Plan: | Windturbines Kloosterlanden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0150.D278-VG01 |
Economische uitvoerbaarheid
Voor de windturbines is een exploitatieplan opgesteld. Reden hiervoor is dat de grond deels in eigendom zijn van derden en er geen overeenkomst is gesloten over het verhalen van de kosten.
Het exploitatieplan heeft een nagenoeg neutraal resultaat. Het heeft tot gevolg dat alle kosten op basis van de kostensoortenlijst uit het Bro kunnen worden verhaald. De netto contante kosten bedragen € 949.553. De netto contante opbrengsten bedragen € 948.763. Er is geen sprake van subsidies of van bijdragen uit andere grondexploitaties. Dat betekent per saldo dat € 948.763 aan kosten kan worden verhaald.
Ondanks dat heeft de gemeente toch een tekort. Dit komt doordat de werkelijke gemeentelijke plankosten hoger zijn dan de te verhalen plankosten. De te verhalen plankosten zijn landelijk genormeerd en zijn niet gerelateerd aan de werkelijke gemeentelijke plankosten. Naar verwachting zal na realisatie de gemeente een tekort houden van € 125.000. Op het moment dat het bestemmingsplan en exploitatieplan door de gemeenteraad worden vastgesteld, moeten hiervoor dekkingsmiddelen beschikbaar zijn gesteld. Daarmee is het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar.
Inspraak
In artikel art. 3.1.6 lid 1, aanhef en onder e van het Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat een beschrijving dient te worden opgenomen van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereidingen van het bestemmingsplan zijn betrokken.
Er heeft in de voorbereiding van dit bestemmingsplan geen officiele voorontwerpfase plaatsgevonden. In 2011 is een haalbaarheidsstudie gedaan naar windturbines op het grondgebied van de gemeente. In dit kader is de omgeving geinformeerd over het voornemen, zijn er informatieavonden gehouden, is een excursie naar windturbinelocaties georganiseerd. Voorafgaand aan het besluit van de gemeenteraad tot de lokatiekeuze van deze windturbines heeft een ieder in kunnen spreken op de politieke markt.
Gezien de geboden inspraak in het voortraject wordt het houden van een offciele voorontwerpfase niet noodzakelijk geacht. Door het volgen van de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb), krijgt een ieder opnieuw de gelegenheid zijn of haar zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan kenbaar te maken.
Vooroverleg
Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.
In het kader van het vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerpbestemmingsplan verzonden aan onderstaande instanties. Vermeld staat op welke manier rekening wordt gehouden met de eisen/adviezen uit de vooroverlegreacties. De vooroverlegreacties zijn opgenomen in bijlage 8 Adviezen en vooroverlegreacties Windturbines Kloosterlanden.
Provincie Overijssel
Samenvatting vooroverlegreactie
Beantwoording
Provincie Gelderland
Samenvatting vooroverlegreactie
De provincie Gelderland is van mening dat er geen negatieve effecten zijn te verwachten op de instandhoudingsdoelstellingen van de Natuurbeschermingswet 1998. Zij staan positief ten opzichte van het plaatsen van de westelijke windturbine.De Provincie Gelderland is bij de oostelijke windturbine, gezien de ligging, geen belanghebbende.
Beantwoording
Deze vooroverlegreactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Waterschap Rijn en IJssel
Samenvatting vooroverlegreactie
Het waterschap heeft in een overleg aangegeven geen bezwaren te hebben tegen de beoogde locaties voor de windturbines. Wel dient er compensatie plaats te vinden van het waterbergende vermogen van het gebied. Daarnaast moet een watervergunning worden aangevraagd, om de gevolgen te kunnen onderzoeken van het aanleggen van de toegangsweg tegen de zomerdijk.
Zij adviseert alsnog de specifiek ontwikkelde toetsingstabel en de bevindingen hier uit gemotiveerd op te nemen in de toelichting van het bestemmingsplan.
Beantwoording
In de toelichting wordt in paragraaf 3.2 aandacht besteed aan de wijze van compensatie van het waterbergend vermogen.
In de toelichting is in paragraaf 3.7 de toetsingstabel opgenomen en is daar onder aangeven op welke wijze invulling wordt gegeven aan de bevindingen uit deze tabel en ziet dan met name op de veiligheid in verband met de waterkering en de compensatie van het waterbergend vermogen.
Het waterschap heeft bevestigd medewerking te verlenen aan de ontwikkeling op haar grondgebied en dat de fysieke ingrepen passen binnen relevante ontwerprichtlijnen voor de waterkeringen.
Waterschap Groot Salland
Samenvatting vooroverlegreactie
Het bestemmingsplan vormt voor ons geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Beantwoording
Deze vooroverlegreactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Gemeente Lochem
Samenvatting vooroverlegreactie
De gemeente Lochem kent evenals de gemeente Deventer diverse ambities op gebied van duurzame energieopwekking. Een voorbeeld hiervan is de toepassing van windenergie. Om dergelijke initiatieven te kunnen realiseren acht het college van de gemeente Lochem locatiekeuze en het creëren van draagvlak onder de bevolking de belangrijkste randvoorwaarden voor de uiteindelijke realisatie. Uit diverse gesprekken die wij voerden met zowel individuen als groeperingen uit Epse is gebleken dat omwonenden uit Epse in het participatieproces later zijn betrokken door de gemeente Deventer dan de inwoners uit Deventer. Hieruit kan worden geconcludeerd dat wellicht onvoldoende tijd en energie is gestoken in het creëren van draagvlak onder de bevolking in Epse waardoor op dit moment sprake is van grote weerstand tegen de realisatie van de westelijke molen. Daarnaast blijkt uit het raadsbesluit inzake de opstelling van de turbines dat de belangen van omwonenden uit Epse anders door zijn afgewogen dan die van de inwoners uit Het Bramelt.
Blijkens het raadsbesluit van 20 juli 2012 waarin op basis van bezwaren uit Het Bramelt wordt afgezien van realisatie van de meest oostelijke turbine concludeert het college van de gemeente Lochem dat sprake is van een ongelijke belangenafweging vanwege de keuze om de locatie voor de westelijke turbine ongewijzigd te laten.
Het college van de gemeente Lochem doet dan ook een dringend verzoek af te zien van de realisatie van de meest westelijke windturbine vanwege het ontbreken van een gelijke belangenafweging.
Beantwoording
De visie van de gemeente Lochem is van een zelfde strekking als die in haar brief aan de gemeenteraad van Deventer, alvorens deze besloot tot de nu voorziene twee windturbine- locaties. De vooroverlegreactie bevat derhalve geen nieuwe inzichten, op basis waarvan de gemeente Deventer tot een andere inzichten zou kunnen komen. Zoals ook reeds vorig jaar bleek, is er weerstand bij de inwoners van Epse. Bij de voorbereiding van het onderhavige bestemmingsplan is overleg gevoerd met de vertegenwoordiging van de inwoners van Epse. Dit overleg is van beide zijden gebruikt voor intensieve informatie uitwisseling, afspraken over (participatie in) het communicatie traject, de planning en afstemming voor bestuurlijke betrokkenheid van de wederzijdse gemeentebesturen. Wij prijzen de opstelling van de bewonersvertegenwoordiging van Epse die, ondanks de uitdrukkelijke bezwaren tegen deze ontwikkeling, steeds op genoemde aspecten constructief met de gemeente Deventer in gesprek is gebleven.
Veiligheidsregio IJsselland
Samenvatting vooroverlegreactie
De veiligheidsregio adviseert om de gehanteerde PR-contouren in de tekst op te nemen. Daarnaast adviseert zij om de windturbines zo te positioneren dat er geen (beperkt) kwetsbare objecten binnen de 10-5 contour vallen.
Als laatste adviseert zij om in de beleidsregels een definitie te geven van veiligheidszone.
Beantwoording
In paragraaf 3.4 van de toelichting wordt aandacht besteed aan de gehanteerde PR-contouren.
De veiligheidsregio refereert met haar opmerkingen geen beperkt kwetsbare objecten toe te staan binnen de 10-5 contour, aan de zoutloods op het terrein van De Staat (Verkeer en Waterstaat), even ten zuidoosten van de beoogde westelijke turbine. Echter deze zoutloods wordt niet als een beperkt kwetsbaar object beschouwd. Het gebouw, op grond van De Staat (Verkeer en Waterstaat), valt onder de bestemming 'verkeer' in het nu geldende bestemmingsplan. Het beleid voor wegen moet worden toegepast. Daarnaast is van grote aantallen bezoekers en lange verblijftijden is geen sprake.
In de regels behorende bij het bestemmingsplan is in artikel 11 aangegeven dat binnen de op de verbeelding aangeduide veiligheidszone geen beperkt kwetsbare dan wel kwetsbare objecten zijn toegestaan. In artikel 1 is daarnaast omschreven wat er verstaan wordt onder beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten. In de toelichting onder paragraaf 3.4 wordt ten slotte aandacht besteed aan de reden van de aanwezigheid van deze veiligheidszone. Deze combinatie wordt voldoende genoeg geacht om duidelijkheid te verschaffen over de aanduiding veiligheidszone.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Samenvatting vooroverlegreactie
Beantwoording
Gasunie
Samenvatting vooroverlegreactie
Op 31 augustus 2012 heeft de Gasunie per brief laten weten dan uit nadere bestudering van de materie blijkt dat de aardgastransportleiding niet geldt als een beperkt kwetsbaar object. bovenstaande opmerkingen onder c, d, en e worden dan ook ingetrokken.
Beantwoording
KPN
Samenvatting vooroverlegreactie
KPN geeft aan dat de straalverbindingen op ruime afstand van de beoogde locaties liggen. Zij hebben geen bezwaar tegen de beoogde locaties.
Beantwoording
Deze vooroverlegreactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Luchthaven Teuge
Samenvatting vooroverlegreactie
Luchthaven Teuge geeft aan dat de aanwezigheid van de twee windturbines geen belemmering vormen voor de huidige systemen en naderingsprotocollen, die er op de luchthaven worden gehanteerd.
Luchthaven onderzoekt op dit moment de invoering van een zogenaamde 'instrumentnaderingssysteem'. De Luchthaven verwacht dat vanwege de aanwezigheid van de turbines in de naderingszones van dit nieuwe systeem dat deze minder dan in 100% van de gewenste gevallen toepasbaar zal zijn. In die specifieke situaties zal een vliegtuig moeten uitwijken naar een andere luchthaven. De Luchthaven verzoekt op basis van hetgeen nu bekend is de turbines te verplaatsen naar een locatie waarvan zeker is dat deze geen beperkingen op het toepassen van het nieuwe naderingssysteem met zich mee zullen brengen.
Beantwoording
Gemeente Deventer is in gesprek met luchthaven Teuge over de windturbines in relatie tot de nieuwe naderingsstystematiek. Het systeem is in de onderzoeksfase. Onbekend is onder meer in hoeverre deze vorm van naderen een toename van vliegverkeer boven (de binnenstad van) Deventer met zich mee zal brengen en in hoeverre zich dit verdraagt met milieuwetgeving en hinderprotocollen. Als sluitstuk op dit onderzoek zal een Ministerieel besluit nodig zijn, alsvorens het systeem van toepassing wordt. Dit wordt pas volgend jaar verwacht, waarmee wordt vastgesteld dat de turbines niet in strijd zijn met de huidige besluiten. Gegeven de voorgeschiedenis van het windturbinedossier en de besluitvorming in de raad daarover, is onderzoek naar verplaatsing van twee windturbinelocaties dan ook niet aan de orde.
Luchtverkeersleiding Nederland
Samenvatting vooroverlegreactie
De Luchtverkeersleiding komt tot de conclusie dat de beoogde locaties voor de windturbines zich buiten de vigerende toetsingsvlakken van de CVS apparatuur bevinden. Verder onderzoek naar de effecten er van op de werking van deze apparatuur is niet nodig.
Beantwoording
Deze vooroverlegreactie wordt voor kennisgeving aangenomen.