Plan: | Bedrijvenpark A1 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D124-OH01 |
De verkeersintensiteiten nemen bij realisatie van het bedrijvenpark toe. Dit wordt als licht negatief beoordeeld vanwege de mogelijk gepaard gaande negatieve effecten (geluidhinder, afname verkeersveiligheid).
Fietsverkeer
Door aanleg van de tunnel ontstaat een nieuwe fietsmogelijkheid aan de oostzijde van het plangebied. Dit is gunstig voor fietsers want er wordt voorzien in vrij liggende fietspaden van en naar het bedrijventerrein. Daarnaast is extra aandacht besteed aan de ontsluiting van de kantoren in het plangebied voor fietsverkeer.
Openbaar Vervoer
In het kader van vervoersmanagement lopen er afspraken met vervoerders met betrekking tot buslijnen over het terrein (het plan voorziet in een aantal bushaltes) en worden shuttlebussen overwogen. Met het concept van regiorail zijn er in de toekomst mogelijk kansen voor een voorstadhalte aan de Siemelinksweg, net ten noorden van de rijksweg A1.
Parkeren
Uitgangspunt is het streven onnodige verhoging van de parkeerdruk op de openbare ruimte te voorkomen, door bij nieuw- en verbouw zoveel mogelijk de eis te stellen dat de parkeerbehoefte op eigen terrein dient te worden opgevangen.
In afwijking van de Kencijfers voor parkeervoorzieningen van de CROW welke een bandbreedte kennen tussen een minimum en een maximum norm heeft Deventer -getoetst aan de Deventer situatie - gekozen van 1 (minimum) norm per functie. Voor zover nodig wordt voor een nadere technische toelichting op de normen verwezen naar Parkeerkencijfers-Basis voor Parkeernormering, publicatie 182 van het CROW van juni 2003. Voor de functies waarvoor in de bijlage bij de regels geen normen zijn gegeven, gelden de normen die in bovenstaande publicatiereeks zijn opgenomen. Indien de betreffende functie ook niet voorkomt in deze publicatie, dient de norm gehanteerd te worden van de functie die qua gebruik en mobiliteitspatroon het meest overeenkomt met de niet nader benoemde functie. Voor enkele functies zijn de Deventer normen in afwijking van de CROW kencijfers vastgesteld.
Deventer kent 3 deelgebieden: Centrum(I)- Bestaande woonwijken(II)- Overige gebieden (III).
Verkeersveiligheid
Door een toename van de verkeersintensiteit neemt de verkeersveiligheid doorgaans af. Zeker op plaatsen waar filevorming verwacht mag worden, kan dit tot een ongewenste verkeerssituatie leiden. Aangezien het bedrijvenpark extra verkeer genereert, wat op een beperkt aantal plaatsen leidt tot een noemenswaardige toename van de verkeersdruk, is sprake van een negatief effect op de verkeersveiligheid voor met name gemotoriseerd verkeer. Door de toename van het gemotoriseerd verkeer, neemt in principe de verkeersveiligheid voor fietsers ook af. In het plan wordt echter voorzien in (deels vrij liggende) fietspaden. Omdat hierdoor het gemotoriseerde verkeer en fietsverkeer gescheiden worden, treedt een positief effect op aangaande de verkeersveiligheid. Per saldo zal voor fietsers en gemotoriseerd verkeer samen een beperkt negatief effect op de verkeersveiligheid optreden.