direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Winkelcentrum Keizerslanden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P259-VG01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurplan Deventer 2025 (2004)

In het structuurplan Deventer 2025 (april 2004) zijn de toekomstige ruimtelijke opgaven voor Deventer en de gewenste ontwikkelingsrichting in beeld gebracht. De ambitie van Deventer voor de ontwikkeling en herstructurering van de stad is hoog. Deventer wil ruimte bieden aan voldoende en kwalitatief goede woningen in de nieuwbouw en de aantrekkelijkheid en gevarieerdheid van de bestaande wijken bevorderen.

In Deventer Stad is stedelijke herstructurering, zowel voor wonen als werken (kantoren en overige bedrijvigheid), één van de belangrijkste opgaven, samen met de ontwikkeling van de verschillende inbreidingslocaties. Inbreiding en stedelijke herstructurering worden zoveel mogelijk gekoppeld aan het versterken van de stedelijke groen- en waterstructuur en het verbeteren van de openbare ruimte. De totale woningbouwcapaciteit op inbreidingslocaties is geschat op circa 100-150 woningen per jaar. Een volwaardig en compleet voorzieningenniveau, passend bij het schaalniveau van buurt, wijk en gemeente is van groot belang bij de geformuleerde ambitie.

Daarnaast is het streven de stedelijke groenstructuur te versterken en te laten aansluiten op de structuur van het landelijk gebied. Om aansluiting te vinden en te houden met het omringende landschap wordt ingezet op het realiseren en versterken van zogenaamde 'groene vingers'. Als tegenhangers van de 'rode vingers', reiken de groene vingers vanuit het omringende landschap tot diep in de stad. Op deze wijze wordt het landschap als het ware de stad ingetrokken.

De kern van het Structuurplan 2025 wordt gevormd door de ontwikkelingsmodellen voor zowel de korte termijn, de middellange als de lange termijn en het integraal ontwikkelingsperspectief voor Deventer Stad.

Het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden ligt binnen het stedelijk gebied en is aangeduid als grootschalige stedelijke voorziening. In het structuurplan is aangegeven dat de planvorming rond de herstructurering van Keizerslanden mogelijkheden geeft waarbij woon- en werkfuncties optimaal worden gecombineerd. Met betrekking tot het winkelcentrum wordt verder verwezen naar het detailhandelsbeleid. Het versterken van de ruimtelijke randvoorwaarden voor de het wijkwinkelcentrum Keizerslanden is daarin een aandachtspunt.

Conclusie

Door het vernieuwen en uitbreiden van het winkelcentrum wordt het voorzieningenniveau in de wijk verbeterd . Het herstructureren van het winkelcentrum Keizerslanden past hiermee binnen de uitgangspunten van het structuurplan Deventer 2025.

3.4.2 Gemeentelijk waterbeleid (2007)

Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in het Waterplan Deventer (2007-2010) en Gemeentelijk Rioleringsplan (2010-2015).

Het Waterplan is een gezamenlijk plan van de waterschappen Groot Salland, Rijn en IJssel en Veluwe, waterbedrijf Vitens en de gemeente Deventer. Er staat in welke knelpunten deze organisaties zien in de waterhuishouding en hoe ze die denken op te lossen. In het Waterplan staan de belangrijkste maatregelen die de waterorganisaties de komende jaren samen willen treffen. Ieder jaar wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld.

In het Gemeentelijk Rioleringsplan Deventer (GRP) 2010-2015 wordt het gemeentelijk beleid voor de inzameling en het transport van het huishoudelijke en bedrijfsmatige afvalwater en het overtollige hemelwater en grondwater, de uit te voeren programma's in de planperiode en de investeringen beschreven. De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de openbare ruimte en het woon- en leefmilieu. Vanaf 2008 heeft de gemeente er zorgplichten bij gekregen voor hemelwater en grondwater. Dit is een uitbreiding van de oude zorgplicht voor het stedelijk afvalwater. Naast deze verbrede zorgplicht vraagt ook de klimaatverandering aandacht.

Conclusie

Bij de planontwikkeling wordt rekening gehouden met de bepalingen uit het Waterplan en het Rioleringsplan.

3.4.3 Nota herijking Hoofdwegenstructuur (2006)

De Nota HWS (2001) geeft het perspectief weer voor de wegenstructuur en verkeerssituatie in het jaar 2010. Hierbij is de keuze gemaakt voor een evenwichtige benadering van bereikbaarheid en leefbaarheid (inclusief verkeersveiligheid). In 2006 is deze nota herzien middels de Nota herijking Hoofdwegenstructuur.

In de Herijking spelen een achttal 'items' een centrale rol. Een van deze items die van toepassing is op onderhavig plangebied is de verkeerssituatie op het Hanzetracé (de route Hanzeweg - Amstellaan - van Oldenielstraat - Margijnenenk - Lebuïnuslaan - Overstichtlaan, als 'drager' van de stad).

De knelpunten in het Hanzetracé liggen niet binnen of in de nabijheid van het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden.

Conclusie

Ten noorden van het plangebied ligt een deel van het Hanzetracé, het deel vanaf de Margijnenenk - Lebuïnuslaan. In samenhang met de aanleg van het Keizerspark, het autovrij maken van de Karel de Grotelaan en de route naar de nieuwe wijk Steenbrugge, wordt de verkeerssituatie in dit gebied ingrijpend gewijzigd. In het verkeersplan Keizerslanden (zie 3.4.17 Verkeersplan Keizerslanden (2009) is beschreven welke ontwikkelingen plaats zullen vinden. Deze ontwikkelingen passen binnen de uitgangspunten van de Nota herijking Hoofdwegenstructuur.

3.4.4 Deventer fietst! Fietsbeleidsplan 2010-2015 (2010)

In het Fietsbeleidsplan staat het fietsbeleid van de gemeente Deventer voor de komende jaren benoemd. Een belangrijk onderdeel hiervan is het bevorderen van het fietsgebruik, ondermeer door realisatie van 8 hoofdfietsverbindingen, de sterroutes.

De sterroutes vormen de verbindingen vanuit de woonwijken naar belangrijke voorzieningen, zoals de binnenstad en de grote scholengemeenschappen. Voor deze sterroutes streeft de gemeente naar zogenaamde 'non-stop verbindingen'. Dit zijn verbindingen waar fietsers op zo weinig mogelijk punten moeten stoppen.

Winkelcentrum Keizerslanden wordt met de rest van de gemeente en de binnenstad verbonden door middel van sterroute 8 Steenbrugge. Deze route leidt vanaf het Europaplein via de Karel de Grotelaan naar Steenbrugge.

Conclusie

De sterroute 8 Steenbrugge die in het fietsbeleidsplan wordt genoemd, ligt deels binnen onderhavige bestemmingsplan. Binnen onderhavig bestemmingsplan is het tracé opgenomen binnen de bestemmingen 'Centrum' en 'Verkeer - Verblijfsgebied'.

3.4.5 Openbaar Vervoervisie Deventer (2008)

De gemeente Deventer wil het openbaar vervoer in de stad versterken. In de Openbaar Vervoervisie wordt daarom een integraal maatregelenpakket beschreven waarmee de rol van het openbaar vervoer wordt versterkt.

Voor de busroute rond het Winkelcentrum Keizerslanden speelt de ontwikkeling van Steenbrugge een grote rol. Steenbrugge krijgt geen eigen voorzieningen en is voor al haar winkelvoorzieningen aangewezen op Winkelcentrum Keizerslanden. Een andere belangrijke ontwikkeling is de afsluiting van de Karel de Grotelaan, waardoor de busroutering rondom het winkelcentrum aangepast wordt.

Vanwege de genoemde afsluiting is er geen busroute meer door het plangebied. Wel wordt het gebied bediend door de busroutes die over het Hanzetracé en de Karel de Grotelaan (noordelijk deel) lopen. De realisatie van Steenbrugge is onderdeel van een grotere studie naar de OV-bediening van Deventer-Noord. De uitkomsten van deze studie kunnen gevolgen hebben voor de bediening van het plangebied.

Conclusie

De openbaar vervoervisie en de OV-studie hebben wellicht gevolgen voor het openbaar vervoer in het plangebied. In het verkeersplan (zie 3.4.17) wordt specifieker ingegaan op het openbaar vervoer in en om het plangebied.

3.4.6 Omgevingsvisie externe veiligheid (2007)

Op 4 juli 2007 is door de Raad de "Omgevingsvisie externe veiligheid" vastgesteld. In die nota is de ambitie vastgelegd wat betreft het veiligheidniveau wat moet worden nagestreefd per deelgebied in Deventer. Voor woonwijken is vastgelegd dat overschrijding van het plaatsgebonden risico voor kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten niet acceptabel is en dat de oriënterende waarde van het groepsrisico niet mag worden overschreden. Binnen dit plangebied wordt aan deze ambitieniveaus voldaan. Onderstaand kaartbeeld laat de ambitieniveaus uit de Omgevingsvisie externe veiligheid zien:

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P259-VG01_0007.jpg"

Gebiedgerichte ontwikkelingsmogelijkheden externe veiligheid

Conclusie

Met voorgaand beleid is in het onderhavige plangebied rekening gehouden. Zowel de normen voor het plaatsgebonden als het groepsrisico worden niet overschreden. In paragraaf 5.3.5 Externe veiligheid wordt hier nader op ingegaan.

3.4.7 Milieu- en duurzaamheidsbeleid Deventer

In juni 2009 is de Visie Duurzaam Deventer bestuurlijk vastgesteld. Het vraagstuk rond de klimaatverandering en de eindigheid van de fossiele energievoorraad raakt ons allemaal. De gemeentelijke ambitie is dat Deventer in 2030 klimaatneutraal is. De belangrijkste consequenties voor de komende jaren zijn als volgt:

  • Nieuwe woningbouwprojecten met meer dan 200 woningen worden vrijwel CO2 neutraal gebouwd;
  • Bestaande woningen zijn in 2018 50% energiezuiniger;
  • Gemeentelijke gebouwen zijn in 2015 50% energiezuiniger;
  • Openbare verlichting en openbaar vervoer worden CO2neutraal;
  • Fietsverkeer wordt gefaciliteerd;
  • Bedrijven streven naar een 4% hogere energie-efficiëntie per jaar.

Vanuit ecologisch perspectief profiteert de mens van de natuurlijk omgeving met al zijn variaties. Het behouden en verbeteren van deze omgeving is een ambitie van de gemeente, waarvoor verschillende ecologieprojecten zijn ontwikkeld voor de komende jaren. Zo worden ecologische waarden in nieuwe en gewijzigde bestemmingsplannen gerespecteerd en eventueel gecompenseerd. Veel afval dat vrijkomt is eigenlijk geen afval, maar grondstof voor nieuwe producten. In het nieuwe milieubeleid worden voorstellen gedaan om de hoeveelheid restafval terug te brengen en hergebruik van afvalstromen te bevorderen. Van bedrijven en organisaties wordt verwacht dat zij de wijze van produceren, hun producten en diensten meer en meer baseren op het cradle-to-cradle principe. Voor zover van toepassing zullen ook gebiedsontwikkelingen volgens dit principe plaatsvinden.

In het voorjaar van 2011 is de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid opgesteld. Hierin zijn de speerpunten van beleid voor 2011-2014 vastgesteld, zijn projecten in uitvoering bepaald en is een kansenkaart voor Duurzaam Deventer gemaakt. In het beleidskader duurzaamheid zijn op basis van lopende initiatieven duurzaamheidsthema's en maatregelen bepaald, om te komen tot de gemeentelijke klimaatdoelstelling, klimaatneutraal in 2030.

Conclusie

Met voorgaand beleid dient met name bij nieuwe ontwikkelingen in het onderhavige plangebied rekening te worden gehouden. Hiertoe onderzoekt de initiatiefnemer de mogelijkheid van toepassing van warmte-koude opslag in de bodem, als warmte- en koelvoorziening. Hierbij zal tevens rekening gehouden worden met de boringsvrije zone drinkwater, waarbij de systemen niet dieper dan 50 meter mogen worden aangebracht.

3.4.8 Woonvisie 2008+

Op 25 maart 2009 is de Woonvisie 2008+ vastgesteld door de gemeenteraad. De visie op wonen bestaat uit vier uitgangspunten:

  • 1. Voldoende woningen, van goede kwaliteit
  • 2. Een ongedeelde samenleving, op wijkniveau
  • 3. Keuzevrijheid voor alle inwoners
  • 4. Aanjagen van de doorstroming, beperken van de scheefheid


Deze vier uitgangspunten vormen de basis voor verdere uitwerking van het woonbeleid.

Op basis van de beleidskeuzen in de Woonvisie is het volgende programma in hoofdlijnen voor de periode 2008-2018 vastgelegd:

  • Netto nieuwbouw van 4.500 woningen, gemiddeld 450 per jaar, waarvan 150 voor de opvang van vestigers;
  • Verkoop van ca. 1.000 sociale huurwoningen;
  • Sloop van ruim 1.500 sociale huurwoningen;
  • Het terugbouwen van 1.500 sociale huurwoningen in bestaand stedelijk gebied en in uitbreidingsgebieden;
  • Vervanging huurwoningen (bij herstructurering): kwantitatief ten minste 1-op-1, en nadruk op de segmenten die in de buurt ontbreken.

In de Woonvisie is voor Keizerslanden het volgende opgenomen. Keizerslanden is een wijk waar in de afgelopen en komende jaren veel geïnvesteerd wordt. De aanpak bestaat uit grootschalige vernieuwing en differentiatie van de woningvoorraad, die gekoppeld is aan een sociale aanpak en met een regierol voor de corporaties. Voor de wijken geldt: zorgdragen voor daadwerkelijke uitvoering van de plannen voor de woningvoorraad, de omgeving en de sociaaleconomische structuur. In Keizerslanden wordt aangestuurd op een bijstelling van de kwalitatieve invulling van het nieuwbouwprogramma: meer eengezinswoningen om de gewenste differentiatie ook daadwerkelijk door te voeren, in aansluiting op de woonwensen.

Conclusie

Het winkelcentrum is een van de locaties die in het kader van de herstructurering wordt herontwikkeld. In het plan worden circa 45 woningen ontwikkeld. In het plangebied zelf zijn in de huidige situatie meer woningen aanwezig. De herstructurering van het winkelcentrum vormt echter onderdeel van de totale herstructureringsopgave in Keizerslanden. Per saldo worden er in de hele wijk niet minder huurwoningen teruggebouwd dan worden gesloopt. Het aantal te realiseren woningen in het plangebied voldoet aan de uitgangspunten van de Woonvisie.

In onderhavig bestemmingsplan is er een afwijkingsmogelijkheid opgenomen om bestaande woningen om te zetten in zorgwoningen. Op deze wijze is het mogelijk de woningen aan te passen voor senioren en andere hulpbehoevenden. Ook dit draagt bij aan het bevorderen van de keuzevrijheid en zorgt voor een ongedeelde samenleving op wijkniveau.

3.4.9 Structuurvisie Detailhandel (2010)

In februari 2010 is de structuurvisie Detailhandel vastgesteld. Met deze visie zet Deventer in op het kwalitatief verbeteren van bestaande winkelgebieden. Deventer zal de komende jaren geen nieuwe gebieden aanwijzen voor de ontwikkeling van detailhandel. De toekomst wordt gezocht in het kwalitatief verbeteren van de bestaande gebieden. Belangrijkste uitgangspunt is dat de grote winkelgebieden (Binnenstad en Runshopping Centre De Snippeling) en de wijkwinkelcentra Keizerslanden en Colmschate de eerder toegezegde uitbreidingsmogelijkheid behouden. Daarop kunnen de kleinere buurtwinkelcentra zich kwalitatief ontwikkelen.

Het winkelcentrum Keizerslanden winkelcentrum is in Deventer een van de aanvoerders op het gebied van de dagelijkse artikelensector. Het winkelcentrum vervult hoofdzakelijk een boodschappenfunctie, is centraal gelegen in het primaire verzorgingsgebied en vormt daarin de belangrijkste aankoopplaats. Het winkelcentrum kent ook een (bescheiden) branchering in de niet-dagelijkse artikelensector. Het aanbod is sterk op de wijk gericht.

Een belangrijke ontwikkeling is het uitbreiden van het winkelcentrum Keizerslanden, zowel fysiek als diversiteit in het aanbod. Op wijkniveau wordt prioriteit gegeven aan de positie van het wijkwinkelcentrum. Er dient een compleet winkelcentrum gecreëerd te worden wat voldoet aan het draagvlak. Het aanbod (dagelijks en niet-dagelijks) dient uitgebreid te worden. Ook schaalvergroting van de supermarkten is een aandachtspunt, evenals modernisering van het winkelcentrum.

Het toekomstig profiel is te omschrijven als een volwaardig wijkwinkelcentrum, gericht op de dagelijkse boodschappen en aangevuld met frequent benodigde niet-dagelijkse artikelen.

Om dit toekomstige profiel te bereiken worden in de detailhandelsvisie enkele uitwerkingsaanbevelingen genoemd:

  • creëren compleet winkelcentrum wat voldoet aan het draagvlak;
  • uitbreiding winkelcentrum in de dagelijks en niet-dagelijkse artikelensector, blijvend gericht op de wijk;
  • schaalvergroting supermarkten;
  • verbreding niet-dagelijks aanbod (mode en luxe);
  • modernisering;
  • uitbreiding in overeenstemming met de uitgangspunten vanuit de realisatie van de woonwijk Steenbrugge.

Distributieplanologisch onderzoek

In 2005 is voor de uitbreiding en ontwikkeling van het winkelcentrum een distributieplanologisch onderzoek uitgevoerd (Droogh Trommelen Broekhuis, 477.1004, maart 2005). Uit het onderzoek blijkt onder andere dat Winkelcentrum Keizerslanden in Deventer-Noord zowel in omvang als in verzorgingsfunctie het belangrijkste winkelcentrum is.

Na de voltooiing van Steenbrugge wonen er in Deventer Noord meer dan 50.000 inwoners, hiermee heeft het winkelcentrum Keizerslanden de potentie om substantieel te groeien.

Uitgaande van de ontwikkelingspotenties van Keizerslanden kan uitgegaan worden van een klein stadsdeelcentrum van 15.000 à 20.000 m2 bvo. Dit betekent een toename van ruim 10.000 m2 ten opzichte van het huidige winkelcentrum.

In 2009 is een aanvullende notitie opgesteld voor de uitbreidingsmogelijkheden Winkelcentrum Keizerslanden (BRO, 203x00610.053153_1, juni 2009). In dit onderzoek worden de ontwikkelingsmogelijkheden voor het winkelcentrum aangegeven.

Voor het dagelijks winkelaanbod wordt aangegeven dat schaalvergroting van de twee supermarkten wenselijk is. Tevens wordt geadviseerd het overige levensmiddelenaanbod en het aanbod persoonlijke verzorging uit te breiden of in schaal te vergroten.

Voor het niet-dagelijkse winkelaanbod wordt aanbevolen publiekstrekkers in het winkelcentrum te vestigen. In de branchegroep mode & luxe ontbreekt een textielsuper en gespecialiseerde kledingwinkels en een schoenenspeciaalzaak. Opgemerkt wordt dat de invulling van het winkelcentrum afhankelijk is van de interesse vanuit de markt.

Bij de uitbreiding van het winkelaanbod nemen ook de mogelijkheden voor horeca en diensten toe. In het algemeen wordt in nieuwe winkelcentrumprojecten rond de 15 à 20 % van het brutovloeroppervlak (bvo) ingevuld door winkelondersteunende horeca en diensten. In het winkelcentrum Keizerslanden kan ca. 600 m2 aan horeca en diensten toegevoegd worden.

In november 2011 is een nieuw onderzoek uitgevoerd (Droogh Trommelen en Partners, 1093.1011, november 2011).

Het toekomstige winkelcentrum krijgt een omvang van ± 14.900 m² bvo (winkels, horeca, diensten). Dit komt neer op een uitbreiding van ± 7.500 m² bvo. Deze geplande uitbreiding is een logisch gevolg van het vastgestelde toekomstige profiel van Keizerslanden in het gemeentelijke beleid. Met de geplande herontwikkeling wordt aangesloten bij de randvoorwaarden uit het Masterplan en wordt bovendien de beoogde detailhandelsstructuur van Deventer versterkt.

Door de uitbreiding van het winkelcentrum wordt de voorzieningenstructuur voor inwoners uit Deventer-Noord versterkt. Er is geen sprake van ontwrichting van de detailhandelsstructuur.

Conclusie

De ontwikkeling, vernieuwing en uitbreiding van het winkelcentrum Keizerslanden, zoals dat in dit bestemmingsplan wordt voorgestaan, past in bovengenoemde uitgangspunten van de detailhandelsvisie. De uitbreiding van het winkelcentrum past ruim binnen de mogelijkheden zoals zijn aangegeven in het distributieplanologisch onderzoek. Ook uit de notitie van BRO blijkt dat met de betreffende uitbreiding een winkelcentrum ontstaat wat gekwalificeerd kan worden als een groot wijkwinkelcentrum. Ten slotte bevestigt ook het actuele onderzoek van Droogh Trommelen en Partners uit november 2011 dat de uitbreiding van het winkelcentrum geen ontwrichting van de detailhandelsstructuur met zich meebrengt.

3.4.10 Horecabeleid 'Ruimte voor kwaliteit' (2009)

Het Horecabeleid is op 1 juli 2009 vastgesteld door de gemeenteraad van Deventer.

De gemeente streeft naar het behouden, en waar mogelijk versterken, van de horeca in de diverse wijk- en dorpscentra. Dit wel onder voorwaarden van een goede afstemming en integratie met andere functies.

Binnen de horeca wordt gebruik gemaakt van een categorie-indeling. In het bestemmingsplan zal vastgelegd worden welke categorie van toepassing is op een bepaald gebied.

Categorie 1:

In de ‘zwaarste’ categorie 1 zijn de te verwachten (negatieve) effecten het grootst. Er wordt op grond van de bedrijfskenmerken een verschil wordt gemaakt tussen grootschalige (over)last gevende disco’s/partycentra e.d. enerzijds (categorie 1A) en grootschalige moderne eet/drink/dansgelegenheden (1B) anderzijds. In Deventer blijkt een grens van ongeveer 200 m² bruikbaar om de mate van grootschaligheid te typeren. Opgemerkt wordt dat deze oppervlaktemaat alleen gehanteerd wordt voor bedrijven waar drankverstrekking hoofdzaak is of een combinatie van drankverstrekking met eten en dansen het concept en de exploitatie bepaalt.

Categorie 2:

In categorie 2 vallen de kleinschaliger ‘traditionele’ drankenverstrekkers (categorie 2A) en zaken waar hoofdzakelijk maaltijden, vergaderruimte of overnachting worden verstrekt (2B), zoals overwegend restaurants, hotels, pensions etc.

In groep 2B treffen we qua oppervlakte zowel grotere als kleinere bedrijven. Het oppervlakte criterium speelt geen rol zolang drankverstrekking geen hoofdzaak is of nadrukkelijk onderdeel van het concept en de exploitatie is.

Categorie 3:

Deze omvat overige horeca bedrijven die in het algemeen geen aantasting van het woon- en leefklimaat veroorzaken, zoals horeca die zich qua exploitatie en qua openingstijden richt op de winkelactiviteiten (als zelfstandige lunchrooms etc. in winkelgebied is categorie 3A) en winkel- en andere functies ondersteunende horeca die onderdeel uitmaken van de betreffende functie (horeca in musea, sportkantines, in buurthuizen, kerken etc. is categorie 3B).

De regelgeving die op zelfstandige horeca van toepassing is (Drank- en Horecawet, APV etc.) is ook op ondersteunende horeca van toepassing. Ondersteunende horeca in winkels, panden bestemd voor bijzondere doeleinden of recreatie is toegestaan. Hiervoor gelden de volgende algemene randvoorwaarden:

  • de horeca-activiteit is ondergeschikt aan de hoofdactiviteit;
  • de openingstijden van de horeca-activiteit zijn aangepast aan de openingstijden van de hoofdactiviteit;
  • de toegang tot de horeca-activiteit is dezelfde toegang van de hoofdactiviteit, er is dus geen aparte ingang voor het horecagedeelte;
  • het aantal m² ondersteunende horeca is gemaximeerd ten opzichte van de hoofdfunctie;
  • de ondernemer is in bezit van een exploitatievergunning voor ondersteunende horeca;
  • voor de horeca-activiteit mag geen aparte reclame wordt gemaakt;
  • een terrasvergunning wordt, ter voorkoming van branchevervaging, niet verleend.

Conclusie

Het bestemmingsplan biedt de ruimte aan horecagelegenheden in de categorieën 2b, 3a of 3b. Horeca kan op de begane grond gevestigd worden, maar ook is het niet uitgesloten dat er horeca op de verdieping plaatsvindt. Te denken valt aan een restaurantgelegenheid (ondersteunende horeca) behorend bij een winkel.

Het bestemmingsplan past binnen de uitgangspunten zoals bedoeld in het Horecabeleid 'Ruimte voor kwaliteit'.

3.4.11 Nota Prostitutiebeleid (2000)

Het integrale prostitutie beleid, dat in verband met de opheffing van het bordeelverbod op 1 oktober 2000, is ontwikkeld, is verwoord in de Nota Prostitutiebeleid (juli 2000). De nota bevat een omschrijving van de doelstellingen van het beleid en er wordt ingegaan op een aantal aspecten zoals: bestrijding van de criminaliteit, het vestigingsbeleid met betrekking tot seksinrichtingen en gezondheidszorg.

Ten aanzien van het vestigingsbeleid behoren onder andere de volgende punten tot het ruimtelijk kader:

  • de bestaande seksinrichtingen kunnen in principe gehandhaafd blijven voor zover zij op een geschikte locatie zijn gesitueerd en voor de omgeving geen onevenredige overlast tot gevolg hebben;
  • nieuwvestiging van prostitutiebedrijven in woonwijken is uitgesloten;
  • nieuwvestiging van prostitutiebedrijven in het buitengebied (met uitzondering van stadsrandzones) is uitgesloten;
  • sekswinkels met uitsluitend een detailhandelsfunctie kunnen worden toegelaten op percelen met een winkelbestemming;
  • de nieuwvestiging van prostitutiebedrijven zal uitsluitend gerealiseerd kunnen worden via een ruimtelijke ordeningsprocedure.

Het prostitutiebeleid is er op gericht dat seksinrichtingen in overwegende mate in het centrum zijn gesitueerd. In het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden zijn geen bestaande seksinrichtingen of prostitutiebedrijven aanwezig.

Conclusie

Dit bestemmingsplan sluit de vestiging van seksinrichtingen in het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden specifiek uit. Hiermee wordt met onderhavig bestemmingsplan uitvoering gegeven aan het prostitutiebeleid.

3.4.12 Groenbeleidsplan (2007)

Het groenbeleidsplan (april 2007) geeft richtlijnen voor de inrichting en het beheer van openbaar groen, inclusief bomen en waterpartijen. De gemeente Deventer ligt op de grens van het rivierenlandschap van de IJssel en het Sallandse dekzandlandschap. Deze ligging zorgt voor een enorme biodiversiteit. Allerlei dieren en (zeldzame) planten vinden hun weg in en om de stad. Het Groenbeleidsplan zorgt ervoor dat deze kenmerken en haar biodiversiteit behouden blijven en waar mogelijk versterkt worden.

Om in de komende jaren verantwoorde keuzes te kunnen maken is in het groenbeleidsplan een visie op het groen (wat willen we bereiken) verwoord en zijn concrete ambities gedefinieerd.

De groenvisie is: "De gemeente Deventer streeft naar een gevarieerd aanbod van betekenisvol en aantrekkelijk groen. Ze doet dit door in te spelen op de verschillen in ligging, omvang, functie, historische betekenis en gebruikswensen. Dit leidt tot omgevingsbewust ontwerpen en vervolgens tot ontwerpbewust beheren".

De ambities uit het Groenbeleidsplan zijn:

  • ruimte voor groen in en om de stad;
  • aandacht voor de toegankelijkheid, gebruik en beleving van het groen;
  • duurzaamheid in inrichting, beheer en onderhoud van het groen;
  • inspringen op nieuwe stedelijke ontwikkelingen;
  • een handleiding bieden voor de praktische invoering van de groenvisie in de praktijk.

Bij de uitvoer van het project Winkelcentrum Keizerslanden wordt de Karel de Grotelaan afgesloten voor autoverkeer. De bestaande bomen in dit deel van de weg blijven behouden. De inrichting van de openbare ruimte houdt rekening met deze bestaande bomenstructuur. Ook zal er nieuw groen gerealiseerd worden. In het voorliggende bestemmingsplan Winkelcentrum Keizerslanden is het geheel, buiten de woonbestemmingen, bestemd als 'Centrum' en 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Binnen deze bestemmingen is het ook mogelijk de groenstructuur aan te leggen. De bestaande bomen in het plangebied worden beschermd via het kapvergunningstelsel uit de Bomenverordening.

Conclusie

Het bestemmingsplan biedt voldoende ruimte aan de realisatie van de doelstellingen in het Groenbeleidsplan.

3.4.13 Bomenbeleidsplan 2007 – 2017

Het speerpunt van het bomenbeleid is het inzetten op een duurzame bomenstructuur. Dit door het uitvoeren van kwaliteitsbeheer van de bestaande bomenstructuur en het inrichten van optimale groeiplaatsen voor nieuwe bomenstructuren. De juiste boom op de juiste plaats is hierbij van groot belang. Voor het in stand houden van de karakteristieke lanen wordt laanboomverjonging toegepast.

De ruimtelijke kwaliteiten van de bomenstructuur zijn in het groenbeleidsplan op hoofdlijnen aangegeven. In het bomenbeleidsplan is deze ruimtelijke ambitie concreet uitgewerkt en toegespitst op bomen in de hoofdstructuur, woon- en werkgebieden, op bijzondere plaatsen in de stad en in het buitengebied.

Het tweede belangrijke speerpunt van het bomenbeleid is het behouden, beschermen en zorgvuldig beheren van Monumentale bomen. Deze bomen zijn geïnventariseerd zowel gemeentelijke als particuliere bomen. De bomen zijn vastgelegd op de lijst Bijzonder Beschermwaardige Bomen. Bomen die op deze lijst staan zijn getoetst op leeftijd, verschijningsvorm, cultuurhistorie, natuur en ecologie, zeldzaamheid en dendrologische waarde en beplantingsvorm.

De nieuwe bomenverordening is opgenomen in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Deze APV is december 2011 door de gemeenteraad vastgesteld.

Bestemmingsplannen bieden - als ruimtelijk ordeningsinstrument - de mogelijkheid om de groeiplaats van bomen voor een langere termijn te beschermen. Voor bomen in het centrum, structuurbomen in de hoofdbomenstructuur, beschermwaardige bomen en accentbomen is het gewenst om opgenomen en vastgelegd te worden in het bestemmingsplan. De bomen krijgen in het bestemmingsplan de dubbelbestemming 'Waarde - Groeiplaats boom'.

In het bestemmingsplan Keizerslanden 2008 zijn de beschermenswaardige bomen in het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden niet beschermd middels een dubbelbestemming. Hiervoor is bewust gekozen om de herstructurering van de wijk niet in de weg te staan. Inmiddels is duidelijk op welke manier het winkelcentrum vernieuwd en uitgebreid gaat worden. De stedenbouwkundige plannen houden rekening met de beschermenswaardige bomen, door de bebouwing hier op aan te passen. Om de bomen en hun groeiplaatsen ook in de toekomst te beschermen, wordt in dit bestemmingsplan wel de dubbelbestemming opgenomen.

Dit geldt voor de zes ruwe Iepen in de middenberm van de Karel de Grotelaan en de Tamme Kastanje op de hoek Lebuïnuslaan. De twee honingbomen zijn wel aangemerkt als beschermenswaardig (in een bomenconvenant), maar de locatie waar de bomen groeien, is niet bijzonder genoeg om te bestemmen als groeiplaats. De bomen groeien al erg dicht bij bestaande bebouwing. Indien de bomen bijvoorbeeld door ziekte moeten verdwijnen, dan zal op deze locatie geen boom meer worden teruggeplaatst, er zijn dan betere locaties, waar bomen meer de ruimte hebben. De honingbomen worden wel in het stedenbouwkundig ontwerp ingepast.

De dubbelbestemming houdt rekening met de bestaande situatie. Zo staan de zes iepen in de middenberm van de Karel de Grotelaan. De bomen zijn van de weg af gegroeid, omdat de weg al kabels en leidingen bevat waar de wortels van de bomen geweerd zijn. In de nieuwe situatie zal op de locatie van de huidige weg ook verharding worden aangebracht, onder andere ten behoeve van het fietspad. De groeiplaatsen zijn daarom afgestemd op de huidige groeivlakken van de bomen.

Conclusie

De bescherming van de bomen verloopt via andere regelgeving (bomenverordening, kapvergunning). In onderhavig bestemmingsplan zijn de bestaande, beschermenswaardige bomen opgenomen in de bestemming 'Centrum' en Verkeer - Verblijfsgebied'. Een aantal van deze bomen hebben wel de dubbelbestemming 'Waarde - Groeiplaats boom', om ervoor te waken dat bij de ontwikkeling van het plan, waaronder het inrichten van de openbare ruimte, de bomen en de groeiplaatsen beschermd blijven.

3.4.14 Beleidsnota Beroep en bedrijf aan huis (2007)

De beleidsnota 'Beroep en Bedrijf' aan huis biedt duidelijkheid over wanneer het wel en wanneer het niet mogelijk is een bedrijf of beroep aan huis te hebben. Het uitoefenen van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten thuis kan een positieve uitstraling hebben op de woonomgeving; het kan de wijk of buurt verlevendigen. In sommige gevallen kan het echter ook ongewenste situaties met zich meebrengen. Zo kan een bepaalde activiteit bijvoorbeeld een ongewenste verkeersaantrekkende werking hebben of voor anderen overlast met zich mee brengen. Onderstaande criteria zijn ter voorkoming van deze ongewenste situaties.

Een beroep of bedrijf aan huis is toegestaan indien:

  • het ondergeschikt is aan de woonfunctie: max. 35 % van het vloeroppervlak van de woning mag worden gebruikt tot een maximum van 50 m2;
  • er mag geen onevenredige hinder en overlast worden veroorzaakt;
  • de persoon die de activiteit uitoefent moet tevens bewoner van het huis zijn;
  • er mag geen horeca, detailhandel of groothandel plaatsvinden;
  • uitsluitend categorie 1 bedrijven (volgens VNG-brochure "bedrijf en milieuzonering") zijn toegestaan;
  • er mag geen duidelijk waarneembare nadelige invloed zijn op de verkeerssituatie.

In afwijking van het verbod op horeca mag binnen de woonbestemming onder bepaalde voorwaarden wel een Bed & Breakfast voorziening worden gerealiseerd. In artikel 11.2 zijn de specifieke regels met betrekking tot beroepen en bedrijven aan huis opgenomen.

Conclusie

In het plangebied Winkelcentrum Keizerslanden is sprake van woonbestemmingen die gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om een beroep of bedrijf aan huis te hebben. Onderhavig bestemmingsplan sluit hiermee aan op het beleid uit bovengenoemde nota.

3.4.15 Kroon van Deventer (2005)

In de Kroon van Deventer, Ontwikkelingsvisie voor wijk 4 (juli 2005) zijn de plannen voor wijkverbetering in wijk 4 tot 2015 opgenomen, met een concreet programma voor de periode tot 2010. Wijk 4 is opgedeeld in 4 deelgebieden, waarvan Keizerslanden bestaande uit de wijken Karel de Grotelaan, Tuindorp, Oranjekwartier, en Landsherenkwartier er één is.

Twee van de beoogde ontwikkelingen voor Keizerslanden betreffen de sloop van de Roelandflat en de uitbreiding en herinrichting van het winkelcentrum Keizerslanden.

Winkelcentrum Keizerslanden is het tweede wijkcentrum in Deventer. Het heeft een sterke boodschappenfunctie vooral voor dagelijkse artikelen– en die functie moet ook blijven. Op termijn kan uitbreiding van het winkelcentrum plaatsvinden. Dan kunnen ook de supermarkten worden vergroot. Niet-dagelijkse artikelen vormen een aanvulling op het aanbod van dagelijkse artikelen. Bij uitbreiding van het winkelcentrum kan dit aanbod worden vergroot. De realisatie van Steenbrugge en de herstructurering van Keizerslanden bieden garanties voor voldoende draagvlak voor de uitbreiding. Winkelcentrum Keizerslanden moet een modern winkelcentrum worden met een open winkelfront. De verblijfsruimten moeten een kwalitatief hoogwaardige invulling krijgen.

Conclusie

In de Kroon van Deventer is de herstructurering van het Winkelcentrum als ambitie omschreven. Dit document is een van de kaderstellende documenten en als zodanig ook door de provincie aangegeven. Het bestemmingsplan zorgt ervoor dat de ambitie uit dit document uitgevoerd kan worden.

3.4.16 Uitvoeringsplan Keizerslanden (2005)

In april 2005 is een uitvoeringsovereenkomst gesloten tussen de gemeente en de woningcorporaties Hanzewonen en Woonunie (inmiddels gefuseerd tot Woonbedrijf ieder1) over de verdere uitwerking van de herstructurering in het deelgebied Keizerslanden, met name gericht op de buurten Landsherenkwartier, Oranjekwartier en Tuindorp-Zuid. Voor alle buurten komen samenhangende integrale plannen, waarbij ook rekening wordt gehouden met de ontwikkeling van de nieuwe stadswijk Steenbrugge aan de noordrand van Keizerslanden.

Dit zijn de doelen die in het uitvoeringsplan zijn omschreven:

  • vergroten van sociale samenhang, verbeteren sociaal-economische positie, opgroeiwijk;
  • een schone, hele en veilige wijk;
  • ontwikkelen van een gedifferentieerd woonmilieu door middel van sloop/nieuwbouw en renovatie;
  • uitbreiden van het winkelcentrum Keizerslanden;
  • inhoudelijk en fysiek afstemmen van welzijnsvoorzieningen en scholen;
  • samenwerken in zorg: ontwikkelen woonzorgzone Keizerslanden.

Conclusie

De herstructurering van het winkelcentrum is in het Uitvoeringsplan Keizerslanden uit 2005 opgenomen. Het bestemmingsplan maakt dit onderdeel van het uitvoeringsplan mogelijk.

3.4.17 Verkeersplan Keizerslanden (2009)

Op 21 oktober 2009 heeft de gemeenteraad het Verkeersplan Keizerslanden vastgesteld. De wijk Keizerslanden is betrokken bij een grootschalige wijkvernieuwing. Om de fysieke wijkvernieuwing goed vorm te geven is besloten om ook de (hoofd)infrastructuur in Keizerslanden te vernieuwen en aan te laten sluiten bij onder meer beleidslijnen in de Nota Hoofdwegenstructuur, het Fietsbeleidsplan en het streven om buurten duurzaam veilig te maken.

Een van de belangrijkste ingrepen is de afwaardering van de Karel de Grotelaan en het afsluiten van deze laan voor gemotoriseerd verkeer ter plekke van het winkelcentrum.

Het Verkeersplan beschrijft de gevolgen van deze ontwikkelingen (alsmede ontwikkelingen die direct invloed hebben op Keizerslanden, zoals de realisatie van Steenbrugge), benoemt knelpunten die ontstaan en geeft oplossingsrichtingen aan voor deze knelpunten. Het is daarmee een kaderstellend plan voor ondermeer de ontwikkeling van het winkelcentrum Keizerslanden.

Conclusie
Het verkeersplan is een van de kaders waarbinnen het plan voor de herinrichting van het winkelcentrumgebied is ontwikkeld. De ontwikkeling van het winkelcentrum past derhalve binnen de uitgangspunten van het verkeersplan.

3.4.18 Vernieuwingsplan Keizerslanden Centrum (2009)

In 2009 is door het college het Vernieuwingsplan Keizerslanden Centrum vastgesteld. Het vernieuwingsplan is een nadere uitwerking van de 'De Kroon van Deventer' en is bedoeld als kader voor de vernieuwing in Keizerslanden-Centrum.

In het plan worden voor de komende jaren de ingrepen in de buurt beschreven en wordt een doorkijk gegeven naar een (middel)lange termijn (10 jaar). Belangrijk onderdeel van het plan zijn de verkeersmaatregelen die worden genomen in een aantal straten rondom het te vernieuwen winkelcentrum. Deze verkeersmaatregelen vloeien voort uit het separaat opgestelde Verkeersplan Keizerslanden. In het vernieuwingsplan is naast een analyse van de bestaande situatie en de inventarisatie van bewonerswensen, een gewenste situatie beschreven en de stappen die moeten worden gezet om tot de gewenste situatie te komen. Deze stappen zijn in het vernieuwingsplan vertaald naar concrete projecten en programma's.

Als algemene doelstelling voor de vernieuwing van Keizerslanden-Centrum kan worden geformuleerd: "Keizerslanden-Centrum is in de toekomst een buurt die groen, gevarieerd en gezellig is en het bruisend hart vormt van de wijk Keizerslanden."

Het ontwikkelen van het winkelcentrum is een van de projecten die in het Vernieuwingsplan wordt genoemd. Hiervoor worden diverse uitgangspunten gehanteerd:

  • een uitbreiding van het winkelvloeroppervlak;
  • uitbreidingsrichting naar de huidige Roelandflat;
  • afsluiting van de Karel de Grotelaan ter plekke;
  • tegemoetkomen aan een aantal bewonerswensen, zoals toegankelijkheid, overlast, parkeersituatie etc.;
  • concrete verkeersmaatregelen voor de Van Hetenstraat, De Ludgerstraat/Splithofstraat, de Graaf Florisstraat en de Bernoldstraat.

De herontwikkeling van het winkelcentrum is een afzonderlijk uitvoeringsproject dat tot stand zal komen binnen de kaders van dit Vernieuwingsplan.

Conclusie

De herstructurering van het winkelcentrum is in het Vernieuwingsplan Keizerslanden opgenomen. Het Vernieuwingsplan vormt een van de kaderstellende documenten voor de ontwikkeling van het winkelcentrum.

De ontwikkeling van het winkelcentrum past in de hierboven genoemde uitgangspunten van het Vernieuwingsplan. Het winkelcentrum wordt uitgebreid op de Roelandflatlocatie, de Karel de Grotelaan wordt afgesloten voor autoverkeer. De bewoners zijn intensief betrokken geweest bij de planontwikkeling. Ten slotte wordt ook verkeerssituatie aangepakt.

3.4.19 Masterplan Winkelcentrum Keizerslanden (2009)

Op 8 december 2009 heeft het college van burgemeester en wethouders het Masterplan Winkelcentrum Keizerslanden vastgesteld.

In het Masterplan zijn de resultaten opgenomen van een onderzoek naar de ontwikkelkansen van het Winkelcentrum Keizerslanden.
Deze kansen houden in dat zowel een beperkte uitbreiding als een grootschalige vergroting van het winkeloppervlak kan leiden tot versterking van het winkelcentrum.
Het huidige winkelcentrum is vooral gericht op de dagelijkse artikelen. Er zijn mogelijkheden tot uitbreiding naar aanbod van de niet-dagelijkse boodschappen. Een breder aanbod, eventueel in nog ontbrekende branches (mode en luxe "in-en-om het huis"), maakt dat het winkelcentrum ook in de toekomst kan concurreren.
Het huidige winkelcentrum levert een goed bedrijfsresultaat op voor de eigenaar. In de toekomst is een bredere branchering nodig. Funshopping wordt een steeds belangrijker element in de detailhandel. Het is dus ook voor de belegger/ontwikkelaar van het winkelcentrum een direct zakelijk belang om te investeren in de kwaliteit van het bestaande winkelcentrum en de uitbreiding van de mogelijkheden.
Een beperkte uitbreiding (ca. 2500 m2 wvo) maakt dat het winkelcentrum groeit tot een compleet en aantrekkelijk wijkwinkelcentrum. Voor een verdere groei (tot 5000 m2 of meer) zijn gezien de branchering ook goede kansen en dan kan Keizerslanden uitgroeien tot een groot wijkwinkelcentrum van de eerste categorie.

Voorzieningenambitie
Een goed bereikbaar winkelcentrum met aantrekkelijk aanbod van winkels is eveneens van betekenis voor de nieuw te bouwen wijk Steenbrugge. Deze nieuwe woonwijk zal voor zijn voorzieningen gericht zijn op Keizerlanden. Een goede ontsluiting vanuit de zijde van Steenbrugge is daarmee een belangrijk uitgangspunt. Het winkelcentrum ligt mooi in lijn met het nieuwe wijkvoorzieningencentrum Kei 13, een gebouw dat qua voorzieningen complementair is aan het winkelcentrum. Het uitgebreide winkelcentrum zal als het dynamische hart van Keizerslanden ook een belangrijke functie van ontmoeting van wijkbewoners vervullen en daarmee een bijdrage leveren aan de sociale wijkvernieuwing. Uitbreiding van het winkelcentrum biedt bovendien perspectief voor de werkgelegenheid voor Keizerslanden en omgeving. Daarbij gaat het niet alleen om de werkgelegenheid die ontstaat door nieuwbouw, renovatie en de aanleg van openbare ruimte maar ook om extra winkelpersoneel (ca. 75 fte.) en functies in de sfeer van onderhoud en beheer.

Algemene uitgangspunten herontwikkeling winkelcentrum
Om de ontwikkeling naast de hiervoor genoemde ambities ook concrete uitgangspunten mee te geven zijn op basis van vastgestelde kaders en inbreng vanuit betrokkenen een 10-tal algemene uitgangspunten geformuleerd, die in het masterplan verder zijn uitgewerkt. De uitwerking in een stedenbouwkundige schets dient dan ook plaats te vinden met in achtneming van de volgende 10 algemene uitgangspunten:

  • 1. Karel de Grotelaan blijft structuurdrager maar dan met verblijfsfunctie. Het is een overwegend onbebouwde zone. Nieuwbouw geeft vorm aan de randen en wanden van deze zone.
  • 2. Doorgaande fietsroute Steenbrugge/Binnenstad ondersteunt het winkelcentrum, maar is gescheiden van het hoofdwinkelcircuit.
  • 3. Streven naar een grootschalige uitbreiding van het winkeloppervlak onafhankelijk van de renovatie van het bestaande centrum.
  • 4. Bij sloop van woningen wordt minimaal het gelijke aantal woningen teruggebouwd (ook mogelijk buiten het winkelcentrumproject). Het woningbouwprogramma dat gerealiseerd wordt dient aan te sluiten bij de programmadoelen voor Keizerslanden en ten aanzien van de huurwoningen van Woonbedrijf ieder1 tevens bij haar portefeuilledoelstellingen.
  • 5. De raad heeft aangegeven dat voor al het parkeren ten behoeve van het winkelcentrum een gelijk regime moet gelden. Uitgangspunt is daarbij gratis parkeren. Betaald parkeren wordt echter niet uitgesloten. Het huidige aantal parkeerplaatsen wordt gehandhaafd. Voor de uitbreiding en netto toegevoegde nieuwbouw zal volgens de parkeernorm parkeerplaatsen worden toegevoegd. Parkeeroverlast van de aanliggende buurten moet daarmee voorkomen worden.
  • 6. Behoud van een goed lopend winkelcentrum, het economisch hart van Keizerslanden, ook als trekker voor de nieuw te ontwikkelen woningen in Keizerslanden en Steenbrugge. Dit betekent optimaliseren en uitbouwen van het winkelcircuit en behoud van de weekmarkt in de omgeving van het winkelcentrum.
  • 7. Verkeersremming Van Hetenstraat door een inrichting als parkeerplein.
  • 8. Busroute niet meer op Karel de Grotelaan maar via Ludgerstraat.
  • 9. Goede ruimtelijke inpassing van de nieuwbouw met respect voor de bestaande bebouwing in het plangebied. Specifieke aandacht voor de beide koopflats nabij het winkelcentrum, goede aansluiting bij de flats aan de Meiboomstraat en de Graaf Florishof en andere voorgenomen herontwikkelings- en inbreidingslocaties in de omgeving, zoals de schoollocatie aan de Van Hetenstraat.
  • 10. Het mogelijk faciliteren van een woonzorg zone (benodigde functionaliteiten en "zorg"woningen) in het kader van de Woonservicezone Keizerslanden.

Conclusie
Het Masterplan is een van de kaderstellende documenten voor de herinrichting en uitbreiding van het winkelcentrum. De ontwikkeling van het winkelcentrum voldoet aan de hierboven genoemde uitgangspunten van het Masterplan:

  • 1. De Karel de Grotelaan wordt ingericht als verblijfslocatie, hiermee worden de twee delen van het winkelcentrum verbonden.
  • 2. De fietsroute blijft via de Karel de Grotelaan lopen. De inrichting wordt zodanig vormgegeven dat men zich wel in het winkelcentrum waant, maar daardoor niet gehinderd wordt.
  • 3. Het winkelcentrum wordt met 7.500 m2 bvo uitgebreid. Dit is een grootschalige uitbreiding die past binnen de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid.
  • 4. In het plangebied worden circa 45 woningen teruggebouwd. Per saldo zal het aantal terug te bouwen woningen in Keizerslanden niet verminderen.
  • 5. Er worden voldoende parkeerplaatsen in het plangebied aangelegd. Parkeren in het plangebied zal gratis blijven.
  • 6. Door de uitbreiding van het winkelcentrum ontstaat een groot wijkwinkelcentrum met voldoende voorzieningen. De weekmarkt zal behouden blijven.
  • 7. De parkeervakken langs de Van Hetenstraat worden anders ingericht, bij de verdere inrichting van deze straat zal ook met de verkeersintensiteit rekening gehouden worden.
  • 8. De busroute wordt aangepast, mede vanwege het afsluiten van de Karel de Grotelaan voor autoverkeer.
  • 9. Er is in het ontwerp veel aandacht besteed aan de inpassing van de nieuwbouw in de bestaande situatie. Met de bewoners van de koopflats is veelvuldig overleg geweest.
  • 10. In het bestemmingsplan wordt de mogelijkheid opgenomen om de woningen om te zetten in zorgwoningen.