoerd en in stand gehouden. Aan artikel 4 Wonen wordt een lid tussengevoegd dat luidt:

4.5 Voorwaardelijke verplichting landschappelijke inpassing

  • a. Tot een met de bestemming strijdig gebruik wordt in elk geval gerekend het gebruik van en het in gebruik laten nemen van gronden en bouwwerken overeenkomstig de in lid 4.1 opgenomen bestemmingsomschrijving zonder de aanleg en instandhouding van de (landschaps)maatregelen, conform het inrichtingsplan en maatregelen in het kader van de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving, zoals opgenomen in Bijlage 1, teneinde te komen tot een goede landschappelijke inpassing en compensatie van ontwikkelingsruimte;
  • b. in afwijking van het bepaalde onder a, mogen gronden en bouwwerken overeenkomstig de in lid 4.1 opgenomen bestemmingsomschrijving worden gebruikt, onder de voorwaarde dat binnen 18 maanden na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan, uitvoering wordt gegeven aan de aanleg en instandhouding van de (landschaps)maatregelen bedoeld onder a;

In bijlage 1 bij de regels wordt het inrichtingsplan opgenomen.

Op deze wijze wordt voorzien in een nieuwe regeling die ter plaatse twee woningen toestaat, onder de voorwaarden van de overeengekomen compensatie in het kader van de KGO.