direct naar inhoud van 5.7 Geluid
Plan: Bedrijvenpark A1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D124-OH01

5.7 Geluid


In het kader van de planontwikkeling heeft een akoestisch onderzoek plaatsgevonden (Oranjewoud, 2008). Hierbij is gekeken naar wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai, industrielawaai en de cumulatie van deze geluidsbronnen. Daarnaast heeft in het kader van het bestemmingsplan een toetsing plaatsgevonden aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder. In deze paragraaf wordt volstaan met een samenvatting van de toets aan de Wet geluidhinder. Voor een uitgebreidere inkijk in de onderzoeksresultaten wordt verwezen naar het MER of het daadwerkelijke onderzoek.

Toetsing Wet Geluidhinder (Wgh)
De Wet geluidhinder kent bij de totstandkoming van een nieuw bestemmingsplan een aantal toetsmomenten. Voor dit project gaat het om de volgende toetsmomenten:

  • 1. De reconstructie van de Deventerweg (reconstructietoets);
  • 2. De aanleg van een ontsluitingsweg over het toekomstige Bedrijvenpark A1(aanleg van een nieuwe weg);
  • 3. Het Bedrijvenpark A1 wordt niet geluidsgezoneerd. Het grenst echter aan het gezoneerde bedrijvenpark Kloosterlanden/Bergweide. De gecumuleerde geluidsbelasting van Bedrijvenpark A1 en Kloosterlanden/Bergweide wordt berekend om te bepalen of een zonering op het Bedrijvenpark A1 niet nodig is.


Wegverkeerslawaai
Ad 1. Omdat de Deventerweg wordt aangepast, is onderzocht of sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Hiervan is sprake wanneer de geluidsbelasting ter plaatse van woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen met (afgerond) 2 dB of meer toeneemt. In dat geval moeten de grenswaarden uit de Wet geluidhinder in acht worden genomen.

Aan weerszijden van het te reconstrueren weggedeelte van de Deventerweg is bij elke woning binnen de wettelijke zone de geluidsbelasting bepaald.

Uit de berekeningen is gebleken dat in geen van de berekende situaties sprake is van een toename van meer dan 2 dB. Van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder is geen sprake. De reconstructie van de Deventerweg heeft derhalve geen invloed op de ontwikkeling van het Bedrijvenpark A1.

Ad 2. Bij de aanleg van een nieuwe weg moet de geluidsbelasting worden getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Binnen de wettelijke zone rond de nieuwe ontsluitingsweg is een aantal geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) gelegen. De geluidsbelasting is ter hoogte van deze woningen berekend. Uit de berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, bij geen van de binnen de wettelijke zone van de nieuwe ontsluitingsweg gelegen geluidsgevoelige bestemmingen(woningen) wordt overschreden. Gesteld kan worden dat daarmee wordt voldaan aan de normstelling uit de Wgh en de nieuwe weg derhalve geen belemmering vormt voor de ontwikkeling van het Bedrijvenpark A1.

Industrielawaai
Ad. 3. Overeenkomstig de Wet geluidhinder is de gemeente verplicht een zone vast te stellen rond elk binnen de gemeente gelegen terrein dat de mogelijkheid van vestiging van zogenaamde zoneringsplichtige inrichtingen biedt. Deze zoneringsplichtige inrichtingen zijn in het Inrichtingen- en Vergunningenbesluit (lvb) aangewezen.

Het onderhavige bestemmingsplan Bedrijvenpark A1 sluit het vestigen van inrichtingen die in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken (voorheen A-inrichtingen) uit. Voor het Bedrijvenpark A1 is derhalve geen sprake van een zogenoemd geluidsgezoneerd bedrijventerrein ingevolge de Wet geluidhinder. Het toetsingskader uit de Wet geluidhinder is een goede maat om dit in voldoende mate te kunnen onderbouwen. Om die reden is het nodig de gecumuleerde geluidsbelasting vanwege het Bedrijvenpark A1 met bedrijvenpark Kloosterlanden/Bergweide te beoordelen. De Wet geluidhinder kent voor onderhavige situatie grenswaarden voor industrielawaai.

De voorkeursgrenswaarde voor bestaande of in aanbouw zijnde woningen is 50 dB(A) en de maximale toegestane waarde is 60 dB(A). Geprojecteerde of nog te projecteren woningen hebben eveneens een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) en een maximale toegestane waarde van 55 dB(A).

Uit de onderzoeksresultaten blijkt, dat voor 6 woningen en 1 geluidgevoelig terrein (geplande woonwagenlocatie) in de bufferzone ten zuiden van het Bedrijvenpark A1, vanwege industrielawaai sprake is van geluidsbelasting meer dan 50dB(A) (voorkeursgrenswaarde Wet geluidhinder). De geluidsbelasting is in geen van de gevallen hoger dan 55 dB(A). De geconstateerde geluidsniveaus worden aanvaardbaar geacht. Dit vanwege het ter plaatse heersende referentieniveau (rapport "onderzoek omgevingsgeluid Bedrijvenpark A1", projectnr. 13740-148334-3, 11 mei 2005) , de grotendeels aanwezigheid van een geluidsluwe gevel en het feit dat de geluidsbelasting op geen van de woningen hoger is dan de ingevolge de Wet geluidhinder maximaal toegestane geluidsbelasting.

In onderstaande tabel zijn de adressen opgenomen waar de geluidsbelasting hoger is dan 50 dB(A).

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D124-OH01_0019.png"
Bron: MER 2008, Arcadis


*Voor het adres Molbergsteeg 2 is uitgegaan van de geluidsbelasting in de toekomstige situatie, na sloop en herbouw op een andere locatie.


Railverkeerlawaai
Het geluidsniveau vanwege het railverkeer neemt, als gevolg van de ontwikkeling van het Bedrijvenpark A1, niet toe. Het aantal geluidsbelaste woningen is dan ook ten opzichte van de autonome situatie niet gewijzigd. Derhalve kan gesteld worden dat het aspect railverkeerlawaai geen belemmering vormt voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark.

Naast bovenstaande conclusies blijkt uit het onderzoek dat:

  • vanwege het toenemende wegverkeer het aantal woningen in de geluidsbelastingsklassen tot 58 dB toeneemt, vooral in de woonwijk ten noordoosten van het bedrijventerrein, maar het aantal woningen in de geluidsbelastingsklassen boven de 58 dB afneemt;
  • gecumuleerd (Lcum) met name het aantal belastingen in de geluidsklasse tot 60 dB toeneemt. De toename vindt voornamelijk ten zuiden van het Bedrijvenpark A1 plaats. In de geluidsbelastingsklassen vanaf 60 dB neemt het aantal woningen af.
  • Verder de voorgenomen ontwikkeling zorgt voor een verhoging van de geluidsbelasting binnen een deel van het in de omgeving liggende EHS gebied.


De resultaten van het akoestisch onderzoek vormen in hun geheel geen belemmering voor de aanleg van het Bedrijvenpark A1.