Plan: | Stadhuiskwartier |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.P283-VG01 |
De luchtkwaliteit heeft invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Normstelling hieromtrent is vastgelegd in de Wet milieubeheer. Luchtkwaliteitseisen vormen geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als:
Volgens de Regeling en het Besluit niet in betekenende mate (NIBM) is vastgesteld dat na vaststelling van het NSL of een regionaal programma een grens van 3% verslechtering van de luchtkwaliteit (een toename van maximaal 1,2 µg/m3 NO2 of PM10) als 'niet in betekenende mate' wordt beschouwd.
De verkeersintensiteit als gevolg van de planontwikkeling is vastgesteld door adviesbureau Goudappel Coffeng op maximaal 819 ritten per etmaal (Notitie verkeerseffecten ondergronds parkeren, d.d. 31 mei 2013, kenmerk DVT431/Fdf/).
Worst-case berekening voor de bijdrage van het extra* verkeer als gevolg van een plan op de luchtkwaliteit:
Extra verkeer als gevolg van het plan Extra voertuigbewegingen (weekdaggemiddelde) Aandeel vrachtverkeer |
819 0,0% |
Maximale bijdrage extra verkeer NO2 in ìg/m3 PM10 in ìg/m3 | 0,69 0,19 |
Grens voor "Niet In Betekenende Mate" in ìg/m3 | 1,2 |
Conclusie | De bijdrage van het extra verkeer is niet in betekende mate; geen nader onderzoek nodig. |
*Voor dit onderzoek is er geen reductie toegepast voor het al aanwezige verkeer als gevolg de huidige functies.
De werkelijke bijdrage van het extra verkeer, als gevolg van dit plan, is daarom lager.
Conclusie
Op basis van de NIBM tool mei 2013 van Infomil is vastgesteld dat de bijdrage van het verkeer niet in betekende mate is. Er is geen nader onderzoek nodig.