Plan: | Stadhuiskwartier |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P283-VG01 |
In de toekomstige situatie wordt in het plangebied het nieuwe Stadhuiskwartier gerealiseerd. Dit nieuwe stadskantoor van Deventer kent een diversiteit aan openbare ruimtes, kantoor- en vergaderruimtes en werkplekken.
Bij de vormgeving van de nieuwbouw is gekeken naar de directe omgeving van het plangebied. Het nieuwe stadskantoor is een samengesteld gebouw bestaande uit meerdere bouwdelen. De nieuwbouw (entreegebouw, tussengebouw en werkgebouw) bestaat uit drie lagen. Door het intensiveren van het gebruik van bestaande ruimten in het Stadhuis/Landshuis, het betrekken van de eerste verdieping van De Hereeniging en het optimaliseren van de kelderruimte is de benodigde oppervlakte van de nieuwbouw beperkt tot ca. 13.000m².
De hoogte van het nieuwe stadskantoor en de dakvorm van de bebouwing sluit aan bij de omliggende bebouwing. Ruimtelijk gezien vormt het stadskantoor een compact en op elkaar aansluitend geheel. Het gebouw is vanuit alle omliggende straten te bereiken (te voet) en het plangebied is voorzien van enkele hoven en pleinen. Vanaf de omliggende straten is het grootste deel van het stadskantoor niet te zien, omdat het gebouw achter bestaande bebouwing ligt.
Hieronder volgt een beschrijving van verschillende delen van het nieuwe gebouw, te weten:
Het entreegebouw
Het entreegebouw komt op de plek van de voormalige schouwburg en ligt aan het Grote Kerkhof. Het entreegebouw vormt samen met een tussengebouw, middels een poort in het gebouw, een toegang tot het werkgebouw van het Grote Kerkhof. Het entreegebouw heeft op de begane grond een ruimte van circa 200 m².
De eerste verdieping wordt voorzien van een loungegedeelte met uitzicht over het Grote Kerkhof. De lounge sluit aan op en vormt de verbinding met het Stadhuis/Landshuis en de eerste verdieping van De Hereeniging. De tweede verdieping van het entreegebouw is alleen toegankelijk vanaf het tussengebouw en heeft een directe verbinding met het werkgebouw. In het tussengebouw zijn de trappen en liften naar de verdiepingen voorzien. Dit hoofdtrappenhuis is de hoofdtoegang naar de verdiepingen van de aan het Grote Kerkhof gelegen panden (het Stadhuis/Landshuis, entreegebouw en De Hereeniging) en het werkgebouw.
Het werkgebouw
Het werkgebouw komt op de locatie van het huidige Burseplein en wordt begrensd door de Polstraat, Bursestraat en Assenstraat. In het werkgebouw zijn op de begane grond de centrale receptie en de publieksfuncties (inclusief werkplekken/backoffice) met enkele spreekkamers gelegen rondom een centrale hal. De werkruimtes komen op de begane grond en de eerste en de tweede verdieping.
Het Stadhuis, Landshuis en eerste verdieping van De Hereeniging
In deze gebouwen blijven de bestaande bestuursfuncties gehandhaafd. De aanwezige ruimten in het stadhuis worden geschikt gemaakt of herschikt om te kunnen gebruiken voor diverse kantoordoeleinden. De huidige hal in het stadhuis blijft haar ceremoniële functie houden. Ruimten in het Landshuis worden ingericht als vergaderruimten. De eerste verdieping van De Hereeniging wordt ingericht voor vergaderruimten.
De ondergrondse parkeergarage, fietsenstalling en overige kelderruimte
De ingang naar de ondergrondse parkeergarage ligt aan de Polstraat, ter hoogte van Polstraat 14. Het aantal parkeerplaatsen in de parkeergarage bedraagt 124. In de parkeergarage is tevens ruimte voor een fietsenstalling. Daarnaast wordt een deel van de kelder gebruikt voor magazijnen en als ruimte voor de technische installaties. De parkeergarage en de fietsenstalling zijn te voet te bereiken vanaf het pleintje dat grenst aan de Grote Poot (achter De Hereeniging).
Bij het ontwerp van het nieuwe Stadhuiskwartier speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Een samenhangende aanpak op het gebied van duurzaamheid zorgt ervoor dat bij de ontwikkeling van het stadskantoor alle technische duurzame maatregelen zoveel mogelijk op elkaar zijn afgestemd en zo optimaal mogelijk worden benut. Veel maatregelen worden gerealiseerd ten behoeve van de energiezuinigheid van het gebouw. Het ontwerp is getoetst aan het model BREEAM-NL. BREEAM-NL is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidprestatie van gebouwen te bepalen. Uit de toetsing van het ontwerp komt naar voren dat een kwalificatie 'excellent' wordt behaald. In het ontwerp is deze duurzaamheid terug te vinden door onderstaande aspecten.
Duurzame energieopwekking
Voor de koeling en verwarming van het stadskantoor zal gebruik worden van een duurzame energievoorziening gebaseerd op het principe van warmte en koude onttrekking uit de omgeving. De opwekking van warmte en koude is gebaseerd op een combinatie van warmte en koude uit de IJssel, warmtepomptechnologie en beperkte inzet van stadswarmte. Wanneer er warmte of koudevraag is vanuit het Stadhuiskwartier, wordt steeds de meest duurzame combinatie gezocht tussen deze drie componenten om in de vraag te voorzien. Voor de onttrekking van warmte en koude uit IJsselwater wordt een aansluiting vanuit de technische ruimte gemaakt met een pijpverbinding naar de IJssel. De gedetailleerde uitwerking van de energievoorziening is bij de aanvraag voor de vergunning bij het Waterschap (doorvoer waterkering) en RWS (energie-onttrekking oppervlaktewater) voor deze installatie beschikbaar gesteld.
In het te realiseren stadskantoor worden geen radiatoren aangebracht en wordt geen gebruik gemaakt van gas en olie. Om aan de toekomstige elektriciteitsbehoefte te voldoen, worden op het dak van het atrium 900 m² aan zonnepanelen (PV-cellen) aangebracht. De elektriciteit die de gemeente nog moet inkopen, is groen.
Water
Ten aanzien van de duurzaamheid op het gebied van water worden diverse maatregelen toegepast in het stadskantoor. Hierbij kan gedacht worden aan toiletten met spoelonderbrekers, kranen met volumebegrenzers en waterbesparende douchekoppen die het watergebruik in het kantoor minimaliseren. Daarnaast wordt het gebouw deels voorzien van groene daken. Door het aanbrengen van sedums en mossen wordt het regenwater als een spons vastgehouden, zodat het kan verdampen in droge periodes.
Recyclebaar
De gevel bestaat voor een groot deel uit robuuste blokken beton met daarin gerecycled natuursteengranulaat (haksel). Mogelijk wordt hiervoor natuursteen uit het oude stadskantoor gebruikt. Om de nieuwe kappen dicht te maken wordt zink van het oude stadskantoor gebruikt. Ook wordt veel FSC-hout verwerkt.
De delen van het plan die van het bestemmingsplan afwijken hebben betrekking op de beperkte bebouwing van een binnenplein, overschrijding van het bouwvlak (voorgevelrooilijn) en de kapvorm aan de Polstraat. Hierna wordt een toelichting gegeven op de afwijkende onderdelen van het plan.
Bebouwen/verkleinen binnenplein
Het binnenplein ligt achter het monumentale Landshuis en het stadhuis aan het Grote Kerkhof. De bebouwing aan de noordelijke en oostelijke zijde wordt gesloopt ten behoeve van de nieuwbouw. In de nieuwe situatie overschrijdt de bebouwing aan de oostelijke zijde voor een deel de binnentuin die ingevolge het vigerende bestemmingsplan niet bebouwd mag worden (gebied 1). De binnentuin wordt in de nieuwe situatie aan de noordelijke zijde vergroot (gebied 2). Op onderstaande afbeelding is de vergroting van het binnenplein en de bebouwing aan de oostzijde weergegeven.
Afbeelding Vergroting en bebouwing binnenplein
Overschrijding voorgevelrooilijn Polstraat
In de Polstraat is de bebouwing grotendeels aaneengesloten. Ter plaatse van Polstraat 1 en ten oosten hiervan is sprake van een (forse) onderbreking in de rooilijn en aaneengesloten bebouwing, zoals op onderstaande afbeelding binnen de groene cirkel is weergegeven. Het terugleggen van de rooilijn ter hoogte van de school was destijds noodzakelijk om de lokalen op de begane grond voor van voldoende daglicht te voorzien en een schoolpleintje te creëren.
Afbeelding Huidige situatie Polstraat 1
In de toekomstige situatie wordt de onderbreking van de rooilijnen minder groot dan nu het geval is. De bebouwing wordt breder en min of meer aaneengesloten gemaakt, zodat aangesloten wordt bij de bebouwing in de rest van de straat. Aan weerszijden van het gebouw zijn paden voorzien ten behoeve van de doorwaadbaarheid, die naar de binnenpleinen leiden. Reden dat de rooilijn niet geheel kan worden gelijkgetrokken is vanwege het feit dat de in- en uitgang van de parkeergarage hier wordt gerealiseerd, waarmee wordt ingespeeld op de ambitie om parkeren uit het zicht te halen. Met de bouw van het nieuwe stadskantoor en het naar voren trekken van de rooilijn aan de Polstraat wordt de oorspronkelijke situatie van de Polstraat benaderd. In de historische verkenning van de Polstraat 1 komt naar voren dat de oorspronkelijke rooilijn aan de Polstraat gesloten was, wat blijkt uit de kadastrale minuut van 1826. De historische verkenning is bijgevoegd in Bijlage 1 Historische verkenning Polstraat) van deze onderbouwing.
Het verleggen van de voorgevelrooilijn is strijdig met het bestemmingsplan omdat de beschermde gevelwand wordt overschreden, buiten het bouwvlak wordt gebouwd en gebouwd wordt op gronden met een verkeersbestemming.
Afwijking kapvorm Polstraat
In het bestemmingsplan is geregeld dat gebouwen in principe voorzien moeten worden van een kap, waarbij de nokrichting haaks op de straat is gelegen en de dakhelling ten hoogste 600 bedraagt. Ter plaatse van de nieuwbouw aan de Polstraat wordt niet aan deze bepalingen voldaan.