Plan: | Hoornwerk 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D120-OH01 |
Om het open en groene karakter van het gebied zoveel mogelijk te waarborgen is gezocht naar mogelijkheden om gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te concentreren aan de rand van het plangebied. De interne ontsluiting van de drie eilanden geschiedt via de Verlengde Kazernestraat. De Verlengde Kazernestraat ontsluit vervolgens op de Snipperlingsdijk. De Snipperlingsdijk vormt voor gemotoriseerd verkeer de toegang tot de wijk. De aansluiting van de Verlengde Kazernestraat op de Mr. H.F. de Boerlaan maakt geen onderdeel uit van de doorgaande structuur voor gemotoriseerd verkeer. De aansluiting wordt zodanig vormgegeven dat hulpdiensten, in geval van calamiteiten, wel gebruik kunnen maken van deze route. Ook het pad langs het kanaal is slechts in gebruik als calamiteiteningang voor hulpdiensten.
De Verlengde Kazernestraat maakt onderdeel uit van een belangrijke doorgaande route voor langzaamverkeer. Ook in de nieuwe situatie zal de Verlengde Kazernestraat deze functie behouden.
In dit bestemmingsplan is gekozen om in de algemene bouw- en gebruiksregels (artikel 12.3en 13.1) regels op te nemen die stellen dat bij het bouwen van een gebouw voldaan dient te worden aan de in de Bijlage 1 genoemde parkeernormen. In deze bijlage is een aantal toepassingsregels opgenomen die aangeven hoe de parkeernormen toegepast moeten worden.
Op grond van artikel 15.2 is het mogelijk dat er met een omgevingsvergunning van de parkeernormen wordt afgeweken. Afwijking is mogelijk als door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren wordt gestuit of voor zover op andere wijze in de nodige parkeerruimte wordt voorzien. Ontheffing is pas aan de orde indien en voor zover het redelijkerwijs fysiek onmogelijk of uit stedenbouwkundig, esthetisch, historisch, monumentaal of verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst is op of onder het bouwperceel extra parkeergelegenheid te realiseren. Bij deze ontheffing wordt opgemerkt dat het voor het bezoekersaandeel zeer gewenst kan zijn ontheffing te verlenen voor aanleg van uitwisselbare parkeerplaatsen op openbaar terrein, niet zijnde het eigen bouwperceel. Daarom wordt onder voorwaarden een soepel ontheffingsbeleid voorgestaan om de wens om voldoende openbare parkeergelegenheid te realiseren niet in de weg te staan.
Daarnaast kent het plan in artikel 16.1 sub b een wijzigingsbevoegdheid om de parkeernormen aan te passen indien maatschappelijke ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.
In onderstaande tabel is voor het plangebied de parkeerbalans weergegeven. In de parkeerbalans is aangegeven welke parkeerbehoefte er bestaat per eiland naar aanleiding van de parkeernorm. Tevens is aangegeven hoeveel parkeerplaatsen worden gerealiseerd, naar aanleiding van het stedenbouwkundig plan (november 2010).
behoefte | Te realiseren n.a.v. stedenbouwkundig plan | ||||||||
type | norm | aantal woningen | totaal aantal pp | Eigen terrein | binnenstraat/binnengebied | ten zuiden van Verlengde Kazernestraat | parkeergarage | totaal aantal pp | |
Eiland 1 | eengezinswoningen | 1,3 | 102 | 133 | 144 | ||||
zorgwoningen | 0,4 | 26 | 11 | ||||||
Eiland 2 | eengezinswoningen | 1,3 | 55 | 72 | 22 | 42 | 18 | 82 | |
Eiland 3 | eengezinswoningen en appartementen | 1,3 | 130 | 169 | 8 | 50 | 16 | 95 | 169 |
Totaal | 313 | 385 | 395 |
De 144 parkeerplaatsen voor eiland 1 zijn reeds gerealiseerd binnen de ruimte van eiland 1.
Uit bovenstaande parkeerbalans volgt dat er bij een parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning voor eiland 2 en 3 een overschot van 10 parkeerplaatsen is. Hierbij wordt opgemerkt dat het aantal woningen een indicatie is zoals is opgenomen in het stedenbouwkundig ontwerp uit november 2010. Uitgangspunt is dat na realisatie er 1,3 parkeerplaatsen per gerealiseerde woning in het plangebied aangelegd moeten zijn.