direct naar inhoud van 4.12 De Hoofdwegenstructuur
Plan: Amstellaan e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P261-OH01

4.12 De Hoofdwegenstructuur

4.12.1 Nieuwe situatie Amstellaan en omgeving

De verkeerstructuur in de wijk is zo opgebouwd dat de wijkverbindingen zoveel mogelijk in de verkeersluwte liggen.

De zuidelijke wijkverbinding, het KindLint is een langzaam verkeer verbinding onder een breed viaduct die, mede uit oogpunt van sociale veiligheid, gekoppeld is met de fietsverbinding langs de Snipperlingsdijk. De fietsverbinding langs de Snipperlingsdijk is zeer druk bereden en daarom door middel van water fysiek gescheiden van het KindLint. Het KindLint is een duidelijk gemarkeerde route die opvang-, onderwijs-, speel- en vrijetijdsvoorzieningen en andere kinderbestemmingen in de Rivierenwijk met elkaar verbindt. Kinderen kunnen zich zelfstandig, veilig en prettig langs deze route bewegen, waarbij zo min mogelijk conflictsituaties met ander verkeer ontstaan. Met een KindLint kunnen kinderen van alle leeftijden zelf op pad, al spelend van de ene plek naar de andere. Het KindLint is bij het viaduct direct gekoppeld met het toekomstige kindcentrum.

De wijkverbinding Oude Bathmensweg-Deltalaan is een verbinding voor alle wijkverkeer en valt binnen het verblijfsgebied en de 30 km/uur zone. De Amstellaan gaat verdiept onder deze wijkverbinding door waardoor het hoogteverschil met de wijk zo klein mogelijk is. De te overbruggen hoogte bedraagt rond de 1,50 meter en is met de flauwe hellingen goed te overbruggen en te overzien.

Op basis van een capaciteitsberekening is een nieuwe kruispuntindeling opgesteld voor het kruispunt Amstellaan-Snipperlingsdijk. In verband met het grote aantal rijstroken is een gelijkvloerse oversteek voor fietsers uitgesloten.

De kruising Snipperlingsdijk-Amstellaan wordt voorzien van verkeerslichten. De kruising is onderdeel van het netwerk en zit gekoppeld met de omliggende kruisingen. Op basis van de VRI-berekeningen zijn de randvoorwaarden (aantal stroken en opstellengte) bepaald voor het ontwerp.

Met de gekozen kruispuntindeling kan het kruispunt gedurende de drukste uren worden geregeld binnen een cyclustijd van 90 seconden. Om dat mogelijk te maken zijn per tak minimaal vier opstelstroken benodigd, waarbij telkens een vrije rechtsaf beweging mogelijk is. Afwijkend zijn de aanvoerende tak Amstellaan en de Snipperlingsdijk-oost waar het linksafvak dubbel is uitgevoerd.

Voor een vlotte en veilige afwikkeling van het openbaar vervoer zijn er op de Snipperlingsdijk maatregelen getroffen in de vorm van korte busstroken evenwijdig aan de rechtdoorgaand opstelvakken. De busstroken worden met een zogenaamde 'negenoog' in de verkeerslichtenregeling opgenomen waardoor het openbaar vervoer met prioriteit afgewikkeld kan worden.

De fietsverbinding van Colmschate naar de binnenstad is een sterroute en drager van het fietsroutenetwerk in Deventer. De fietsverbinding langs de Amstellaan is een dwarsverbinding en vervult ook een functie voor de Rivierenwijk.

Op de fietsverbindingen staan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid centraal. De langzaam verkeersdeelnemers, fietsers en voetgangers, wordt daarom bescherming geboden bij een drukker bereden en breder wordend kruispunt. De fietsverbindingen zijn veilig, snel en comfortabel. Dit resulteert in de volgende uitgangspunten:

  • Veiligheid: de fietsers worden gescheiden van het autoverkeer, sociale veiligheid moet gewaarborgd zijn door goede zichtlijnen en voldoende verlichting;
  • Snelheid: de fietser moet zo min mogelijk stops ondervinden;
  • Directheid: onnodige omrijdbewegingen moeten voorkomen worden;
  • Samenhang: logisch aansluitend op fietsvoorzieningen in de aanliggende gebieden;
  • Comfort: brede fietspaden die zoveel mogelijk op maaiveldhoogte wordt gehouden met flauwe hellingen.
4.12.2 Ontsluiting Rivierenwijk

De aansluitingen op de Amstellaan bij de Deltalaan-Oude Bathmenseweg en Maasstraat vervallen. De Rivierenwijk wordt ontsloten via de bestaande aansluiting Oude Bathmenseweg op de Veenweg, de t-aansluiting Neerstraat-Snipperlingsdijk en een nieuwe ontsluitingsweg op de Snipperlingsdijk gelegen tussen het kruispunt Amstellaan-Snipperlingsdijk.

De nieuwe ontsluiting, de 'oostelijke wijkontsluitingsweg', sluit in één rechte lijn aan op Roerstraat waardoor er een directe verbinding met het Deltaplein ontstaat. Bij de eerste kruising in de wijk, de Maasstraat, verdeelt het verkeer zich in westelijke, oostelijke en noordelijke richting. Vanaf de Snipperlingsdijk is de oostelijke ontsluitingsweg onderdeel van de wijk en valt binnen het 30 km/uur zone regime.

Het verkeer verdeelt zich bij de kruising Maasstraat waarbij de route door de Maasstraat-Zaanstraat doorgekoppeld wordt met de Deltalaan. Op deze wijze is het westelijk deel van de Rivierenwijk altijd met twee routes ontsloten.

De bestaande ontsluiting Oude Bathmenseweg-Veenweg heeft in de huidige en toekomstige situatie voldoende capaciteit om het wijkverkeer te verwerken. Door het instellen van éénrichtingsverkeer, nadat de reconstructie van de Amstellaan is uitgevoerd, voor gemotoriseerd verkeer van zuid naar noord in de Veenwegtunnel vermindert de verkeerdruk en ontstaat er ruimte om het wijkverkeer af te wikkelen. De Veenweg blijft tot en met de t-aansluiting Oude Bathmenseweg twee richting verkeer. Door de éénrichtingsverkeer situatie is het invoegen op de Veenweg eenvoudiger en overzichtelijker omdat er slechts één stroom gekruist moet worden en het aantal hiaten in de verkeersstroom veel groter is dan in de huidige situatie met tweerichtingsverkeer in de Veentunnel.

Door de sterk verbeterde afwikkelingscapaciteit van de Amstellaan is de afwikkeling van het verkeer uit noordelijke richting, dat niet via de Veenwegtunnel kan, via de Snipperlingsdijk, Veenweg, Oude Bathmenseweg en de nieuwe oostelijke ontsluiting gewaarborgd.

4.12.2.1 Openbaar vervoer

Een goede doorstroming van het openbaar vervoer op de Snipperlingsdijk wordt gegarandeerd door middel van prioritering. Met dit systeem worden de lijnbussen op een bepaalde afstand voor het kruispunt gedetecteerd (waargenomen door de VRI) waardoor tijdig de prioriteit aan de bus gegeven kan worden. Door de korte busstroken evenwijdig aan de rechtdoorgaande opstelvakken kan het openbaar vervoer met prioriteit afgewikkeld worden.

De op deze manier gegarandeerde prioriteit is voldoende om de bus vlot door te laten stromen.

De huidige lijnvoering door de Rivierenwijk loopt via de Veenweg-Oude Bathmenseweg- Deltalaan-Biesboschlaan-Neerstraat. Door de oostelijke wijkontsluitingsweg is een alternatieve lijnvoering mogelijk via de Maasstraat-Zaanstraat-Deltalaan-Biesboschlaan- Neerstraat.

De haltevoorzieningen worden in de nabijheid van het kruispunt Snipperlingsdijk-Amstellaan gesitueerd in het verlengde van de in- en uitvoeger van het vrije rechtsafvak waardoor de bussen deze ongehinderd kunnen bereiken. De haltes zijn door middel van een fietstunnel onder Snipperlingsdijk-west met elkaar verbonden.

4.12.2.2 Calamiteitenroute

De calamiteitenroute naar de Rivierenwijk loopt vanuit de Brandweerkazerne aan de Schonenvaardersstraat via de brandweerdam naar de Snipperlingsdijk. Vanuit de Snipperlingsdijk kan de wijk via de Veenweg-Oude Bathmenseweg, de oostelijke wijkontsluitingsweg, de Neerstraat of via het daarvoor bestemde fietspad tussen de brandweerdam en Schipbeekstraat bereikt worden.