Plan: | Amstellaan e.o. |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P261-OH01 |
De primaire opgave bij de verbreding van de Amstellaan is het ontwerp van de twee (sociaal) veilige wijkverbindingen tussen het oostelijke en westelijke deel van de Rivierenwijk die de Amstellaan kruisen. Eén van de wijkverbindingen is gericht op langzaamverkeer, de ander is ook gericht op autoverkeer. Om de sociale veiligheid en de leefbaarheid te garanderen worden de wijkverbindingen uitgevoerd als ongelijkvloerse kruisingen. De verbinding ter hoogte van de Deltalaan-Oude Bathmenseweg wordt van begeleidende bebouwing voorzien.
In deze paragraaf worden in het kort de ruimtelijke en landschappelijke principes besproken die aan voorliggend bestemmingsplan ten grondslag liggen.
Het plan bevat de volgende ruimtelijke principes:
In het plan bevinden zich op twee locaties wijk-wijk verbindingen welke het oostelijke en het westelijke deel van de wijk met elkaar verbinden. Ook is er een langzaamverkeersverbinding (fietstunnel) tussen de wijk en het bedrijventerrein ten zuiden van de Rivierenwijk. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming worden deze verbindingen ongelijkvloers uitgevoerd. Aan de noordkant bevindt zich een wijk-wijk verbinding voor snel verkeer 'Onderdoorgang Amstellaan Deltalaan'. Aan de zuidkant in het Venenplantsoen en in de buurt van een nieuw te bouwen Kindcentrum bevindt zich een wijk-wijkverbinding voor langzaam verkeer 'Viaduct parkverbinding'.
In het Venenplantsoen loopt de Amstellaan over een viaduct. Hieronder ontstaat een langzaamverkeersverbinding welke het oostelijk- en westelijk deel van de wijk verbindt. Twee type verkeersstromen maken gebruik van deze verbinding om de Amstellaan te kruisen. Aan de zuidkant loopt de 'ster' fietsroute Colmschate- Centrum onder het viaduct door. Aan de noordkant loopt een kindvriendelijk plein, dat gebruikt wordt door fietsers en voetgangers eronderdoor. Het water dat onder het viaduct wordt doorgetrokken scheidt deze twee verkeersstromen van elkaar en verbindt tevens de twee verschillende parkdelen.
Onder de Snipperlingsdijk lopen het fietspad en het voetpad door de fiets- voetgangerstunnel. Deze zorgt voor de noord-zuid verbinding en de verbinding met de bushalte op de Snipperlingsdijk.
De Amstellaan loopt hier verdiept onder de Deltalaan / Oude Bathmensewegdoor. De Deltalaan bestaat uit een rijbaan voor gemengd verkeer en een 3.3 meter breed asymmetrisch geplaatst voetpad.
In het ontwerp bevinden zich twee verschillende landschappen. Aan de zuidkant van de wijk bevindt zich een romantisch parklandschap. Dit wordt bereikt door het doorzetten van de bestaande parkstructuur. Op de plek van de inpassing van de Amstellaan zelf, ontstaat er een tweede landschap, een omgeving met een uitgesproken uitstraling, een zogenaamd geluidslandschap.
Ten zuiden van de Rivierenwijk bevindt zich het romantische landschap van het Venenplantsoen. Door de meanderende paden, water en een diversiteit aan bomen is het een aangename plek met langzaamverkeersverbindingen.
Ten oosten en westen van de Amstellaan staat de bebouwing op afstand van de weg. Hierdoor bevinden al de gebouwen zich na de uitvoering van de herstructurering (behalve de bebouwing rondom de onderdoorgang Amstellaan en een 'kindcentrum`) buiten de geluidszone van 53 dB aan weerszijden van de weg. Het landschap ertussen is ingericht als geluidslandschap. Door taluds aan te brengen en de beplanting aan te passen wordt het geluidsniveau extra gereduceerd t.o.v. de wettelijke eisen. Deze geluidsmaatregelen zijn niet toegepast als een lineair element dat de wijk en de weg van elkaar scheidt, maar wel als losse samenwerkende onderdelen die ervoor zorgen dat de relatie tussen wijk en weg blijft bestaan.
Aan de noordkant van de onderdoorgang Amstellaan ligt een oude dijk met daarop monumentale bomen. Dit landschap dient zoveel mogelijk ontzien te worden tijdens de aanleg van de Amstellaan en in oude staat hersteld te worden na afloop van het bouwproject.