Plan: | Bergweide, Kloosterlanden - Hanzepark, Veenoord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D119-VG04 |
Het gebiedje ten zuiden van de Teugseweg en ten westen van de Deventerweg heeft de huidige, agrarische bestemming gekregen. De daar voorkomende bebouwing en functies mogen blijven bestaan en de huidige bebouwing mag op de huidige plaats en ten hoogste tot de huidige omvang worden vernieuwd en herbouwd. Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om deze bestemming te wijzigen naar 'Bedrijventerrein'.
Een aantal in het plangebied voorkomende nutsvoorzieningen en specifieke bedrijven is geïsoleerd gelegen te midden van groen en wegen. Het betreft hier een aantal nutsvoorzieningen en de twee tankstations langs de Zutphenseweg. De bijzondere ligging van deze voorzieningen en bedrijven maakt dat op deze plekken alleen die voorzieningen en bedrijven en geen andere, reguliere bedrijven wenselijk zijn. Om deze reden is aan deze locaties de bestemming 'Bedrijf' toegekend met een nadere regeling die waarborgt dat alleen de betreffende voorzieningen toegestaan zijn. Om meerdere nutsvoorzieningen (gasontvangststations en aardgasflessencontainer) ligt een veiligheidszone. Deze is middels een aanduiding op de verbeelding weergegeven.
Staat van bedrijfsactiviteiten
In deze bestemming zijn, om te beginnen, bedrijven toegestaan die zijn vermeld in bijlage 1 Staat van Bedrijfsactiviteiten. Deze bijlage maakt deel uit van de regels. Door middel van aanduidingen is aangegeven welke categorie bedrijven, waar is toegestaan. In de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn bij de diverse bedrijven voor de diverse milieufactoren, zoals geur, stof en geluid, afstandsmaten aangegeven. Het gaat daarbij om afstanden van bedrijven tot woonbebouwing (rustige woonwijken).
De bij een bepaald bedrijf aangegeven grootste afstand is bepalend voor de categorie-indeling:
milieucategorie | grootste afstand |
1 | 10 m |
2 | 30 m |
3.1 | 50 m |
3.2 | 100 m |
4.1 | 200 m |
4.2 | 300 m |
5.1 | 500 m |
Binnen een bestemmingsvlak in de directe nabijheid van woonbebouwing -afstand 0 tot 10 m- zijn bedrijven toegestaan die in de Staat van Bedrijfsactiviteiten in categorie 1 vallen. Op een afstand van 30 m zijn bedrijven in categorie 2 toegestaan. Op een afstand van 50 m tot 100 m zijn bedrijven in categorieën 3.1 of 3.2 toegestaan.
De verkooppunten voor motorbrandstoffen (zonder LPG) aan de Londenstraat en de Dordrechtstraat zijn, zonder specifieke aanduiding, in deze bedrijfsbestemming opgenomen. Dit zijn geen reguliere, voor algemeen publiek toegankelijke verkooppunten. Levering vindt hier uitsluitend plaats aan een specifieke groep van afnemers (pasjeshouders).
Enkele bestaande bedrijven en voorzieningen zijn, naast de categorie-aanduiding, specifiek aangeduid, zoals de autosloperij en de mobiele verblijfsvoorzieningen en stalling voor kermis- en andere soortgelijke attracties. Ook de deelgebieden waar grootschalige detailhandel en volumineuze detailhandel is toegestaan zijn specifiek aangeduid.
Enkele bestaande verkooppunten voor motorbrandstoffen, met en zonder LPG, zijn eveneens specifiek aangeduid. Ter plaatse of in plaats daarvan kunnen andere bedrijven zich vestigen, conform de bestemming.
Afhaalcentra, waar elders bijv. via internet uitgestalde en gekochte goederen kunnen worden afgehaald, worden aangemerkt als "normale" bedrijven. Deze worden niet aangemerkt als detailhandel, omdat de daarvoor bepalende kenmerken "uitstalling en verkoop" hier ontbreken (en niet zijn toegestaan). Hetzelfde geldt voor postorderbedrijven en koeriersdienten, waar men goederen kan ophalen.
Bevi's
In deze bestemming komen "bevi's" (inrichtingen als bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen, met een bepaald veiligheidsrisico buiten de inrichting) voor. Onder meer verkooppunten voor motorbrandstoffen met LPG en (delen van) de vestiging van AKZO in Veenoord zijn een bevi. Rond bevi's ligt een 10-6 PR contour, zodanig dat buiten die zone niet het -maatgevende- plaatsgebonden risico van meer dan 10-6 per jaar wordt veroorzaakt. Het plaatsgebonden risico is in het Besluit externe veiligheid inrichtingen omschreven als: "risico op een plaats buiten een inrichting, uitgedrukt als de kans per jaar dat een persoon die onafgebroken en onbeschermd op die plaats zou verblijven, overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongewoon voorval binnen die inrichting waarbij een gevaarlijke stof, gevaarlijke afvalstof of bestrijdingsmiddel betrokken is". Bijvoorbeeld bedrijven, waarin koel- en vriesopslag plaatsvindt of kan plaatsvinden, kunnen een bevi zijn, vanwege de mogelijke toepassing van ammoniak als koel-/vriesmiddel.
De plaats van de feitelijke risicobron is in het bestemmingsplan vastgelegd op de bestaande plaats. Verschuiving van die bron binnen het bedrijf houdt tevens een veranderend groepsrisico in. De wetgever stelt expliciet dat over een dergelijke verandering van het groepsrisico een ruimtelijk besluit genomen moet worden.
Het risico van een risicobron / bevi kan in de praktijk afnemen doordat ter zake technische maatregelen (bijv. installatie van een blussysteem) worden getroffen.
Detailhandel en facilitaire voorzieningen
Op basis van de definities en de zonering zoals aangegeven in het gemeentelijke detailhandelsbeleid (zie paragraaf 3.4.4) zijn binnen deze bestemming drie vormen van detailhandel en ondersteunende functies nader aangeduid:
Kantoren
Als kantoren zijn in deze bestemming alleen toegestaan kantoren die horen bij en gebonden zijn aan een bedrijf, tot 30% van de brutovloeroppervlakte van het bedrijf, met een maximum van 1500 m².
Een bijzonderheid is daarbij in dit plan dat er een oppervlaktebeperking geldt voor kantoren binnen een veiligheidszone rond een "bevi", zoals bijvoorbeeld een verkooppunt voor motorbrandstoffen met LPG. In het Besluit externe veiligheid inrichtingen wordt een gebouw, waarin een kantoor met een brutovloeroppervlakte van meer dan 1500 m² is gevestigd, aangemerkt als een "kwetsbaar object", dat in die veiligheidszone niet is toegestaan. De bedoelde oppervlaktebeperking geldt niet voor kantoren die horen bij en gebonden zijn aan een bevi en die reeds groter zijn dan 1500 m².
Brandweer en andere hulpdiensten
Naast de bestaande brandweerkazerne zijn ook andere soortgelijke openbare en bijzondere diensten toegestaan in deze bestemming en worden daarmee beschouwd als een vorm van bedrijvigheid.
Grondwal / geluidwering
De grondwal met geluidwerende voorzieningen nabij de grens van het deelgebied Westfalenstraat met het woongebied de Snipperling, is specifiek als zodanig aangeduid.
Overige voorzieningen
Binnen deze bestemming zijn naast bedrijfsvestigingen en aanverwante voorzieningen ook wegen met bijbehorende voorzieningen toegestaan, ter ontsluiting van de betreffende bedrijven. Tevens zijn fiets- en voetpaden, water, groen, parkeervoorzieningen, nutsgebouwtjes e.d. toegestaan.
Bouwbepalingen
Aan het bouwen van gebouwen op het bedrijfsterrein zijn alleen die eisen betreffende situering, oppervlakte en andere maatvoering gesteld, die nodig zijn om een ruimtelijk en planologisch verantwoorde invulling van het gebied te verkrijgen. In dat kader dienen gebouwen binnen bouwvlakken te worden gebouwd, op een bepaalde afstand tot wegen en tot een van de zijdelingse perceelsgrenzen. De hoogtemaat van de gebouwen is zo bepaald dat deze overeen komt met de stedenbouwkundig beoogde zonering bouwhoogte. Dergelijke eisen zijn ook gesteld aan de hoogte van buitenopslag.
In deze bestemming zijn alleen de bestaande bedrijfswoningen als zodanig aangegeven en toegestaan. In het algemeen worden op bedrijventerreinen geen nieuwe bedrijfswoningen meer toegestaan. Alleen in uitzonderlijke situaties kan nog worden aangetoond dat men een bedrijfswoning nodig heeft met het oog op de bedrijfsvoering. Het plan bevat een wijzigingsbevoegdheid om in een dergelijk uitzonderlijk geval, als de noodzaak overtuigend is aangetoond, een bedrijfswoning toe te staan.
Voor een deel van het gebied Bergweide, nabij de Schoonenvaardersstraat, gelden bijzondere bouwbepalingen. Deze betreffen onder meer het beoogde bebouwingsbeeld vanaf de Snipperlingsdijk en de ter plaatse voorkomende bodemverontreiniging/-saneringsmaatregelen. In dit kader is een ontheffingsbevoegdheid opgenomen betreffende de gevelbouw op deze locatie.
Nadere eisen
Via een daartoe opgenomen bevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders nadere eisen stellen aan de situering van bebouwing ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrens en in het deel van het gebied Bergweide, nabij de Schoonenvaardersstraat, omtrent de situering van bebouwing en verhardingen, ter voorkoming van schadelijke gevolgen van de ter plaatse aanwezige bodemverontreiniging.
Ontheffing ondergronds bouwen
Via een daartoe opgenomen bevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van de bouwbepalingen zodanig dat er zonder de afstands- en andere bovengrondse bepalingen, ondergronds kan worden gebouwd.
Omvang mobiele verblijfsvoorzieningen
Specifieke gebruiksregels zijn opgenomen om de omvang van de mobiele verblijfsvoorzieningen te regelen. Deze voorzieningen zijn geen bouwwerken; en vallen daarom niet onder de bouwbepalingen.
Buitenopslag
De situering en hoogte van buitenopslag (opslag buiten bouwwerken) zijn aan maten gebonden, ter voorkoming van wezenlijke aantasting van het straatbeeld en de uitstraling van het terrein.
Ontheffing detailhandel
In specifieke zones kunnen B&W ontheffing verlenen voor detailhandelsbedrijven in branches die nu nog niet bekend zijn, maar die vanwege schaal, soort en omvang van de vestiging en de daarin verhandelde artikelen vergelijkbaar zijn met de als recht toegestane bedrijven en niet passen in een regulier winkelcentrum.
Ontheffing ander soort bedrijf
Als er zich een bedrijf voor vestiging aandient dat in de Staat van Bedrijfsactiviteiten in een hogere categorie valt dan ter plaatse is toegestaan, bijvoorbeeld in categorie 4.1, waar categorie 3.2 is toegestaan, dan kan dat bedrijf mogelijk toch worden ingepast. Via een ontheffingsbevoegdheid kan dat bedrijf worden toegestaan, mits het, gezien de gevolgen daarvan voor de omgeving, redelijkerwijs kan worden gelijkgesteld met bedrijven die op de betreffende plaats als recht zijn toegestaan.
In de daartoe opgenomen procedure van ontheffing kan worden bezien of eventuele maatregelen mogelijk en toereikend zijn. Deze ontheffingsprocedure zal in de praktijk gelijk oplopen met de benodigde procedure in het kader van de Wet milieubeheer.
Ontheffing kinderopvang
Kinderopvang wordt aangemerkt als een facilitaire voorziening die het functioneren van het bedrijventerrein ondersteunt. Vanwege het kwetsbare karakter van deze voorziening is een zorgvuldige inpassing ervan op zijn plaats. Vandaar dat kinderopvang wordt toegestaan, maar alleen met ontheffing, waarbij situering buiten een 10-6 PR contour een vereiste is en situering ten opzichte van andere bedrijven, gezien hun milieu-effecten, een aandachtspunt is.
Aanlegvergunning bodemverontreiniging gebied Schonenvaardersstraat e.o.
Een dergelijk stelsel is voor dat deelgebied opgenomen ter bescherming van de voorzieningen ten behoeve van de afvoer van gassen afkomstig van de voormalige stortplaats.
Wijzigingsbevoegdheid bedrijfswoningen
In principe worden geen nieuwe bedrijfswoningen in het gebied toegelaten. Echter, in uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden, kan via deze wijzigingsbevoegdheid een bedrijfswoning worden toegestaan.
De structurerende groenvoorzieningen in het plangebied, met name langs de randen van wegen en water zijn bestemd als "Groen". De tuinen en bergingen bij woonschepen zijn met een aanduiding in de bestemming "Groen" geregeld.
Om het aanwezige water in het gebied veilig te stellen voor de toekomst in het belang van de waterberging en als bufferzone, zijn alle watergangen binnen het plangebied bestemd als "Water". Als bijzonderheid is binnen de bestemming water de aanduiding 'sluis' opgenomen. Ter hoogte van deze aanduiding ligt de sluis tussen de IJssel en de haven. Binnen de aanduiding 'sluis' zijn tevens twee bedrijfswoningen toegestaan.
De aanwezige horeca in het plangebied is positief bestemd, in die zin dat horecabedrijven met horeca categorie 2b, 3a en 3b zijn toegestaan. Het gaat daarbij om vormen van horeca die doorgaans niet of nauwelijks het risico van aantasting van het woon- en leefklimaat en de openbare orde in de omgeving van de horecavestiging met zich brengen en vormen die ondersteunend zijn aan winkelactiviteiten of aan andere hoofdfuncties. Een en ander betekent in de praktijk dat de bestaande horecavestigingen hun huidige bedrijfsvoering kunnen voortzetten.
De zelfstandige kantoorvestigingen in het plangebied hebben allen de bestemming Kantoor gekregen. Het gaat hierbij uitsluitend om die kantoren die niet functioneel gebonden zijn aan een ander bedrijf. Bedrijfsgebonden kantoren zijn geregeld in de bestemming "Bedrijventerrein".
Op twee locaties binnen het plangebied, aan de Bergweidedijk 4 t/m 40 en aan de Duurstedeweg 4 bevinden zich binnen de bestaande risicocontour kwetsbare objecten, in dit geval een kantoor van meer dan 1500 m2. Het betreft een al bestaande situatie, welke ook in de bijlage behorende bij deze toelichting expliciet is benoemd. In deze bijlage staat ook aangegeven dat deze situatie zich op termijn oplost door toepassing van nieuwe risicoafstanden die zijn gebaseerd op veiligheidsverhogende maatregelen zoals een verbeterde vulslang en een brandwerend gecoate LPG tankauto. Deze nieuwe risicoafstanden mogen echter pas toegepast worden nadat gebruik van de veiligheidsverhogende maatregelen bij wettelijk voorschrift verplicht is gesteld. Dat is op dit moment nog niet het geval (naar verwachting volgt wetswijziging medio 2012). Om uit te sluiten dat er op dit moment uitbreiding/nieuwbouw van deze kwetsbare object plaatsvindt moet op deze locatie de bestaande situatie 'bevroren' worden. Hiertoe is een aanduiding op de verbeelding opgenomen, nieuwbouw en uitbreiding van een kwetsbaar object is op gronden binnen deze aanduiding niet mogelijk.
De terreinen van onder meer de hondenverenigingen in het zuidoosten van het plangebied, aan weerszijden van de Schipbeek hebben de bestemming "Recreatie" gekregen. Deze bestemming biedt voldoende ruimte voor het uitoefenen van deze functie. Daarnaast heeft de kanovereniging aan de Gashavenstraat eveneens de bestemming "Recreatie" gekregen.
De wegen in het plangebied vormen zijn bestemd als "Verkeer". Binnen deze bestemming is een onderverdeling gemaakt. Deze onderverdeling betreft het aantal rijbanen en rijstroken en het dwarsprofiel, o.a. aanwezigheid van (vrijliggende) paden en bermen. De wegcategorie is middels een aanduiding geregeld. Bedrijfsontsluitingswegen kunnen binnen de bestemming "Bedrijventerrein" worden gerealiseerd.
De spoorlijn Deventer - Zutphen is specifiek bestemd als "Verkeer - Railverkeer". Ter plaatse van het viaduct over de Zweedsestraat en de brug over de Schipbeek zijn de gronden primair bestemd als "Verkeer", maar zijn door middel van een aanduiding de regels voor de bestemming "Water" van overeenkomstige toepassing verklaard.
De bestaande woonpercelen aan de Finsestraat en Zutphenseweg hebben deze bestemming gekregen, met de nodige regels betreffende maatvoering en bijgebouwen.
Het bestaande woonwagencentrum, tussen de Snipperling en de Zweedsestraat, heeft deze bestemming gekregen. Hier zijn maximaal 14 standplaatsen voor woonwagens toegestaan, met de nodige regels betreffende maatvoering en bebouwing.
Deze leidingen met de daarbij behorende bebouwingsvrije/risico- zones hebben deze dubbelbestemmingen gekregen. Voor de andere bestemmingen van deze gronden gelden bijzondere bepalingen met het oog op de bescherming van en de veiligheidssituatie rond deze leiding. Het opgenomen aanlegvergunningstelsel waarmee controle kan worden uitgeoefend op met name grondroeringen (bijv. graafactiviteiten in het kader van bouw- en andere activiteiten), is een dergelijk bijzondere bepaling.
De gronden met een hoge of middelhoge archeologische verwachtingswaarde of een aanwezige, maar (nog) niet wettelijk beschermde archeologische waarde hebben de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" gekregen; deze dubbelbestemming ligt over de andere bestemmingen van deze gronden heen. Binnen deze bestemming geldt een aanlegvergunningstelsel waarmee controle kan worden uitgeoefend op met name grondroeringen en andere met bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden samenhangende grondwerken. Voor ingrepen over een oppervlakte van 100 m² of meer en met een diepte van 0,3 meter of meer dient via de bouw- of aanlegvergunning te worden vastgesteld of er daadwerkelijk archeologische waarden aanwezig zijn en zo ja, wat daar dan mee dient te gebeuren.
In deze dubbelbestemming zijn de -zeer belangrijke- waterkeringen (dijken e.d.) met name die langs de IJssel en de Schipbeek begrepen. Het gaat hier zowel om de kernzone van de waterkering als om de bijbehorende beschermingszone. Voor de waterkeringen zijn in de Keuren van de betrokken waterschappen beschermingszones en bijbehorende bepalingen aangegeven. Binnen deze dubbelbestemming kunnen de andere bestemmingen van deze gronden, met name "Groen" en "Verkeer", eveneens worden gerealiseerd, zij het dat de waterkeringbeheerder, zijnde het desbetreffende waterschap of Rijkswaterstaat, daarmee kan instemmen. Het waterschap zal in dat geval ontheffing verlenen van de verbodsbepalingen opgenomen in de betreffende Keur. Op deze manier wordt een verantwoord 'waterkerings'-besluit genomen en zullen alleen functies combineerbaar zijn die zich verdragen met de functie waterkering.
In deze dubbelbestemming is het buitendijks gebied begrepen. Binnen deze dubbelbestemming kunnen de andere bestemmingen zoals 'bedrijventerrein' en 'verkeer' eveneens worden gerealiseerd, zij het dat het bepaalde in de op die plek voorkomende bestemming betrekking hebbende artikelen van overeenkomstige toepassing is. Daarnaast is de beleidslijn Grote Rivieren van toepassing. Het bouwen is mogelijk nadat de rivierbeheerder en de inspecteur VROM hieromtrent zijn gehoord en positief hebben geadviseerd. In de algemene afwijkingsregels is een specieke regeling opgenomen voor gronden met deze bestemming.