Plan: | Veenoordkolk en Teugse kolk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.PB007-OH01 |
In dit hoofdstuk wordt een korte toelichting gegeven op de realisatie van het project. Specifiek wordt stil gestaan bij de aanvoer van de grond. Een uitgebreide toelichting is te vinden in bijlage 1, hoofdstuk 5.
Aanvoer grond
In totaal wordt ongeveer 1.000.000 ton materiaal aangevoerd om de herinrichting van de kolken te realiseren. Dit materiaal bestaat uit grond, grind, klei of baggerspecie dat met name vrijkomt bij projecten in het kader van Ruimte voor de Rivier. Minimaal 800.000 ton wordt aangevoerd per boot. Maximaal 200.000 ton materiaal wordt aangevoerd per vrachtwagen. De schatting is dat realisatie van het totale project een maximale doorlooptijd heeft van 10 jaar. Dit betekent dat op jaarbasis een aanvoer van 20.000 ton per jaar. Op jaarbasis houdt dit in dat door de uitvoering van het project het aantal vrachtwagenbewegingen per jaar toeneemt met 1.000. Per werkdag betekent dit een gemiddelde toename van 4 vrachtwagens.
Tijdelijke weg
De locatie van de tijdelijke weg is afgestemd met de beheerder van het dijklichaan, waterschap Groot Salland. In het besluit is een afgekaderd gebied opgenomen waarin de tijdelijk weg komt te liggen. De definitieve locatie wordt bepaald in het kader van de Waterwet vergunning.
Na realisatie van het project, moet de initiatiefnemer de locatie van de tijdelijke weg binnen 4 weken herstellen in de oorspronkelijke staat. Dit wordt vastgelegd in het vaststellingsbesluit bij dit projectbesluit. Een afbeelding van de aanvoerroete is gevoegd in bijlage 2.