direct naar inhoud van Hoofdstuk 1 Inleiding
Plan: Zandbelterbrug Schalkhaar
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P267-VG01

Hoofdstuk 1 Inleiding

Aanleiding

Op 10 maart 2010 is door de raad van de gemeente Deventer het besluit genomen ten noorden van de huidige Zandbelterbrug een nieuwe brug voor gemotoriseerd verkeer aan te leggen. De realisatie van deze nieuwe brug is noodzakelijk om te kunnen blijven voorzien in een goede en veilige verkeersafwikkeling in dit deel van het buitengebied en met name ter hoogte van de Zandbelterbrug.

In november 2007 heeft de raad van de gemeente Deventer een motie aangenomen in verband met de verkeersveiligheid rond de Zandbelterbrug met het oog op de voorgenomen transporten van vervuilde grond. Daartoe is een analyse gemaakt door Hauptmeijer Verkeer d.d. 15 september 2008. Inmiddels is zeker dat de transporten van grond naar de Linderveldplas niet plaats zullen vinden. Toch meent de gemeente dat het vrachtverkeer in het Deventer buitengebied en de plaats daarin van de Zandbelterbrug nog steeds aanleiding is voor het nemen van maatregelen. In het rapport Hauptmeijer zijn dan ook niet alleen de effecten van het transport van grond bekeken, maar ook andere ontwikkelingen in het buitengebied. De belangrijkste daarvan zijn de ontwikkeling van het LOG (Landbouwontwikkelingsgebied) en de STER-locatie nabij de Spanjaardsdijk, alsmede de aanwezigheid van de logistieke defensiecomplexen.

In het rapport van Hauptmeijer Verkeer zijn diverse alternatieven gepresenteerd. Op 10 maart 2010 heeft de raad gekozen voor alternatief 1b. In dit alternatief wordt binnen 30 m. ten noorden van de Zandbelterbrug een nieuw brug voor gemotoriseerd verkeer gerealiseerd. De huidige Zandbelterbrug wordt exclusief toegankelijk gemaakt voor fietsers, voetgangers, ruiters en skaters.

Plangebied

Het voorliggende bestemmingsplan betreft diverse gronden ter hoogte van de kruising van de Spanjaardsdijk met het Overijssels kanaal (kadastraal bekend gemeente Diepenveen, sectie K. nummers 579, 584 en 792, alle gedeeltelijk, sectie D, nummers 0909, 3189, 3447, 3905 en 3906, alle gedeeltelijk en sectie D nummer 2781, geheel).

In het volgende figuur is de globale ligging van het plangebied aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P267-VG01_0001.jpg"

Globale ligging plangebied "Zandbelterbrug Schalkhaar"

Planologische regiem

Voor de bovengenoemde percelen geldt momenteel het bestemmingsplan:

  • Buitengebied 1994 (Diepenveen) (vastgesteld op 23 juni 1994 en goedgekeurd op 14 februari 1995)

Het beoogde (bouw)plan is in strijd met dit geldende bestemmingsplan. Als gevolg van het realiseren van een nieuwe brug over het Overijssels kanaal moet de Spanjaardsdijk ter plaatse van de kruising met het Overijssels kanaal aan beide zijden een stukje worden verlegd. Door deze verlegging valt het wegprofiel niet langer binnen de bestemming 'Verkeer', maar worden gronden met een water en/of agrarische bestemming gebruikt ten dienste van het wegverkeer, hetgeen strijdig is met de regels.

Door een nieuw bestemmingsplan vast te stellen wordt de ontwikkeling van een nieuwe brug over het Overijssels kanaal ten noorden van de huidige Zandbelterbrug juridisch-planologisch mogelijk gemaakt.

Leeswijzer

Het eerstvolgende hoofdstuk geeft een beschrijving van het plan, de uitgangssituatie op de locatie en het voorgenomen (bouw)plan. In hoofdstuk 3 volgt de ruimtelijke onderbouwing. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de voor het plan geldende beleidskaders, de landschappelijke inpassing van de ontwikkeling en de zogeheten randvoorwaarden, zoals archeologie, water en de milieuhygiënische aspecten. Op basis van al deze aspecten wordt in dit hoofdstuk onderbouwd waarom de voorgenomen ontwikkeling acceptabel is. Vervolgens worden in hoofdstuk 4 de juridische aspecten nader toegelicht. Hoofdstuk 5 gaat ten slotte in op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.